به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۳۳۸۹۲

رونق کسب وکار دستفروشان در بازار تهران

گروه اقتصادي: از اواخر بهمن‌ماه امسال چهره ظاهری مرکز اصلی داد‌وستد تهران تغییر کرده است. این تغییر تا جایی پیش رفته که مهمان‌های زیادی از شهرهای مختلف ایران را در خود جای داده است که بیشتر فروشنده‌اند تا خریدار و به‌طور کلی خریداران و تماشاچی‌های بازار بزرگ تهران با به یادآوری اولویت‌های شب عید آنچنان دست به جیب نمی‌شوند.
رونق کسب وکار دستفروشان در بازار تهران
اگر از سمت چهارراه سیروس و از سمت بازار آهنگران، آجیل وخشکبار و تنقلات و همین طور بازار مواد غذایی به سمت سبزه میدان حرکت کنید، بیشتر با حجم بازاریان و کاسبان آن مواجه‌ می‌شوید که در حال فعالیت روزمره خود هستند و اکثر مراجعه‌کنندگان به بازار اطلاع دقیقی از محصولات عرضه شده در آنها ندارند. این حالت تا ورودی بازار بین‌الحرمین ادامه دارد. بازار بین‌الحرمین مکانی برای دسترسی به بازار‌های لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی، لباس‌فروشان، سیسمونی فروشان و مسجد امام است. البته در این ایام کسی دیگر به فکر تامین لوازم‌التحریر نیست و به گفته‌ی فعالان این صنف وضعیت فعلی تفاوتی با روزهای قبل ندارد و این موضوع به دلیل رکود بازار است.

بازار اسباب‌بازی از تقاضای بیشتری نسبت به بازار لوازم التحریر برخوردار است، اما متقاضیان آن خریدار نبوده و بیشتر به تماشای کالاها می‌پردازند. سیسمونی‌فروشان نیز بیشتر از جمعیت مردم بهره برده‌ و خریداران بازار آن تماشاچی هستند تا محصولات را با محصولات دیگر بور‌س‌ها بسنجند و بهترین کیفیت با بهترین قیمت را انتخاب کنند. اما نباید از عدم آگاهی اکثریت مردم به ویژه خانم‌ها از بازار لباس‌فروشان که به بازار می‌آیند چشم‌پوشی کرد. این عدم آگاهی به این موضوع مربوط می‌شود که اکثر تولید‌کنندگان و عمده‌فروشان در بازار لباس‌فروشان مغازه دارند و در این مغازه‌ های کوچک که در پاساژهای متعدد هستند خرده‌فروشی نیز دارند، اما انگار خانم‌ها به دلیل قدیمی‌بودن مغازه‌های بازار لباس‌فروشان رغبتی برای حضور در آن ندارند و بیشتر وقت خود را در مغازه‌ها، پاساژ‌های خیابان پانزده خرداد و سبزه‌میدان سپری می‌کنند.

ایستگاه مترو پانزده خرداد شلوغ‌ترین محل بازار به حساب می‌آید. از بازار بین‌الحرمین تا مترو پانزده خرداد ورق کاملا برعکس شده و حجم زنان در حال رفت و آمد بیش از مردان است و جالب آنجاست که زنان از حضور مردان زیاد در بازار شاکی هستند و این در حالی است که بازاریان که دفتر کارشان در بازار واقع است، ناراضی از حضور زیاد خانم‌ها هستند و معتقدند آنان در بازار کاری به جز وقت گذرانی و شلوغی بازار ندارند.

بنا بر سلیقه بانوان بازارهای طلافروشان و تیمچه‌های داخلی بازار که به عرضه لوازم آشپزخانه، ساعت، تلفن، کالاهای تزئینی و لباس‌های زیر و جوراب می‌پردازند با استقبال چشم گیری مواجه شده‌اند اما این بازار‌ها که بسیار شلوغ است نتوانسته کسب و کار مناسبی برای مغازه‌داران خود دست و پا کند و حجم خرید افراد به کالاهای تزئینی کوچک و لوازم خانه موردنیاز معطوف شده است. حجم تقریبی این کالها به حدی است که تنها در یک یا دو کیسه کوچک جای می‌گیرند. اکثر زنانی که بازار آمده‌اند مدعی هستند که تنها برای وقت گذرانی و سرگرمی به بازار آمده‌اند و اگر کالای مناسبی نظر آنها را جلب کند، شاید خرید کنند. هم چنین برخی خانم‌ها معتقدند هم‌چنان برای خرید پوشاک و کالاهایی که در شب عید تقاضا برای آنها افزایش می‌یابد زود است و این موضوع به دلیل آن است که درآمد ماهانه باید برای اولویت‌های مهم‌تری هم‌چون موادغذایی، اجاره‌خانه و پرداخت قبض‌ها و وام‌ها صرف می‌شود.

از بازار‌های پر توجه از سوی بانوان که بگذریم به بازار کفاشان و فرش‌فروشان می‌رسیم که این بازارها بسیار سوت‌وکور است و می‌توان مدعی شد میزان خرید و فروش بسیاری از آنها به صفر نزدیک است. از سوی دیگر خانم‌ها و تماشاچی‌های بازار آنچنان رغبتی برای گذر از این بازارها ندارند. با وجود آنکه خرید و فروش در سطح بازار اندک است اما دستفروشان با فروش لوازم خانگی، پوشاک و کالاهای تزیینی توانسته‌اند سهم بیشتری در بازار بزرگ تهران از فروش به دست آورند.
مرجع : ايسنا