به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۵۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۳۴۵۳۳
همزمان با افزایش فشار بر روسیه

طرح اوباما به پوتین برای پايان بحران اوکراین

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا ضمن هشدار در مورد واکنش غرب به موضع روسیه علیه اوکراین، پیشنهاد کرده است برای رفع نگرانی مقامات روسی، ناظران بین‌المللی حفاظت از حقوق روس‌های ساکن کریمه را برعهده بگیرند و در مقابل روسیه به مداخله نظامی در کریمه پایان دهد.
طرح اوباما به پوتین برای پايان بحران اوکراین
یک مقام ارشد در کاخ سفید، امروز چهارشنبه گفت: همزمان با افزایش فشار بر روسیه، آمریکا با همکاری متحدان اروپایی خود، برای پایان دادن به بحران اوکراین طرحی را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ارائه داده است. این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: "این طرح روز شنبه هنگام مکالمه تلفنی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با همتای روسی اش پیشنهاد شده است". در این طرح از روسیه خواسته شده که نیروهایش را از اوکراین خارج کند و در عوض منافع آن کشور در جزیزه کریمه حفظ شود. همچنین مپیشنهاد شده که مردم اوکراین در انتخابات زود رس رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

این مسئول به رویترز گفته است در طرحی که باراک اوباما به پوتین ارائه داده، نگرانی روسیه نسبت به منافع این کشور در اوکراین کاملا برطرف شده است. طبق این گزارش، در همین چارچوب باراک اوباما در گفت‌ وگویی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره راهکارهای حل بحران اوکراین رایزنی کرده است. در این طرح، آمریکا و کشورهای اروپایی بویژه آلمان از روسیه می‌خواهند که نیروهای خود را از شبه جزیره کریمه فرا خواند و آنها را به 11 هزار تن محدود کند. همچنین به ناظران بین‌المللی اجازه داده شود تا وضعیت حقوق‌بشر در منطقه را بررسی کنند. در این گفت‌وگو اوباما تاکید کرده در صورتی که شرایط در اوکراین به همین صورت باقی بماند، وی در نشست گروه 8 که قرار است در ماه ژوئن در شهر سوچی روسیه برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

آلمان که دارای بزرگترین تبادلات تجاری با روسیه است می‌تواند در میانجگیری بین اوکراین وروسیه نقش مهمتری را بازی کند به همین دلیل قرار است نخست وزیر این کشور برای گفتگو به اوکراین و روسیه سفر کند. روز گذشته کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اوباما و مرکل در این گفت و گو توافق کردند که بر اهمیت از بین بردن تنش، اعزام ناظران بین المللی و آغاز مذاکره میان مسکو و کیف تاکید شود.