به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۶ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۳۴۷۲۸
زنده شدن یک ویروس 30 هزار ساله

آخرين اخبار فن​آوري در جهان/ تصاوير

گروه فناوري: در هفته ای که گذشت علاوه بر انتشار اخبار پزشکی و زیست شناسی مانند زنده شدن ویروس 30 هزار ساله و ساخت لوزالمعده بیونیک، محصولات فناورانه و اپلیکیشن‌های متعدد و متفاوتی به بازار عرضه شد که هر یک به تنهایی خبر خوش در بازار فناوری دنیا محسوب می‌شود.
*ساخت لوزالمعده بیونیک
پژوهشگران دانشگاه بوستون لوزالمعده بیونیکی ساخته‌اند که می‌تواند درمان دیابت نوع یک را متحول کند. دستگاه لوزالمعده بیونیک شامل حسگری است که در زیر پوست قرار داده می‌شود تا داده‌های سطح هورمون را تقویت کند. این حسگر بطور بی‌سیم به اپلیکیشینی در تلفن هوشمند کاربر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به تلفن ارسال می‌کند.



بر اساس این داده‌ها که هر پنج دقیقه یک بار تهیه می‌شود، اپلیکیشن دوز مورد نیاز انسولین یا گلوکاگون را برای حفظ میزان قند خون مطلوب محاسبه، و اطلاعات را به دو پمپ تزریقی هورمونی که توسط بیمار پوشیده می‌شود ارسال می‌کند.

* بازگشت به زندگی ویروس 30 هزار ساله
یک ویروس باستانی پس از خواب 30 هزار ساله، دوباره به زندگی بازگشته است.



این ویروس بزرگ که Pithovirus sibericum نام دارد در لایه‌های منجمد اعماق سیبری کشف شده است اما پس از خارج شدن از این محیط، یک بار دیگر عفونی شد. دانشمندان فرانسوی می‌گویند این ویروس هیچ خطری برای انسان یا حیوان ندارد اما ممکن است وجود آن، موجب بیدار شدن دیگر ویروس‌ها نیز بشود.

* ساخت قطعات یدکی برای صورت انسان با چربی
پزشکان قصد دارند اعضای صورت انسان را با استفاده از سلول‌های بنیادی به دست آمده از چربی بدن بسازند.



گروهی از پژوهشگران بیمارستان گریت اورموند استریت لندن غضروفی را در آزمایشگاه رشد داده و معتقدند می‌توان از آن برای بازسازی گوش و بینی استفاده کرد. رشد دادن سلولهایی که سرطان زا نیستند و می‌توان آنها را دوباره به بیمار باز گرداند از ویژگی‌های این کار است چرا که توسط سیستم ایمنی بدن پس زده نمی‌شود.

* اپلیکیشنی که تلفن همراه را شفاف می کند
مهندسان اپلیکیشینی را برای تلفن‌های همراه ساخته اند که تلفن را شفاف کرده و فرد می‌تواند در حین راه رفتن و پیامک نوشتن، زیر پای خود را نیز ببیند.



این اپلیکیشن جدید Type n Walk نام دارد از دوربین تلفن همراه استفاده می‌کند تا پیاده رو برای کاربر نشان داده شود. در حالی که فرد در حال نوشتن پیامک است صفحه نمایشگر تلفنش، زمین را نیز نشان می‌دهد.

* سربندی که فکر را می خواند

دانشمندان سربندی ساخته‌اند که می‌تواند با خواندن فعالیت مغزی، دریابد که آیا کاربر بی‌حوصله، خسته و یا عصبانی است. پژوهشگران دانشگاه توفتس در آمریکا، نمونه اولیه از سربندی را ساخته‌اند که نور را از طریق پیشانی به مغز انتقال داده و فعالیت مغزی را می‌خواند. از این سربند می‌توان در برج‌های کنترل فرودگاه‌ها استفاده کرد. ارتباط نمونه اولیه این سربند با یک رایانه رومیزی از طریق دو کابل صورت می‌گیرد. در نهایت پیش‌بینی این پژوهشگران تلفیق این اسکنر مغزی به یک رایانه پوشیدنی مانند عینک گوگل است.

*عرضه جدیدترین رایانه پوشیدنی

پژوهشگران ژاپنی نمونه اولیه از یک رایانه پوشیدنی جدید را آزمایش کردند مانند یک دستگاه کمک شنوایی به نظر می‌رسد و 17 گرم وزن دارد. این رایانه جدید که "رایانه پوشیدنی گیره گوش" نام دارد توسط مهندسان دانشگاه هیروشیما ساخته شده و به یک جی پی اس، حسگر ژیروسکوپ، قطب نما، فشار سنج هوا، میکروفون و بلندگو تجهیز شده است.



این سیستم می‌تواند از طریق بلوتوث به آیپد و یا دیگر گجت‌ها متصل شده و به کاربر امکان می‌دهد از طریق برنامه‌های رایانه‌ای با استفاده از بیان چهره مانند بالا بردن ابرو، فشار دادن دندانها، پلک زدن و یا تکان دادن بینی مسیر و جهت مورد نظر خود را بیابد. این دستگاه که می‌تواند بر ضربان قلب و دمای بدن نظارت کند ویژگی‌هایی دارد که می‌توان با آنها به یاری افراد معلول ، ناتوان و پیر شتافت. سازندگان این رایانه گوشی می‌گویند کاربران می‌توانند مانند به گوش کردن گوشواره ، این دستگاه را بپوشند.

* عرضه نازک ترین تلفن هوشمند جهان

شرکت چینی Gionee نازکترین تلفن هوشمند جهان را به نام Elife S5.5 را با قاب نازک فلزی 5.5 میلی متری عرضه کرده است. این گوشی دارای پردازشگر هشت هسته‌ای 1.7GHz ، باتری 2,300mAh و یک نمایشگر فوق LED آلی هزار و 920 در هزار و 80 پیکسلی است.



اگرچه هنوز قیمت این تلفن هوشمند اعلام نشده اما قیمت خرده فروشی آن در چین 375 دلار اعلام شده است از این رو انتظار می‌رود با همین قیمت در تایوان، آسیای جنوبی شرقی و هند به فروش برسد.

* عرضه عینکی که به تلفن همراه متصل می شود
پژوهشگران عینکی را به بازار عرضه کرده‌اند که به تلفن همراه کاربر متصل می‌شود و با دارا بودن وضعیت رادار اپلیکیشن می‌تواند با هشدار صوتی، کاربر را از محل عینک مطلع کند.



این عینک Weon نام دارد و دارای فرم و ظاهر استاندارد و معمولی است و به دلیل برخورداری از یک لامپ LED رنگی که اگر نوتیفیکیشنی به تلفن هوشمند برسید، کاربر مطلع می‌شود. کاربران می‌توانند هشدارهای مختلف را با رنگ‌های متفاوت تنظیم کنند.

* چسبی که زندگی بیمار را نجات می دهد
پژوهشگران پوشش چسبی کوچک و ساده‌ای طراحی کرده‌اند که می‌توان با نصب آن بر روی بدن، ضربان قلب، الگوی تنفس و دمای بدن بیمار را کنترل کرد. این دستگاه آمار مورد نظر را از طریق شبکه وای فای به رایانه و یا تلفن همراه ایستگاه پرستاری در بیمارستان ارسال می‌کند. این چسب در هر دو دقیقه اطلاعات جدیدی را ارسال می‌کند و پزشکان با این اطلاعات نشانه اولیه‌ای از وقوع هرگونه وضعیت غیر طبیعی را دریافت می‌کنند.

* تلفنی که به اندازه یک تبلت بزرگ می شود

دانش پژوهان بلژیکی با الهام از جورچین سحرآمیز روبیک، تلفن هوشمندی ساخته‌اند که قابلیت تا شدن داشته و می‌توان آن را به اشکال مختلفی درآورد. محققان دانشگاه هاسلت در بلژیک گجتی ساخته‌اند که به طور فیزیکی قابلیت تغییر شکل دارد و به نیازهای متعدد کاربر پاسخ می‌دهد. آنها نمونه اولیه از تلفنی موسوم به پدل را ساخته‌اند.



وقتی پدل کاملا باز شود تقریبا اندازه یک آیپد و وقتی تا زده می‌شود به اندازه‌ای کوچک‌تر از آیفون می‌رسد. با پدل می‌توان از یک تلفن هوشمند به یک تبلت گذر کرد و این کار را فقط با چند تای ساده انجام داد تا دستگاه در وضعیت مورد نظر کاربر قرار بگیرد.

* عرضه شارژر مچی به بازار

پژوهشگران دستگاه خورشیدی ساخته‌اند که می‌توان با بستن آن مانند ساعت به مچ دست، دیگر نگران اتمام شارژ تلفن همراه نبود. این شارژر کوچک که "کربن" نام دارد انرژی مورد نیاز خود را از خورشید می‌گیرد و اگر طی روز نور خورشید کافی برای شارژ وجود نداشته باشد می‌توان این شارژر را با استفاده از یک پورت USB شارژ کرد.



یک چراغ LED چند رنگی برای نشان دادن میزان شارژ باتری روشن می‌شود که عملکرد یک چراغ قوه یا بارقه ایمنی نیز دارد. این شارژر جدید علاوه بر تلفن همراه، محصولاتی مانند دوربین، تبلت و لپ تاپ را می‌توان شارژ کرد. این شارژر پوشیدنی 95 دلار قیمت دارد و احتمالا در ماه اگوست به بازار عرضه می‌شود.
مرجع : خبرگزاری مهر