به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۵۴۶۷۱

خطر انقراض در کمین آبزیان دریای خزر

خطر انقراض در کمین آبزیان دریای خزر
گروه جامعه: مدیرکل شیلات استان گلستان با تأکید بر اینکه یکی از اهداف ما در بازسازی ذخایر آبزی کمک به صیادان است، گفت: برخی از گونه‌های آبزی دریای خزر در خطر انقراض قرار دارند.به گزارش ایسنا، اسماعیل جباری ظهر امروز شنبه ۵ شهریور ماه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: وجود دریای خزر، چشمه های آب سرد، رودخانه ها و آببندان ها، اراضی لم‌یزرع، آب های نامتعارف و لب شور زمینه را برای پرورش انواع ماهیان سردابی، گردابی ماهیان خاویاری، میگو و تعاونی های فعال در زمینه صید و صیادی در گلستان فراهم کرده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از وظایف شیلات بازسازی ذخایر آبزی با هدف تأمین مولدهای موردنیاز از نظر کمی و کیفی، نوسازی و بهسازی سازه های تجهیزات و استخرها و تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات است، افزود: در استان گلستان سه مرکز برای حفظ ذخایر آبزی در دریا مشغول است، امسال حدود ۵۱ میلیون بچه ماهی استخوانی و غضروفی تکثیر و به دریا رهاسازی شده است.

مدیرکل شیلات استان گلستان متذکر شد: هدف ما حفظ ذخایر ارزشمند دریا است لذا هر ساله با هماهنگی بازسازی ذخایر شیلات کشور، مولدین را از دریا به مراکز حفظ ذخایر آبزی منتقل و تکثیر کرده سپس به دریا منتقل می شوند، در واقع هدف از این کار ما کمک به صیادان است چراکه ذخایر آبزی در استان رو به کاهش است و برخی از گونه ها در حال انقراض هستند.

جباری از تسهیل در صدور مجوز در حوزه های مختلف شیلاتی خبر داد و یادآور شد: متقاضیانی که به شیلات مراجعه می کنند تشکیل پرونده در اسرع وقت انجام شده و افراد به سازمان نظام مهندسی و کشاورزی استان هدایت شده که پس از طی مراحل اداری و قانونی صدور مجوز انجام می شود.

وی از وجود ۳۰ هزار حلقه چاه با پروانه در استان گلستان خبر داد و تأکید کرد: آبزیان نیاز به آب مداوم دارند و هدف ما استفاده بهینه از آب، خاک و امکانات موجود است در همین راستا استفاده دومنظوره از چاه های کشاورزی در دستور کار ما قرار گرفت و به طور قطع تولید ماهی به این روش به معیشت کشاورزان و روستائیان کمک می کند.
مدیرکل شیلات استان گلستان با بیان اینکه متأسفانه اکثر کشاورزان مایل به استفاده دومنظوره از چاه های کشاورزی نیستند، تصریح کرد: به جای هدایت مستقیم آب به سمت اراضی کشاورزی، می توان از آن استفاده بهینه کرد و قبل از هدایت آب به اراضی کشاورزان، آن را به استخرهای ذخیره پرورش آبزیان فرستاد تا بدون هدررفت آب، گونه های آبزی تولید شود و به دنبال آن افزایش درآمد و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر رقم بخورد.

جباری با تأکید بر اینکه ما به هیچ عنوان برای صدور مجوز ایجاد استخرهای پرورش ماهی سخت گیری نمی کنیم، تصریح کرد: ما با افتخار در خدمت کشاورزان گلستانی هستیم و کسانی که برای احداث استخرهای دومنظوره کشاورزی و پرورش ماهی مشکل دارند به ما مراجعه کنند تا برای رفع مشکل آنها اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که احداث استخر دو منظوره کشاورزی و پرورش ماهی چقدر زمانبر است، پاسخ داد: این مهم بستگی به مساحت استخر و میزان آب دارد، متقاضیان با مراجعه به جهاد کشاورزی برای احداث استخر دومنظوره کشاورزی درخواست بدهند که برای این منظور اعطای تسهیلات نیز به متقاضیان انجام می شود.
برچسب ها: دریای خزر آبزیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها