به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۳۵۵۹۷۹

طلب غرامت لهستان برای جنگ جهانی دوم

طلب غرامت لهستان برای جنگ جهانی دوم
گروه بین الملل: رهبر حزب حاکم «قانون و عدالت» در لهستان  گفت: دولت این کشور به‌دلیل خسارت ناشی از درگیر شدن لهستان در جنگ جهانی دوم، ۱.۳ تریلیون دلار غرامت از آلمان طلب خواهد کرد.
یاروسلاو کاچینسکی ادعای این غرامت کلان را همزمان با انتشار نتایج گزارشی در مورد هزینه‌های اشغال لهستان توسط آلمان نازی و همزمان با هشتادوسومین سالگرد شروع جنگ جهانی دوم اعلام کرد.او در جلسه‌ای به مناسبت انتشار نتایج این گزارش گفت: «ما نه تنها گزارش را آماده کرده‌ایم بلکه تصمیم گرفته‌ایم گام‌های بیشتری برداریم. ما درخواست مذاکره در مورد پرداخت غرامت را با آلمان در میان خواهیم گذاشت. این روندی طولانی و دشوار است ولی یک روز به نتیجه خواهد رسید».حزب ملی‌گرا و دست راستی «قانون و عدالت» ادعا می‌کند که آلمان هیچگاه به لهستان که اولین قربانی تجاوز ارتش نازی بود غرامت کامل پرداخت نکرده است.آلمان معتقد است که یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم غرامت تمامی کشورهای بلوک شرق از جمله لهستان پرداخت شده است. به طور مشخص در مورد لهستان، همزمان با تجدیدنظر در مرزها، قلمرویی که این کشور در شرق از دست داده بود با ضمیمه شدن بخشی از خاک آلمان جبران شد. از نظر آلمان این موضوع خاتمه یافته است.
گروهی از سیاستمداران ارشد از جمله یاروسلاو کاچینسکی و ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان، در مراسم رونمایی از این گزارش در قلعه سلطنتی ورشو که پس از ویرانی در جنگ بازسازی شده است شرکت کردند.مراسم رونمایی از این گزارش همزمان با روز ملی یادبود جنگ جهانی دوم و حمله گسترده ارتش آلمان نازی به خاک لهستان در روز اول سپتامبر ۱۹۳۹ که آغازگر جنگ بود، برگزار شد. لهستان به مدت پنج سال تا بهار سال ۱۹۴۴ در تصرف آلمان نازی بود.حدود ۳۰ اقتصاددان، مورخ و کارشناس از سال ۲۰۱۷ تنظیم این گزارش را شروع کردند که مناسبات لهستان با آلمان را متشنج کرده است.
آندژی دوداف، رئیس‌جمهوری لهستان، در مراسم یادبودی که  در شبه‌جزیره وسترپلاته در نزدیکی شهر گدانسک و اولین هدف حملات آلمان نازی برگزار شد، گفت: «جنگ جهانی دوم فاجعه‌بار‌ترین فصل تاریخ ما بود. نه فقط آزادی و استقلال ما را گرفت بلکه میلیون‌ها شهروند لهستانی را به کام مرگ فرستاد و به سرزمین و ملت ما آسیب‌های جبران ناپذیری زد».
همزمان، دیتمار نیتان، مسئول مناسبات با لهستان در دولت آلمان در بیانیه‌ای گفت: «اول سپتامبر هنوز هم در آلمان روز شرم و گناه است و به ما یادآوری می‌کند که جنایاتی را که آلمان نازی مرتکب شد هیچگاه نباید فراموش کرد. این جنایات سیاه‌ترین فصل تاریخ ما است و هنوز هم بر مناسبات با کشورهای دیگر تاثیر می‌گذارد».او افزود: «اقدامات آشتی‌جویانه لهستان مبنای حرکت هر دو کشور به سوی آینده مشترک در یک اروپای واحد است».در سال ۱۹۵۳ حکومت لهستان که آن زمان عضو بلوک شرق بود، تحت فشار اتحاد شوروی پذیرفت که در آینده از آلمان ادعای خسارت نکند. ولی دولت فعلی لهستان این تصمیم را قبول ندارد.
یک عضو پارلمان لهستان از احزاب مخالف دولت  گفت گزارشی که حزب قانون و عدالت تنظیم کرده «یک بازی در عرصه سیاست داخلی» است و تاکید کرد که لهستان باید با آلمان مناسبات خوبی داشته باشد.
در جنگ جهانی دوم حدود شش میلیون شهروند لهستان از جمله سه میلیون یهودی کشته شدند و صنایع و زیرساخت‌های این کشور ویران شد.

 
برچسب ها: لهستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها