به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۳۶۶۳۵۹

تخمه آفتاب گردان درمان کننده التهاباب مزمن

تخمه آفتاب گردان درمان کننده التهاباب مزمن
گروه علمی:تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان است. تخمه آفتابگردان غنی از امگا۳، ویتامین‌ها، مواد معدنی و روغن‌ها است.تخمه آفتابگردان یکی از آن تخمه‌هایی است که شکستن آن راحت است و بنابراین طرفداران زیادی دارد. تخمه آفتابگردان یک گیاه بومی آمریکای شمالی است که به یک اساس در فرهنگ‌های جهانی تبدیل شده است. علی رغم اندازه کوچکشان، تخمه‌های آفتاب گردان سرشار از منابع ویتامین‌ها و مواد معدنی و روغن‌های ضروری هستند.
 
تخمه آفتابگردان معمولا در رنگ‌های سیاه، خاکستری و سبز تیره یافت می‌شود و دارای مواد مغذی فراوانی از جمله ویتامین A، ویتامین B، فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن است. تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان قوی و عالی برای سلامت تیرویید است. همچنین غنی از منیزیم است که با کمک آن از مغز، قلب و ماهیچه‌ها محافظت می‌کند و به درمان افسردگی کمک می‌کند.

به گزارش جامعه ۲۴، ریبوفلاوین موجود در تخمه آفتابگردان به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات ها، چربی‌ها و پروتئین را به انرژی آزاد کند و باعث افزایش انرژی در هنگام تمرینات بدنسازی می‌شود.طبع تخمه آفتابگردان گرم و خشک است و با توجه به صفرا ساز بودن آن استفاده مداوم و فراوان از آن موجب بروز انواع بیماری می‌شود. در ادامه بیشتر با خواص آن آشنا خواهید شد.

تخمه آفتاب گردان درمان کننده التهاباب مزمن
همانطور که می‌دانید التهاب کوتاه مدت یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن است، التهابات مزمن، اما فاکتور خطر برای بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند. برای کسانی که التهاب کوتاه مدت و یا مزمن دارند، مصرف تخمه افتابگردان می‌تواند مزایای ضدالتهابی داشته باشد. تخمه‌های آفتابگردان حاوی ویتامین E، فلاونوئید و ترکیبات گیاهی دیگری هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند.


بهبود سلامتی قلب و عروق با تخمه آفتاب گردان
تخمه‌های آفتابگردان حاوی دو ماده مغذی است که سلامتی قلب و عروق را ارتقا می‌دهند؛ ویتامین‌ ای و فولات
یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان ۶۰ درصد ارزش غذایی ویتامین‌ ای روزانه بدن را تامین می‌کند.این ویتامین ضروری عملکرد مهم آنتی اکسیدانی را انجام می‌دهد و سطح متعادل ویتامین‌ ای به کاهش کلی ریسک مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی و عروقی مرتبط است.

ویتامین‌ ای به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد و حفاظت از سلامتی مغز و غشای سلول‌ها کمک می‌کند. درباره فواید ویتامین‌ ای اشتباه نکنید، این ویتامین به حفاظت از بدن در مقابل ریسک‌های مختلف مرتبط است. علاوه بر آن فولات نشان داده است که سلامتی قلب و عروق را از هنگام تولد تا سنین پیری، ارتقا می‌دهد.ویتامین‌ ای هموکیستین را متابولیزه می‌کند، این ماده در آمینو اسید متیونین نشان دهنده مشکلات قلبی عروقی است. فولات و اسید‌های چرب به صورت طبیعی در تخمه‌های آفتابگردان وجود دارند و با سلامت قلبی عروقی در ارتباط است.

خواص تخمه آفتابگردان برای کبد
تخمه آفتابگردان دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین D و A و املاح معدنی فراوانی است که به سلامت کبد کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها و املاح با افزایش سم زدایی کبد به درمان و علائم کبد چرب هم کمک می‌کنند.
جالب است بدانید که مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل فواید موجود در آن به مبتلایان به کبد چرب توصیه می‌شود. این خاصیت از تخمه آفتابگردان با گردو مشترک است. یکی از خواص گردو نیز کمک به سلامت کبد و درمانی برای کبد چرب است.

درصد چربی دانه‌های روغنی آفتابگردان خام نسبت به تخمه آفتابگردان بو داده و تخمه آفتابگردان دانه شده سطح بسیار پایین‌تری دارد.چربی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد، از آن دسته از چربی‌هایی است که برای بدن ما ضروری به حساب می‌آیند و مصرف این چربی‌ها آسیب جدی به وجود نخواهد آورد؛ اما اگر سطح این چربی‌های خوب از سطح نرمال خود بالاتر بروند، می‌توانند در اعضای مختلف بدن ما همچون کبد تجمع یابند و منجر به کبد چرب شوند.این به معنای آن است که تخمه آفتابگردان نیز مانند هر ماده غذایی دیگری اگر بیش از حد و افراطی مورد استفاده قرار گیرد موجب افزایش چربی در کبد می‌شود و می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

فواید تخمه آفتاب گردان برای سلامت تیروئید
تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم، یک ماده مغذی ضروری است. مطالعات یافته‌اند که سلنیوم یک نقش نهم در عملکرد آنتی اکسیدانی ایفا می‌کند و به کاهش قرمز شدن و تورم در بدن کمک می‌کند. اخیرا نیز این خاصیت سلنیوم شناسایی شده است که نقش قاطعی در سوخت و ساز هورمون تیروئید دارد. همچنین این عنصر توانایی ترغیب ترمیم DNA در سلول‌های آسیب دیده دارد.

فواید تخمه آفتابگردان برای دیابت
با توجه به مطالعات انجام شده تخمه آفتابگردان برای دیابت و کلسترول بالا موثر بوده و باعث کاهش آن‌ها می‌شود.  مصرف تخمه میزان هیپرگلیسمی را کاهش می‌دهد و در نتیجه کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت را در پی دارد.افراد مبتلا به دیابت گلیکاسیون پیشرفته تولید می‌کنند که موجب آسیب به بدن می‌شود. تخمه آفتابگردان دارای ترکیباتی است که این مواد را مهار می‌کند. وجود سینارین در تخمه آفتابگردان سبب کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول می‌شود که این موضوع برای مبتلایان چربی خون بالا مزایایی زیادی دارد دارد.همچنین جالب است بدانید که تخمه آفتابگردان احتمال ابتلا به سندرم متابولیک که با علائمی مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های خود ایمنی همراه است را کاهش می‌دهد.

درمان عفونت‌ها و افزایش مقاومت بدن با تخمه آفتاب گردان
تخمه آفتابگردان منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها و بیماری‌ها می‌شود.این ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل روی و سلینوم می‌شود. روی (Zinc) نقشی مهم و حیاتی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند و به بدن در حفظ و توسعه‌ سلول‌های ایمنی کمک می‌کند. از سوی دیگر، سلنیوم نیز در کاهش التهابات بدن و درمان عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. به این ترتیب خواص تخمه آفتابگردان بر تقویت سیستم ایمنی، این آجیل را بسیار پرارزش می‌سازد.

مضرات تخمه آفتابگردان
براساس گفته متخصصان استفاده مداوم و فراوان از تخمه آفتابگردان با وجود تمام خواصی که دارد، موجب افزایش وزن می‌شود. از نظر طب سنتی استفاده از تخمه خام آفتابگردان بهتر از تخمه بو داده آن است و یک میان وعده مناسب و پرکالری به حساب می‌آید.مصرف تخمه در شب توصیه نمی‌شود، زیرا بدن فرصت مناسب برای هضم آن را نداشته و در نتیجه موجب افزایش وزن می‌شود. استفاده از این آجیل هنگامی که احساس گرسنگی ندارید نیز اشتباه است. طعم لذیذ تخمه آفتاب گردان به همراه غذا موجب شده است اکثر عموم آن را به همراه غذا سرو کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها