به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۳ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۳۶۸۸۶

ترکان در بازديد از منطقه آزاد اروند چه گفت؟

گروه اقتصادي: مشاور ارشد رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: ایران باید از ظرفیت های اروند رود به خوبی استفاده کند.
ترکان در بازديد از منطقه آزاد اروند چه گفت؟
اکبر ترکان در جريان بازدید از منطقه آزاد اروند افزود: متاسفانه به رغم گذشت 25 سال از جنگ تحمیلی همچنان ظرفیت های اروندرود بی استفاده باقی مانده اند. دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویِژه اقتصادی کشور اظهار داشت: در یک سوی اروند آرایش نظامی و در سمت دیگر آرایش اقتصادی وجود دارد. وی رابطه ایران با عراق را بسیار مطلوب خواند و افزود: عراق نزدیک ترین دوست ایران در سطح منطقه و جهان است.

ترکان گفت: عراق با اتصال نهرها، ماهیگیری، تردد قایق ها و ساخت باغ، ویلا و خانه در کنار اروندرود از ظرفیت های این رودخانه به خوبی استفاده می کند. وی اضافه کرد: متاسفانه ایران از ظرفیت های اروند رود استفاده نکرده و ارتباط مردم با اروندرود قطع است. مشاور ارشد رییس جمهوری به نقل از شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: مرز در این ناحیه باید به هنگ مرزی سپرده شود تا آرایش این سوی اروندرود نیز عادی، تجاری و اقتصادی شود.

وی افزود: متاسفانه شرکت پالایش نفت آبادان با تنگ نظری و گذاشتن نرده، جلوی استفاده مردم آبادان و خرمشهر از اروندرود را گرفته است. ترکان گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته با معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران این موضوع از 16 فروردین ماه توسط مدیرعامل منطقه آزاد اروند پیگیری می شود.

وی افزود: ارتباط ما با اروندرود از نظر گردشگری و اقتصادی مطلوب نیست و امکان جهش اقتصادی بدون استفاده از بزرگترین ظرفیت منطقه آبادان و خرمشهر یعنی اروندرود وجود ندارد. ترکان در خصوص تعادل و تعامل فرهنگی در مناطق آزاد اظهار کرد: امید است همکاران در مناطق آزاد سه شاخص راستگویی، امانت داری و وفای به عهد ا سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.
مرجع : ايرنا