به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : ۳۷۲۳۳

کتاب‌های خارجی نمایشگاه ​در گمرک ماند!

گروه فرهنگ وادب: بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی در کشور و منطقه، طی روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می ‌شود و از هم اکنون تعداد زیادی از علاقمندان و فعالان عرصه نشر، در تدارک حضور مناسب در این نمایشگاه هستند.
کتاب‌های خارجی نمایشگاه ​در گمرک ماند!
به گزارش صبحانه، یکی از بخشهای مهم و قابل توجه در نمایشگاه، قسمت بین الملل آن است که علاقمندان خاص و قابل توجهی نیز دارد. ناشران زیادی نیز از سراسر دنیا با اطلاع از این موضوع، علاقمند به حضور و شرکت در این رویداد مهم هستند و امسال نیز به گفته مدیر بخش بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 117ناشر خارجی شامل 55 ناشر کتب لاتین و 62 ناشر کتب عربی، ثبت نام خود را در این نمایشگاه قطعی کرده‌ اند.

این مقام مسئول در خصوص ورود کتاب‌های خارجی به گمرکات کشور و ترخیص آنها برای عرضه در نمایشگاه گفته است که بیشتر محموله ‌های کتب خارجی تا قبل از عید به مقصد ایران ارسال شده و برخی از آنها هم ترخیص شده‌ اند. اما بررسی ها نشان می دهد ظاهرا مشکلات مهمی در سر راه ترخیص این کتب وجود دارد که حتی کار را به نامه نگاری بین وزرای ارشاد و صنعت کشانده است.

بر اساس این نامه که ظاهرا در اواخر سال گذشته توسط علی جنتی نوشته شده و صبحانه به نسخه ای از آن دست پیدا کرده است، وی با اشاره به اقدام گمرک مبنی بر قرار دادن کتب خارجی در ردیف 10 گروههای واردات کالا، از خودداری این دستگاه در ترخیص کتب خارجی انتقاد کرده است. وزیر ارشاد در ادامه نامه خود با اشاره به اینکه این اقدام در شرایطی انجام شده که بخش عمده ای از این کتاب ها، برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سفارش داده شده است، از نعمت زاده وزیر صنعت خواسته است دستور دهد گمرک، با اصلاح این رویه، بدون انجام تشریفات ثبت سفارش و با اجازه یکی از وزارتخانه های ارشاد، علوم یا بهداشت، مجوز ترخیص این کتب را صادر کند.

با توجه به مشکلات مذکور، به نظر می رسد فرصت کمی برای اصلاح این بخشنامه گمرک وجود داشته باشد و اگر تاکنون وزارت صنعت، نسبت به صدور دستورات لازم به گمرک اقدام نکرده، با تعجیل در این کار فرصت طلایی حضور ناشران خارجی را در نمایشگاه تهران سلب نکند.