به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۷۲۸۸

همه زندانیان سیاسی در سودان آزاد شدند

گروه بين​الملل: رییس جمهوری سودان از آزادی همه زندانیان سیاسی در این کشور خبر داد.
همه زندانیان سیاسی در سودان آزاد شدند
به گزارش شبکه المیادین، همزمان با آغاز ˈگفت و گوهای ملیˈ در سودان ˈعمر البشیرˈ رییس جمهوری این کشور اعلام کرد که همه زندانیان سیاسی به این مناسبت آزاد می شوند. البته عمر البشیر به تعداد زندانیان سیاسی در این کشور و این که آزادی آنان عملا آغاز شده یا قرار است این افراد آزاد شوند، اشاره ای نکرد. البشیر خواستار تقویت فضای گفت و گوهای ملی در کشورش شد. وی گفت که همه احزاب سودانی برای فعالیت سیاسی آزاد هستند.

گفت و گوهای ملی سودان دیروز در ˈخارطومˈ پایتخت این کشور آغاز شد. بیش از 70 حزب سودانی اعلام کردند که در گفت و گوهای ملی و سیاسی این کشور شرکت می کنند. البته احزابی هم در این گفت و گوها غایب هستند. حزب ˈالامهˈ به رهبری ˈصادق المهدیˈ و حزب ˈکنگره مردمیˈ به رهبری ˈحسن الترابیˈ از مهم ترین احزاب مخالف دولت هستند که در گفت و گوهای ملی شرکت کرده اند و حزب ˈکمونیستˈ یکی از اصلی ترین احزاب مخالف گفت و گوهای ملی در این کشور است. بسیاری از احزاب و شخصیت های سیاسی سودانی خواستار تلاش برای قانع کردن مخالفان گفت و گوها از جمله جنبش های مسلح به تجدید نظر در تصمیم خود مبنی بر خودداری از شرکت در گفت و گوهای ملی شدند. آنان اعلام آزادی های بیشتر، آزادی زندانیان سیاسی، تضمین آزادی بیان و حق فعالیت سیاسی را به عنوان چند اقدام مقدماتی برای راضی شدن احزاب غایب در گفت و گوها ذکر کردند.

اعلام آزادی زندانیان سیاسی از سوی عمر البشیر در واقع تحقق یکی از این مقدمات بوده و می تواند به موفقیت مذاکرات کمک کند. در همین حال الترابی پیشنهاد کرد که دولت انتقالی در کشور تشکیل و مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شود.

شبکه المیادین اعلام کرد: ˈحالت اجماع سیاسیˈ که هم اکنون بر صحنه سیاسی سودان حاکم شده، از نگاه ناظران ، گسترده ترین وحدت سیاسی در این کشور طی بیش از دو دهه گذشته است ، اما در مقابل این خوش بینی ناظران، گروهی از تحلیلگران هم بر این باورند که دولت خارطوم باید امتیازهای بیشتری را برای افزایش شانس موفقیت گفت و گوها بدهد. برنامه کاری که از سوی عمر البشیر برای گفت و گوهای ملی پیشنهاد شده، شامل چهار محور برای حل مشکلات تحقق صلح، آزادی های ، اقتصاد و هویت سودانی است. به گفته شخصیت های سودانی دعوت اخیر عمر البشیر برای برگزاری گفت و گوهای ملی، جدی ترین تلاش او برای ایجاد فضای گفت و گو در صحنه سیاسی این کشور است.
مرجع : ايرنا