به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۷:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۳۷۴۵۴۶
رئیس سابق دیوان عالی کشور: هر محاربی حکمش اعدام نیست

به صرف ترساندن و تهدید کردن، کسی حکم محارب نمی‌گیرد

گروه سیاسی: رئیس سابق دیوان عالی کشور و دادستان سابق کل کشور، گفت: همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند؛ ممکن است کسی محارب باشد اما حکم اعدام به او تعلق نگیرد؛ اگر محارب کسی را بکشد، بله حکم اعدام دارد اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، اگرچه حکم محارب هم داشته باشد، حکم اعدام ندارد.  
به صرف ترساندن و تهدید کردن، کسی حکم محارب نمی‌گیرد
آیت الله مرتضی مقتدایی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سؤال که تعریف علمی و فقهی کلمه محاربه چیست؟ اظهار داشت: محاربه از ماده حرب است؛ حرب به معنای جنگ است؛ محاربه یعنی جنگ کردن؛ و بالاخره به کسی می گویند محارب، که آثار آمادگی برای جنگ در او دیده شود. عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: مثلا فرض کنید، فرد، شمشیری، اسلحه‌ای، یا حتی چاقویی داشته باشد و هدفش هم این باشد که نسبت به یک گروه قصد حمله دارد؛ حالا یا واقعا می‌کشد یا تهدید می کند و یا فقط می‌ترساند؛ همین که اسلحه‌ای در دست دارد و از آن طرف به یک گروهی هم حمله می‌کند، به این فرد حکم محارب اطلاق می‌شود؛ البته در مواردی که یک نفر با یک گروه درگیر نمی شود و فقط با یک نفر درگیر می‌شود، به آن فرد محارب نمی‌گویند.
رئیس سابق حوزه‌های علمیه کل کشور با بیان این که محارب یعنی کسی که آماده جنگ است، اضافه کرد: بنابراین اگر فردی اسلحه جنگی و حتی چاقو در دست داشته باشد و به گروهی حمله کند که یا بکشد یا تهدید کند و بترساند؛ یعنی حتی اگر از سلاحی که در دست دارد استفاده هم نکند، کلمه جنگ یا حرب بر او صدق می کند و حکم محارب دارد اما اگر اسلحه ندارد و مثلا فقط یک چوب دارد، حکم محارب ندارد.
رئیس سابق دیوان عالی کشور، در پاسخ به این سؤال که آیا همه افرادی که حکم محارب به آن ها اطلاق می‌شود، همه حکم اعدام دارند یا این احکام می‌تواند چیزی غیر از اعدام باشد؟ گفت: همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند؛ ممکن است کسی محارب باشد اما حکم اعدام به او تعلق نگیرد؛ اگر محارب کسی را بکشد، بله حکم اعدام دارد اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، اگرچه حکم محارب هم داشته باشد، حکم اعدام ندارد؛ یعنی محاربی است که اعدام ندارد. آیت الله مقتدایی با بیان این که اگر فردی حکم محارب بر او صدق کرد اما تا کسی را نکشد حکم اعدام بر او صدق نمی‌کند، گفت: هر محاربی حکمش اعدام نیست؛ محاربی که کسی را بکشد حکمش می شود اعدام اما اگر کسی را نکشد حکمش اعدام نیست؛ اگرچه محارب است و کیفر و مجازات هم می شود، اما حکمش اعدام نیست.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۸:۰۴
جناب آیت الله!!!!!!!!!!!!! این ترساندن و ارعاب شخص نیست بلکه فتنه بر علیه جامعه و کشور است . تو واقعا مسلمانی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (409079)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۵:۳۸
بهتره تو فتوا بدی بجای حاج آقا جناب بیسواد خان (409176)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۸:۱۲
خدا خیرتان بدهد پس با این حساب باید مراجع عظام را راضی کنید حکم افساد دستگاه قضایی در این فقره و موارد مشابه را بدهند و حدود، ثغور و مصادیق : محاربه، اقدام علیه امنیت ملی، افساد فی الارض را مشخص و معین نمایند تا جریان قدرت و حاکمیت با تکیه به قدرت هر نوع نقد و انتقاد، اعتراض، تجمع، اقدام متقابل، درگیری و ضرب و جرح عوامل امنیتی و انتظامی و عناصر حاکمیتی اتهام امنیتی و محاربه برایش وارد نشود و با اتهام زنندگان در هر مقام و مرتبه ای به اشد وجه برخورد و اشد مجازات برایشان لحاظ شود! (409081)
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۹:۰۴
حاج آقا صحت خواب!!! (409096)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۹:۵۶
یک فرد بیسواد هم میفهمه که حکم خیابان
بستن و مجروح کردن شخصی دیگر اعدام نیست

اون قاضی که چنین قتلی انجام داده
آیا انسان است ....شیطان است (409114)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۲۳:۲۷
چه جالب
۴۰ سال گذشته
تمام مسئولیت‌ها شما درگیر همین موضوع بوده
تازه کشف کردین؟....!!!!!!!!! (409141)
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۰:۴۰
جنک با خدا واسلام حقیقی محارب گفته میشود درحالیکه الن مانه نظام اسلامی واقعی داریم که هیج تازه نجاهر به اسلام داریم وازهمه مهتر هبج یک از قوانین اسلام هم درتمام شئونات وزندکی مردمجاری وساری که نیست هیج تازه تمام قوانین ومقررات این نظام متجاهرالاسلام همه همه جعلی دروغین وکذب هست وتنها شرع واسلام برای افراد فقیر مسبضعف واستحمارشده جامعه اجرا میشودهمه مراجع هم اعلام کدند با حکومت اسلامی فاصله کهکشانی داریم (409150)
عادل
Germany
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۱:۵۵
حق با ایشان است. (409159)
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۲:۲۱
درود بر مقتدایی (409165)
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۲:۴۹
دمت،گرم (409172)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۵:۳۶
شماهای که فتوای یک آیت الله را به تمسخر میگیرید خوب است در این مملکت قاضی نیستید وگرنه حکم اعدام خانواده خودتان راهم میدادید بهتر است حاج اقا شمادیگر فتوای از دین نگویید تا این دونفر بجای شما سرمنبر بروند باشما دونفر هستم که فتوای یک عالم را زیر سوال میبرید تاشما بیخردان در این مملکت هستید این اعتراضات میشود نفاق تا منافیقینی چون شما دراین مرزوبوم زندگی میکنند ایران و ایرانی رنگ آرامش به چشم ندارد (409175)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۷:۲۷
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آن آیات حضرات ناصر مکارم شیرازی و شهید بهشتی و شهید مدنی و شهید اشرفی اصفهانی و شهید صدوقی و اقای جعفر سبحانی. ودیگر بزرگان در تدوین و تنظیم ؤتصویب آن مشارکت داشتند حق اعتراض. و حق تظاهرات مسالمت آمیز قانونی دارند و نباید این حق قانونی از آنها سلب شود (409315)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها