به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۹:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۳۸۸۱۷۵

دریافت ارز مسافرتی، چطور و چگونه؟

گروه گردشگری: دریافت ارز مسافرتی، یکی از دغدغه های بزرگ مسافران خارج از کشور است. ارز مسافرتی یا دولتی، کمک هزینه دولت برای افرادی است که قصد خروج از کشور با مقاصد مختلف را دارند. این ارز سالی یک بار به فرد تخصیص داده شده و بسته به مقصد میزان متفاوتی دارد. برای گرفتن ارز دولتی، لازم است تا بلیط سفر را از قبل خریده باشید.
دریافت ارز مسافرتی، چطور و چگونه؟
فلای تودی برای خرید و رزرو بلیط خود به صورت آنی در خدمت شماست. در ادامه به شما می گوییم که چگونه ارز دولتی بخریم و مزایای ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی چیست؟
قبلا سهمیه ارز مسافرتی یا دولتی برای هر فرد 2200 یورو یا معادل آن دلار بود. پس از آن که قیمت ارز در سال های اخیر به شدت بالا رفت، مصوبه ای از طرف بانک مرکزی صادر شد که براساس آن به افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، میزان کمتری ارز با نرخ کمی پایین تر از بازار آزاد به عنوان کمک هزینه سفر داده شود. ارز مسافرتی، یک بار در سال برای هر فرد قابل خرید است. این مبلغ تا قبل از سال 97 به 300 دلار/ یورو رسید اما این رقم در سال های اخیر مجددا افزایش پیدا کرد و در حال حاضر مبلغ آن برای هر فرد در بیشترین حالت معادل 500 یورو است. 
سهمیه ارز مسافرتی همیشه یکسان نیست و براساس نوع سفر مشخص می شود. میزان سهمیه هر مسافر برای انواع سفرهای خارجی عبارت است از: 
•    ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای نیازمند دریافت ویزا: ۵۰۰ یورو
•    ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به دریافت ویزا: ۳۰۰ یورو
•    ارز مسافرتی در سفر زمینی، ریلی و دریایی: ۳۰۰ یورو (یا معادل آن به تمامی ارزها)
مثلا در صورتی که شما قصد سفر به ترکیه را داشته باشید، با توجه به این که ترکیه نیاز به ویزا ندارد، 300 یورو ارز مسافرتی به شما تعلق می گیرد.

چگونه ارز دولتی بخریم؟
قبل از این که توضیح دهیم چگونه ارز مسافرتی بخریم، بهتر است کمی درباره شرایط استفاده از ارز مسافرتی صحبت کنیم. قیمت ارز مسافرتی کمتر از نرخ بازار است به همین دلیل استفاده از آن شرایط خاص خود را دارد. ارز مسافرتی فقط یک بار در سال به افراد تعلق می گیرد. به همین دلیل، اگر شما چندین سفر خارجی در سال دارید، بهتر است از این ارز برای سفر هوایی در کشورهای نیازمند ویزا استفاده کنید تا ارز بیشتری به شما تعلق گیرد. 
در صورتی که قصد تهیه ارز مسافرتی برای سفر زیارتی را دارید، حتما باید نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد. به‌علاوه برای سفر خانوادگی لازم است تمام اعضا در هنگام دریافت ارز حضور داشته باشند. همچنین،‌ برای دریافت ارز مسافرتی، لازم است تا بلیط سفر خود را قبل از رفتن به صرافی تهیه کرده باشید. 
برای خرید ارز مسافرتی، لازم است با در دست داشتن مدارک لازم، به صرافی های دولتی، خصوصی و بانکی دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی مراجعه کنید. این مرکز با بررسی مدارک، میزان ارز قابل دریافت شما را تعیین و پرداخت می کند. برای ثبت نام غیرحضوری نیز می توانید به سامانه بازار متشکل ارزی به آدرس https://my.ice.ir/ مراجعه کنید.  

شرایط و مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی


در ادامه پاسخ به سوال چگونه ارز دولتی بخریم، باید بدانید که در هنگام مراجعه به صرافی دولتی برای دریافت ارز مسافرتی، حتما باید تمامی مدارک مدنظر همراه شما باشد. در غیر این صورت درخواست شما ترتیب اثر داده نشده و مجددا باید مراجعه کنید. مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی عبارت اند از:
•    اصل و کپی گذرنامه ایرانی: لازم است حداقل 6 ماه اعتبار از گذرنامه شما باقی مانده باشد.
•    اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی: اگر بلیط خود را به صورت اینترنتی خریده ‌اید، باید کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ و زمان خرید روی بلیط چاپ شده وجود داشته باشد.
•    اصل و کپی کارت ملی
•    رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور: عوارض خروج از کشور برای دریافت اجازه سفر خارجی لازم است. این مبلغ بسته به این که دفعه چندم است از کشور خارج می شوید متفاوت است.
•    اصل و کپی ویزا: در صورتی که قصد رفتن به کشورهای نیازمند ویزا را دارید.
•    تکمیل فرم درخواست ارز: توجه داشته باشید باید این فرم را در کمال دقت پر کنید، چون اگر اشتباهی در آن باشد یا ناقص باقی بماند، برای‌تان مشکل‌ساز خواهد شد.
•    پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی روز ارز درخواستی و تحویل رسید آن: امکان دارد صرافی‌های دولتی علاوه بر مبلغ روز ارز درخواستی، مبلغی هم به عنوان کارمزد فروش آن ارز از شما دریافت کنند.
•    شماره موبایل و حساب بانکی معتبر: ارائه شماره موبایل و شماره شبا به نام گیرنده ارز الزامی است.

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟
به 3 دسته از افراد ارز مسافرتی تعلق نمی گیرد:
1.    افراد زیر 12 سال شامل دریافت ارز دولتی نمی شوند.
2.    ایرانیان مقیم خارج از کشور که اصطلاحا دو تابعیتی هستند، امکان دریافت ارز دولتی ندارند.
3.    افراد دارای گذرنامه سیاسی نیز نمی توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.

نکات مهم برای گرفتن ارز مسافرتی


در هنگام ثبت نام و دریافت ارز مسافرتی، حتما نکات زیر را درنظر داشته باشید:
•    در صورتی که گذرنامه خود را در سال جاری عوض کرده اید حتما گذرنامه قبلی را نیز در هنگام مراجعه به صرافی با خود داشته باشید.
•    برای دریافت هزینه ارز دولتی در برخی از بانک ها لازم است تا در آن بانک از قبل حساب داشته باشید.
•    ارز دولتی فقط به شخص متقاضی داده می شود و امکان فرستادن شخص دیگر به جای خود فرد وجود ندارد.
•    ارز مسافرتی با واحد یورو داده می شود.
•    قبل از رفتن به صرافی، حتما باید بلیط خروج خود را تهیه کرده باشید.
•    شما سالی یک بار می توانید از ارز مسافرتی استفاده کنید.

جمع بندی
در این مقاله به بررسی این نکته پرداختیم که چگونه ارز دولتی بخریم. به طور خلاصه می توان گفت که ارز مسافرتی، راهی برای کاهش مخارج سفر برای افرادی است که تصمیم به سفر خارجی سیاحتی و زیارتی دارند. با توجه به این که نرخ ارز دولتی کمتر از نرخ ارز در بازار آزاد است، با خرید ارز دولتی شما گاهی تا چندین میلیون در هزینه های سفر خود صرفه جویی می کنید. مقدار ارز مسافرتی بر واحد یورو و بسته به میزان مقصد تعیین می شود.
وبسایت فلای تودی به شما این امکان را می دهد تا قیمت بلیط هواپیما، اقامتگاه یا هتل را باهم مقایسه نموده و با ارزان ترین قیمت و سریعترین زمان خریداری نمایید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها