به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۸:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۳ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۳۹۷۲۴۳
با افزایش قیمت دلار، اجاره‌ها رشد کرد اما با ریزش آن کاهشی نشد!

اجاره مسکن در تهران بدون وقفه در حال رشد است

اجاره مسکن در تهران بدون وقفه در حال رشد است
گروه اقتصادی: اگرچه قیمت مسکن در طول دو ماه اخیر چندان افزایشی نبود، اما وضعیت اجاره بهای مسکن در مناطق مختلف تهران در بهمن و اسفند ۱۴۰۱ به دلیل تورم ناشی از رکود نسبت به ماه‌های قبل متفاوت شد.

به گزارش اقتصاد24، هر چند قیمت مسکن مانند سایر کالا‌ها لحظه‌ای تغییر نمی‌کند، اما نوسان قیمت هر متر مربع از یک واحد آپارتمان با توجه به وضعیت قیمت دلار و تأثیر آن بر محصولات و ملزومات مورد نیاز ساخت و ساز موضوعی است که در سال‌های اخیر گریبان بازار مسکن را گرفته و باعث تغییرات چند باره قیمت در مدت یکسال شده است.از این رو رشد اجاره بهای مسکن در طی این مدت مستأجران را وارد بحران جدیدی در بازار اجاره کرده تا جایی که بخشی از این جمعیت ناچار به کوچ اجباری به مناطق دیگر تهران و در برخی موارد به شهر‌های حاشیه‌ای شده اند.

جمعیت مستأجران در تهران زیاد است
طبق گزارش جدید مرکز آمار در بین خانوار‌های شهری ایرانی ۶۸.۳۴ درصد صاحب منزل مسکونی، ۲۳.۱۶ درصد مستاجر و ۸.۵ درصد هم در سایر گونه‌های سکونت به سر می‌برند.بر اساس این آمار، شهر تهران ۱۱ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و در حال حاضر جمعیت شهری تهران ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر است یعنی تهران ۱۴.۷ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.حالا از این جمعیت به گفته حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ۴۳ درصد تهرانی‌ها مستاجر هستند. از این رو وقتی دولت می‌گوید سالیانه یک میلیون مسکن ایجاد خواهد کرد قاعدتا در این محاسبه باید ۱۵۰ هزار واحد را به تهران اختصاص دهد.

رشد اجاره بها در بازار تهران
در رابطه با وضعیت اجاره بها مسکن، هادی سرخوش، کارشناس بازار مسکن  گفت: از دی ماه سال جاری اجاره بهای خانه در مناطق مرکزی و جنوبی تهران رشد قیمت داشت و این موضوع تا اسفند ماه نیز ادامه داشت. سرخوش ادامه داد: خیز افزایش اجاره مسکن تنها در دو ماه اخیر تا حد زیادی تقاضا در بازار را کاهش داد و در خیلی از موارد مستاجران به ناچار به شهر‌های اطراف تهران کوچ کرده اند.
 
به گفته این فعال صنفی، در شرایط تورمی حال حاضر معاملات سوداگرانه در بازار مسکن به ویژه در بخش اجاره افزایش پیدا می‌کنند و به دنبال این وضعیت صاحبان سرمایه برای حفظ ارزش سرمایه خود آن را وارد بازار ملک می‌کنند و با اجاره‌های بالا سعی در جبران کاهش درآمد‌های خود دارند.

وی ادامه داد: همین وضعیت باعث شده سرمایه گذاران بیشتر به دنبال حفظ و افزایش سرمایه‌های خود باشند تا واحد‌های مسکونی را با قیمت‌های بالا اجاره دهند.این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بازار اجاره مسکن سلیقه‌ای شده و هیچ پایه و اساسی برای تعیین آن وجود ندارد، گفت: وضعیت اقتصادی به حدی به مردم فشار آورده که مالکان برای جبران کاهش درآمدهایشان با اجاره بهای سلیقه‌ای شرایط را برای مستاجران سخت‌تر کرده و این موضوع در بهمن و اسفند سال جاری بیشتر شده است.سرخوش ادامه داد: متأسفانه با افزایش نرخ دلار، بازار اجاره مسکن تنش زا شد و پس از تثبیت و یا کاهش قیمت دلار نیز اجاره بها کاهشی نشد.

۱۴۰۲/۰۱/۲۳ ۱۶:۴۵
اقتصاد ایران شبیه یه پرایده که توو سرعت بالا لاستیک ترکونده تنها کاری که دولت ازش برمیاد فرمون رو محکم بگیره! (426736)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها