به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۱۲:۴۲
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۳۹۸۶۱

نرگس آبیار ، چادر و دانشگاه شاهد!

نرگس آبیار ، چادر و دانشگاه شاهد!
گروه جامعه: سايت عصرایران نوشت: از "نرگس آبیار" کارگردان فیلم سینمایی ارزشی "شیار143" دعوت شده بود به دانشگاه شاهد برود و در آنجا مورد تقدیر قرار بگیرد. با این حال، وقتی او به دانشگاه رسید مسوولان حراست به دلیل آن که چادر نداشت، از ورودش جلوگیری کردند. بدین ترتیب، اکران فیلم و تقدیر از کارگردان آن، بدون حضور کسی که قرار بود مورد تقدیر قرار بگیرد برگزار شده و لوح تقدیر نیز به نماینده ای از فیلم داده شد!

این در حالی است که نرگس آبیار، حجاب کامل اسلامی را رعایت مي‌کند و تنها، چادر به سر نمی کند. آنچه کمر جامعه را شکسته، همواره افراط ها و تفریط ها بوده است. طبق دینی که حضرت محمد (ص) از جانب پروردگار عالمیان آورده است، بر زنان مسلمان، حفظ حجاب واجب شده است، نه پوشیدن چادر یا هر نوع لباس خاص دیگری. بنابراین، «اجبار» به پوشیدن چادر (نه خود چادر)، فراتر از حفظ حجاب شرعی، افراط است و فروکاستن از دستور شرع در خصوص حجاب تفریط.

متأسفانه همواره شاهد چنین افراط و تفریط های آزار دهنده بوده ایم. هنوز که هنوز است در برخی نهادها، از ورود مردانی که پیراهن آستین کوتاه پوشیده اند، جلوگیری مي‌شود و این در حالی است که پوشیدن آستین کوتاه برای مردان را نه خدا نهی کرده و نه عرف جامعه آن را امری عجیب و نکوهیده مي‌داند. فقط مدیر فلان نهاد، دلش خواسته که این محدودیت را بر مراجعان تحمیل کند! به یاد بیاورید که چه حجم عظیمی از انرژی جامعه در سال های نه چندان دور، صرف این شد که با مردان و پسرانی که آستین کوتاه یا شلوار لی پوشیده بودند، برخورد شود و چه عداوت ها، تلخکامی ها و بدبینی هایی که ایجاد نکردند!

حجاب زنان نیز همین گونه است. درست است که چادر، حجاب برتر و برگزیده اکثر زنان محجبه ایرانی است ولی کوته اندیشی است که تنها آن را حجاب بدانیم و سایر مقیدین به حجاب را از این دایره حذف کنیم. شاید گفته شود که هر مجموعه ای مقررات خاص خود را دارد که باید بدان احترام گذاشته شود و در ادامه آورده که مقررات داخلی دانشگاه شاهد هم این گونه است که زنان اجباراً باید چادر داشته باشند.

این سخن درستی است که هر مجموعه ای مقرراتی دارد که باید محترم شمرده شود، اما دو نکته درباره آن وجود دارد: اول آن که اصل وجود چنین اجباری مورد مناقشه است زیر همان گونه که ذکر شد، فرا رفتن اجباری از حدی که شرع مقرر کرده، چیزی جر افراط نیست. ثانیاً دانشگاه شاهد، یک دانشگاه دولتی است و نمی تواند به عنوان جزیره ای مستقل از قوانین عمومی کشور برای خود مقررات دلبخواهی و مغایر وضع کند.

اگر یک دانشگاه، موسسه یا شرکت خصوصی پوشیدن چادر یا لباس خاصی را برای مراجعانش الزامی کند، مي‌توان گفت که بخش خصوصی است و بر مجموعه خودش حاکمیت اراده دارد؛ کسی هم حق اعتراض ندارد. ولی ایجاد محدودیت برای مراجعان یک دستگاه دولتی، آن هم محدودیتی که نه در قانون آمده و نه در شرع، قطعاً نه قانونی است و نه شرعی و مي‌توان ابطال چنین مصوبات فراقانونی را از دیوان عدالت اداری خواست. ضمن این که تجربه 35 سال اخیر هم نشان داده این گونه محدودیت های اجباری، نهایتاً اثر عکس دارد و الّا اگر قرار بود این روش ها جواب بدهد، امروز دغدغه پلیس اجرای طرح حجاب و عفاف در فصل گرما نبود!

دانشجوی دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۶:۱۶
قانون چادر برای همه اجباریه و اگر قرار باشه برای غریبه ها این قانون برداشته بشه برای دانشجو ها هم باید برداشته بشه (222518)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۹:۲۹
به جای این حرف ها ببینیم اثرش بر روح و ذهن دخترانی که مجبور به سر کردن چادر می شوند چیست. من همواره و قلباً ارزش فراوانی قایلم برای کسی که چادر را خودش انتخاب می کند. اما اجبار کردن نتیجه ی معکوس دارد. (222607)
کاویانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۶:۳۴
تاسف تاسف هزاران تاسف
روزی فرا خواهد رسید که بد جوری تاسف این تاسف ها را بخوریم
و فرا رسیدن آن روز زیاد دیر نیست
ولی مصیبتش را یک جامعه خواهد کشید (222529)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۶:۴۸
اگر بد حجاب و بود و فقط چادر به سر داشت راش میدادن (222534)
خصوصی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۶:۵۸
برعکس در مبارزه با همین افراطها در برخی شرکتهای خصوصی کاملا ازاد هستند (222540)
شاهد عینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۷:۰۲
چند ماه قبل که داشتم به یک بیمارستان (زیر مجموعه یکی از نهادهای نظامی) می رفتم جلوی درب ورودی تابلو نصب کرده بودند: "ورود خواهران فقط با حجاب برتر (چادر) ممکن است"!
حالا نکته ای که جالبتر بود بیماری بود که دو نفر زیر بغلش رو گرفته بودند و داشتند میاوردند داخل بیمارستان که مجبور شدند در آن شرایط اول بروند داخل اتاقک مخصوص، هم بیمار و هم یکی از همراهان بیمار چادر به سر کنند!

وقتی که دین از ابزاری برای سعادت انسانها تبدیل به ابزاری برای پیشبرد مقاصد و اهداف انسانها میشه نمیشه غیر از این توقع داشت. (222542)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۷:۳۷
اين چيز عجيبي نيست تا چند وقت پيش استانداري خراسان رضوي از ورود خانم هاي مانتويي جلوگيري ميگرد خدايي الان رو نميدونم (222563)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۷:۴۳
با سلام

بنده به عنوان استاد دانشگاه شاهد به عرض می رسانم که متاسفانه این موضوع مشکلات زیادی برای دانشگاه ما ایجاد نموده است که بطور خلاصه به اطلاع میرساند:

1- بسیاری از اساتید دانشگاه با موضوع چادر اجباری مخالف هستند و بارها و بارها خواهان اصلاح این بند در اساسنامه دانشگاه شده اند که تاکنون بی نتیجه مانده است

2- متاسفانه چادر به عنوان حجاب برتر می باشد و از آنجا که بسیاری از دانشجویان در بیرون دانشگاه چادری نیستند عملا چادر پوشیدنشان در داخل دانشگاه بصورت توهین به چادر درآمده است و بنده به عنوان ... (222568)
گل پسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۳۵
من یادم هست روزی هایی که جوانان را بخاطر داشتن عکس مستهجن شلاق زدند و یا برخورد بد کردند و باعث خدشه دار شدن آبروی آنان و خانواده شد و دچار شکستهای روحی شدند براستی در این زمانه حاضر با این سرعت فناوری و دسترسی اسان به سایتهای غیر اخلاقی چند نفر را باید شلاق زد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اینها همه اش ناشی از افراط در ایران است (222591)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۲۱:۰۳
دانشجو دانشگاه شاهد هستم
اینکه ایشون حجابش کامل بوده درست ولی این رو هم همه میدونن که ایشون تا چند وقت پیش چادری بودن و معروف به تنها کارگردان زن چادری ایران
حتی در جشنواره فجر که لازگران لباسهای میپوشن که صداو سیما جرات نشون دادنشو رو نداره ایشون با چادر بودن
ولی نمیدونم چی شد که چادر رو کنار گذاشتن.آیا این کار ایشون هرچند با حفظ حجاب کار درستی بود اون هم تو سالی که رهبری سال فرهنگ گذاشتن
بعد نمیان بگن اینکه تا دیروز چادری بو حالا چادر رو کنار گذاشته (222634)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۲۲:۱۳
چطور حجاب فقط تو ایران اجباریه؟! فکر کنم ما پیامبر و کتاب ویژه ای داشتیم و بقیه کشورهای اسلامی دنیا از پیامبر و گتاب و خدای دیگری پیروی می کنن؟! (222646)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۲۲:۲۷
اگر دعوتش کرده بودند باید به نظرش احترام می ذاشتن, خلاف شرع که مرتکب نشده بوده! (222652)