به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۲:۲۳
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۳۹۹۵۷

گل گفتيد؛ من ديگر «آن روحانی» نیستم!

گل گفتيد؛ من ديگر «آن روحانی» نیستم!
گروه سياسي: شهروز مهدی‌پور در یادداشتی در سايت انصاف‌نیوز درباره‌ی فیلم مستند جنجالی «من روحانی هستم»، نوشت: به گمانم طرفدارن دولت آقای روحانی مي‌بایست مستند «من روحانی هستم» را یک امتیاز محسوب و از نمایش اش استقبال کنند. این مستند به هر قصد و غرضی که ساخته شده باشد در نهایت نتیجه ی مثبت‌اش در سبد دولت اعتدال و تدبیر خواهد بود.
سازندگان فیلم دو هدف مشخص با دو دسته مخاطب متفاوت را مد نظر داشته اند:

هدف اولیه: تخریب دولت و دلسرد کردن طرفداران

آن چه در این فیلم نشان داده مي‌شود حسن روحانی است که در مقاطع مختلف و بعضا بحرانی جمهوری اسلامی نقش‌هاي ویِژه ای ایفا کرده است که بسیاری از طرفداران این روزهای او به ویژه جوانان از آن مسایل اطلاع دقیقی ندارند و حسن روحانی را تنها به فیلم‌هاي تبلیغاتی زمان انتخابات ریاست جمهوری و سخنرانی‌هاي اخیرش مي‌شناسند که او را در قامت یک اصلاح طلب تمام قد نشان مي‌دهد و از سویی بسیاری از مردم به دلیل ضعف حافظه ی تاریخی ملی ما آن مسایل را به یاد نمی آورند. در نتیجه مستند من روحانی هستم با نقب به گذشته ای که جناب رییس جمهور چندان تمایلی به روشن شدن اش! ندارد؛ یادآوری و بازآفرینی شخصیت و رویکرد سیاسی ای از حسن روحانی است که با این روزهای او بسیار متفاوت است و هدف تخریب چهره ی رییس جمهور نزد این دسته از مخاطبان است تا مثلا بگویند به دولت اش چندان امید نبندید!

هدف ثانوی: مصادره و هشیاری و تهدید

دسته ی دوم مخاطبان این مستند کسانی هستند که در جبهه ی مقابل طرفداران دولت و اصلاح طلبان و راست میانه قرار دارند و کسانی که هنوز در سر جنگ با جهان پیرامون خود را خواب مي‌بینند و آرزوی اش را دارند. این مستند در مقابل این دسته از مخاطبان یادآوری مي‌کند: علی رغم این که آقای روحانی عقبه ی اصول گرایی دارد ولی برخی مواقع خط قرمز‌هاي طیف تند روی این جریان را رعایت نکرده است. از جمله ماجرا مک فارلین و اتمام جنگ و مذاکرات هسته ای.
در نتیجه مي‌توان آقای روحانی را رییس جمهوری اصول گرا محسوب کرد و پیروزی هایش را به پای اصولگرایی نوشت و مي‌بایست هشیار بود تا مبادا دولت با میدان دادن به برخی جریان ها و ایجاد فضای باز سیاسی و بستن چترهای امنیتی غیر ضروری یا در دیپلماسی اخیرش به خاطر حل دعوای کهنه ی پرونده ی انرزی هسته ای خطوط قرمز این جریان را زیر پا گذاشته و به اصطلاح تن به مصالحه و سازش دهد و از سویی بستر برای فعالیت جریان‌هاي متفاوت سیاسی آماده شود. این هشیاری بیشتر یک اعلام آماده باش هم به طیف سیاسی مقابل دولت و مخالفان پر سر و صدای اش در مجلس که مبادا سنگرها را از دست دهند و هم به نیروهای خودسر و تندروی این جریان است تا به وقت لزوم در عرصه حضور پیدا کنند!

نتیجه این که:
در مجموع این مستند به نفع دولت است. چون جریانی که از ساخت این گونه مستندها حمایت مي‌کند به خوبی به چند نکته وقوف پیدا کرده است. این که بر طبل افراط و اصوگرایی کوبیدن (با تعریف این طیف) و نقش منفی در برخی وقایع دهه‌هاي گذشته داشتن از قبیل نهادینه شدن حجاب اجباری، برخورد با مخالفان، دانشجویان و حبس و حصر منتقدان و ... در اتمسفر سیاسی و اجتماعی امروز ایران و مردم تخریب محسوب شده و دافعه دارد.

در نتیجه، فیلم سعی مي‌کند با روشی غیر اخلاقی و قلب واقعیت، حامیان دولت را دلسرد کند. غافل از این مهم که در همین مستند نقش حسن روحانی در برخی وقایع از جمله اتمام جنگ نزد عامه ی مردم یک حسن است. فارغ از این که آقای روحانی امروز به مثابه برخی شخصیت‌هاي سیاسی و استخوان دار نظام از قبیل آقای هاشمی رفسنجانی و قبلتر سید محمد خاتمی، به این باور رسیده اند که برای اعتلا و توسعه و آرامش کشور تنها راه حل باقی مانده شنیدن صدای مردم و گوش دادن به منتقد و همراه شدن با تغییرات داخلی و خارجی است.

راه پیشرفت در اعتدال و مدیریت کارآمد به دور از شعار زدگی و فرا افکنی مشکلات و پذیرش اشتباهات است. مزیت مستند «من روحانی هستم» را مي‌توان در این جمله خلاصه کرد که این فیلم مبین این مساله به مخاطب است که آقای روحانی آن روزها دیگر وجود خارجی ندارد و او در پوست اندازی سیاسی خود راه جدیدی برای مدیریت کشور برگزیده است.

یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۲:۲۴
فعلا دولت مردان ما به جای اینکه به مشکلات مردم و کشور برسند در صدد تخریب وجهه یکدیگر هستند . این نشان میدهد که مشکلات مردم برای اونها مهم نیست و سیاست حرف اول رو میزنه . سیر از گشنه خبر نداره . من نمیدونم مگه نمیشه تو هر وضعیت و موقیت به مردم خدمت کرد ؟ حتما باید در راس قدرت قرار بگیرید؟ ای وای از درد این مردم که هیچ کس نمیخواد اونو بفهمه . همه فقط ظاهرنمایی می کنند . (222713)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۲:۴۸
خب به اشتباهاتش پی برده جوان بوده و جو گیر قرار نیست تا ابد یکجور باقی بمانیم اینجوری باشه که ایت الله هاشمی که بدتر از اینه بوده (222720)
am
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۳:۰۰
هنوز هم به هر پشتوانه ای که دارند هر چه می خواهند میگویندومی نویسند و میسازند اما ما حتی حق یک کامنت هم نداریم حتی سایتهایی هم مثل بهار و... از ترس تعطیلی حرف ما را در سینه خفه می کنند. (222725)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۳:۰۳
فیلم خاصی نبود
فقط موضوع عقب نشینی هسته ای بود
چیزی که خوب کسی منکرش نشده
در ضمن فیلم همه اش سخنان رفسنجانی و خاتمی و روحانی و رضایی و چند نفر دیگه است
از خودش چیزی نگفته که

کسی که یکبار ویکی پدیا رو باز کرده باشه همه اینها رو میدونست

من به روحانی رای دادم و همه این ها رو میدونستم (222728)
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۶:۵۲
همین که با نشان دادن و رادیکال برخورد کردن دکتر روحانی در گذشته، سعی در تخریب چهره او در بین اکثریت می کنند نشان می دهد که خودشان از منفور بودنشان در بین مردم اطلاع دارند....
چه خوب از تنفر مردم از افکارشان باخبر هستند...
اعتراف از این بهتر!!!!!!!
ولی نه روحانی آن روحانی سابق است و نه هاشمی آن هاشمی سابق. (222817)