به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۵ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۴۰۱۸۳۸

تنبل‌ها، ابرقهرمانان مبارزه با ابر میکروب‌ها

تنبل‌ها، ابرقهرمانان مبارزه با ابر میکروب‌ها
گروه علمی: تنبل درختی می‌تواند ابرقهرمان شگفت انگیز ما در مبارزه با ابر میکروب‌ها باشند. از زمانی که «ژرژ لوئیس لکلرک» ملقب به «کنت دو بوفون» طبیعت‌شناس مشهور فرانسوی فرانسوی، ، برای اولین بار «تنبل» را در سال ۱۷۴۹ توصیف کرد، آهسته‌ترین پستاندار زمین همچنان در حال حرکت است. بوفون در همان موقع به زبان فرانسوی نوشت: این تنبل‌ها پست‌ترین شکل وجود (یک جاندار) هستند. اگر فقط یک نقص دیگر داشتند زندگی آن‌ها غیرممکن می‌شد. اما کشفیات جدید تر می‌تواند نگاه ما را به این جانداران دوست داشتنی تغییر دهد.

علیرغم حرکت ۱.۵ متر در ساعت، بخشی از اندام این حیوان درختی کنجکاوی برانگیر در واقع یک کندو از فعالیت است و می‌تواند کلید داروهای جدید انسانی برای باکتری‌های مقاوم به دارو باشد. دانشمندان از ارگانیسم‌های باکتریایی پر جنب و جوشی که به ترتیب در میان خز تنبل‌های دو(کولپوس هافمنی) و سه انگشتی(برادیپوس واریگاتوس) کاستاریکایی زندگی می‌کنند، نمونه‌برداری کردند. این تنبل ها دو گونه از شش گونه زنده‌ای هستند که در مناطق استوایی آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند.

در طول تحقیقات این مساله به خوبی مستند شده که خزهای ضخیم تنبل‌ها خانه‌ای غنی از مواد مغذی و سرپناه برای طیف وسیعی از جلبک‌ها و حشرات، از جمله «شب پره تنبل»، (Cryptoses Choloepi)، فراهم می‌کند. این گونه برای زنده ماندن به «تنبل» متکی است و در مدفوع  آن تخم می‌گذارد و از ترشحات پوست این پستاندار تغذیه می‌کند. در ازای آن، شب پره، نیتروژنی را فراهم می‌کند که برای رشد جلبک‌ها حیاتی است.با این حال، تا کنون اطلاعات کمی در مورد ساختار باکتریایی این میکروبیوم سطحی وجود داشته است. مکس چاواریا و همکارانش از دانشگاه کاستاریکا، با نمونه‌برداری از خز تنبل‌ها، طیفی از ارگانیسم‌ها را یافتند که توانایی کنترل عفونت‌های باکتریایی جدی را دارند.

این سپر شگفت‌انگیز در برابر بسیاری از پاتوژن‌های رایج پستانداران می‌تواند به توسعه داروهای انسانی برای مقابله با مسئله جدی‌تر حشرات مقاوم به دارو کمک کند. پاتوژن‌ها شامل ارگانیسم‌های اغلب میکروسکوپی هستند که می‌تواند جانوران و گیاهان را آلوده کنند.

تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد: این مدولاسیون کنترل تکثیر باکتری‌های بالقوه بیماری‌زا را برای میزبان ممکن می‌سازد. از سوی دیگر، نتایج تحقیقات ما به خز(پوست پشمی) «تنبل»های مراقبت شده به عنوان منبع جدیدی از باکتری‌های تولیدکننده آنتی‌بیوتیک اشاره می‌کند که ممکن است پنجره‌ای را برای کشف مولکول‌های فعال زیستی جدید باز کند.

این تحقیق که از سال ۲۰۲۰ در حال انجام است، نشان داد در حالی که هر دو گونه «تنبل» کاستاریکایی دارای جوامع میکروبی کمی متفاوت بودند، ساختار هسته آنها مشابه بود. علاوه بر فراوانی باکتری، ۹ سویه بروی باکتریوم و روتیا جدا شدند. اینها می‌توانند از رشد پاتوژن‌های رایجی که پستانداران به آن حساس هستند جلوگیری کنند. در حالی که این تیم هشدار می‌دهد که تحقیقات در حال انجام احتمالا با سرعتی معادل سرعت «تنبل» پیش می‌رود، این یک راه امیدوارکننده برای پاسخ‌های بیولوژیکی جدید به ابر میکروب‌ها است.

آن‌ها همچنین محدودیت‌های مطالعه برحیوانات مراقبت شده را تایید می‌کنند و مایلند خز گونه‌های وحشی را نیز بررسی کنند تا ببینند جلبک استتار کننده «تریکوفیلوس»( Trichophilus) چگونه بر «میکروبیوتا» (میکروارگانیسم‌های هم زیست بیماری زا) تأثیر می‌گذارد.دانشمندان افزودند:داده های ما نشان می دهد که «میکروکوکال‌هایی» (باکتری‌های کروی یا بیضی شکل) که در موهای تنبل زندگی می‌کنند می‌توانند نقشی در کنترل جمعیت میکروبی در آن زیستگاه داشته باشند و درک ما از این اکوسیستم بسیار پیچیده را بهبود بخشند. این مطالعه در مجله Environmental Microbiology منتشر شده است.
برچسب ها: میکروب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها