به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۲ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۴۰۳۹۵

گام​هاي بلند افغانستان در راه آزادي بيان

گروه بين الملل:رئیس جمهور افغانستان گفت: برای حفظ آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در 13 سال گذشته تلاش‌های فراوانی کرده و موانع را از سر راه برداشته‌ است.
گام​هاي بلند افغانستان در راه آزادي بيان

حامد کرزای با اشاره با مراسم بزرگداشت روز جهانی رسانه‌ها و آزادی بیان گفت که این یادبود باور مردم را به آزادی بیان و اهمیت مطبوعات در جامعه "استوارتر" کرد. کرزای در سخنرانی خود تاکید کرد که نهادینه کردن مردم سالاری، تقویت و حمایت از نهادهای مدنی، "دفاع از مصالح علیای کشور و اطلاع رسانی سالم" از اهداف اساسی و بنیادی رسانه‌ها است. 

رئیس جمهوری افغانستان گفت: در 13 سال گذشته یکی از دست آوردهای بزرگ مردم، گسترش و پیشرفت بی‌سابقه رسانه‌ها و مطبوعات آزاد است. کرزای هر 15 روز از طریق رادیویی در مورد مسایل مختلف برای مردم سخنرانی می‌کند.

کرزای تکرار کرد که ما در این مدت با وجود همه دشواریهای موجود، برای حفظ و گسترش آزادی بیان و آزادی مطبوعات تلاشهای فراوانی کردیم و نگذاشتیم آزادی نوپای مطبوعات و رسانه‌های ما صدمه ببیند، شخصی و یا نهادی سد راه پیشرفت آن شود. او گفت که آزادی رسانه‌ها در افغانستان در منطقه بی نظیر است و پیوسته رو به پیشرفت بوده است.

با این حال نهادهای دفاع از حقوق روزنامه نگاران در افغانستان اما افغانستان را همچنان از بدترین نقاط دنیا برای روزنامه نگاران توصیف می‌کنند. دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان که آمار تلفات و خشونت‌ها علیه خبرنگاران را در 13 سال گذشته ثبت کرده می‌گوید که در این سال‌ها دست کم ۴۲ خبرنگار کشته شده‌اند.

در تازه‌ترین موارد کمتر از دو ماه پیش افراد مسلح ناشناس یک خبرنگار سوئدی را در منطقه دیپلماتیک نشین وزیر محمد اکبر خان کابل کشتند. یک ماه بعد از این رویداد افراد مسلح وارد یک هتل پنج ستاره در کابل شدند و به روی مهمانان این هتل آتش کشودند. در این رویداد یک خبرنگار افغان با همسر و فرزندش کشته شد. به دنبال این رویداد کمتر از یک ماه پیش یک یونیفورم دار افغان در ولایت خوست به روی دو خبرنگار خارجی که مشغول پوشش انتخابات بودند شلیک کرد و عکاس خبری خبرگزاری آسوشیتدپرس را کشت و خبرنگار این خبرگزاری را زخمی کرد.

کرزای در حال از قربانیان رسانه‌های افغانستان یاد می‌کند که طبق آمار خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در سال ۲۰۱۳ که دفتر دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان منتشر کرده، در یک سال گذشته ۷۶ مورد خشونت شامل سه مورد قتل و شش مورد بازداشت علیه خبرنگاران گزارش شده که ۵۰ مورد این خشونت‌ها به وابستگان دولتی و حکومتی، شش مورد به گروه طالبان، دو مورد به نیروهای ناتو و هشت مورد به افراد مسلح ناشناس نسبت داده شده است.

مرجع : ايسنا