به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۶ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۴۰۹۵۰

هشدار رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان

گروه فرهنگ و ادب: رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران می‌گوید: معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان باید تا زمانی که این کار توجیه اقتصادی پیدا کند‌ و صرفا به عشق وابسته نباشد اجرا شود.
هشدار رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان
محمود آموزگار روز سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه در نشستی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گفت: شما اصحاب رسانه در روزهای اخیر به نقل از وزیر ارشاد خبری درباره معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان منتشر کردید. ایشان اشاره کرده بودند که مقامات مسئول وزارت اقتصاد و دارایی معتقدند که طبق قانون معافیت مالیاتی شامل کتاب‌فروشی‌ها نمی‌شود چراکه کتاب‌فروشی‌ها صنف هستند نه موسسه فرهنگی. او ادامه داد: پس از انتشار این خبر من درباره آن از آقای جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) سوال کردم. ایشان گفتند‌ این موضوع نظر خودم نبوده است بلکه من صحبت‌های وزارت اقتصاد و دارایی را نقل کردم.

آموزگار در ادامه با اشاره به پیشینه قوانین مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان گفت: در ماده 12 آیین‌نامه مصوب سال 81 شرط اصلی معافیت مالیاتی اخذ مجوز از وزارت ارشاد عنوان شده است. او همچنین اظهار کرد: براساس قوانین موجود ما نیازی به تغییر قانون نداریم و باید فورا معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان را اعمال کنیم و چون اخذ مالیات در سال‌های گذشته براساس تفسیر غلط از قانون بوده‌، این موضوع باید در مورد کسانی که پرونده‌شان هنوز باز است در نظر گرفته شود.

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان سپس گفت: این بحث‌ها هرگز به این معنا نیست که ما با مالیات مخالفیم. ما هرقدر بتوانیم دقیق‌تر به این مسائل بپردازیم به جامعه مدنی نزدیک‌تر می‌شویم. وظیفه سازمان امور مالیاتی تنها اخذ مالیات نیست بلکه فرهنگ‌سازی و روشن‌گری در این زمینه نیز وظیفه این سازمان است و این ممکن نیست مگر با اجرای درست قوانین و مقررات.

او با اشاره به مشکلات کتاب‌فروشان در دوره اخیر ادامه داد: به نظر می‌رسد این موضوع دارد از مدار منطقی و قانونی خود خارج می‌شود. اصرار بی‌دلیل در یک امر و پریشان‌گویی‌های این چند مدت نشان می‌دهد که استدلال درستی در این زمینه وجود ندارد. چنانچه آیین‌نامه مصوب هیات وزیران تغییر کند و این تغییرات به تصویب هیات وزیران برسد این مسائل یک بار برای همیشه حل می‌شود. همه این بحث‌ها بر سر هزار میلیارد تومان گردش مالی در اقتصاد نشر است و باید توجه کرد در دل این هزار میلیارد تومان نویسنده، ناشر‌، کتاب‌فروش‌، صحاف‌، لیتوگراف‌ و ... همه فعالیت دارند.

او افزود: اینکه گفته می‌شود چون اتحادیه‌های صنفی پروانه کسب ناشران را می‌دهند‌، معافیت مالیاتی در موردشان اعمال نمی‌شود،‌ به نظر من یک بهانه است. اگر از این به بعد در پروانه‌های کسب ناشران یک مهر وزارت ارشاد هم بخورد. سازمان امور مالیاتی چه می‌کند؟ آموزگار در ادامه تاکید کرد: نیازی به تغییر قانون نیست. با این حال اصلاح قوانین مربوطه که بر عهده هیات وزیران است‌، می‌تواند باعث حل این قضیه شود. ما سال گذشته با رییس‌جمهور وقت آقای احمدی‌نژاد صحبت و ماجرا را حل کردیم اما امسال دوباره سر جای اولمان برگشته‌ایم. اگر آقای جنتی سریع‌تر این موضوع را در هیات وزیران پیگیری کند‌، مساله کلا حل می‌شود. به جای سازمان امور مالیاتی خود ارشاد تشخیص می‌دهد که مصداق شغل فرهنگی چیست.

او در ادامه با اشاره به مشکل مدیر کتاب‌فروشی رشد اهواز گفت: ما می‌خواهیم مساله آقای کلاهدوز حل شود که مساله یک صنف برطرف شود. علت اینکه قانون‌گذار نشر و کتاب‌فروشی را از معالیات معاف کرده این بوده که صاحبان این مشاغل بتوانند بنیه بگیرند و به فعالیتشان ادامه بدهند. نباید کاری کنیم که اگر در این مشاغل اندک پولی به دست آمد و کوچک‌ترین موفقیتی کسب شد سریعا این افراد مجبور شوند از حرفه خود دست بکشند. این معافیت‌ها باید تاز مانی ادامه پیدا کند که کتاب‌فروشی توجیه اقتصادی پیدا کند و صرفا به عشق وابسته نباشد.

آموزگار افزود: خود من کتاب‌فروشی دارم. در محلی که ما زندگی می‌کنیم همه مرا به عنوان یک آدم دیوانه می‌شناسند و می‌گویند خل است. این همه جا را صرف چه چیز کرده است! تا من هستم و جنونم ادامه دارد این کار را می‌کنم. اما ممکن است نسل بعدی ما جنون نداشته باشد و نخواهد این شغل را ادامه بدهد. او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: خوشبختانه شورای شهر تهران اعمال کاربری فرهنگی را تصویب کرده است و این موضوع در تهران اعمال می‌شود اما هنوز در مناطق محروم تصویب نشده است و این خود به شکاف مرکز – پیرامون دامن می‌زند.
مرجع : ايسنا