به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۴:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۱۱۰۱۱

سرگیجه‌های بعد از رفتن وزیر خارجه عربستان!

سرگیجه‌های بعد از رفتن وزیر خارجه عربستان!
گروه سیاسی: محمدحسین مهرزاد در سایت امتداد نوشت: چند روزی طول کشید تا دوستان عزیز بفهمند وزیر خارجه عربستان چه کنایه تندی به ایران زد و تهران را ترک کرد. امروز سعد الله زارعی دو کلیدواژه حساس استفاده شده توسط بن‌فرحان را «امنیت دریایی» و «عاری‌‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی» عنوان کرده و در سرمقاله نوشته:«اظهارات فیصل بن فرحان در تهران می‌تواند این‌گونه ترجمه شود که رژیم از طریق وزارت خارجه عربستان این پیام را به تهران منعکس کرده که حاضر به معاوضه بمب با کرانه است یعنی اگر ایران قول دهد کرانه را آرام می‌کند، اسرائیل درباره سلاح هسته‌ای خود آماده مذاکره می‌شود. این گمانه‌زنی است و در عین حال می‌تواند واقعیت هم داشته باشد، چه اینکه جای بحث از کنترل سلاح کشتار جمعی که تهران نیست. این بحث در منطقه ما یک مرجع ضمیر بیشتر ندارد و آن هم رژیم نامشروع اسرائیل است. اما این معادله مدنظر ایران نیست، ایران خود رژیم صهیونیستی را
یک موجودیت کشتار جمعی می‌شناسد، نه سلاح هسته‌ای آن را و در همان حال ‌اشتعال کرانه باختری یک ‌اشتعال دستوری و درخواستی نیست، بلکه محصول سیاست‌های ضدانسانی خود رژیم صهیونیستی و سرکوب پی‌در‌پی فلسطینیان و نادیده گرفتن حقوق آنان است. بله بن فرحان درست می‌گوید سلاح کشتار جمعی رژیمی که به هیچ تعهدی پایبند نیست و در همان حال خود را مستظهر به پشتیبانی دولت‌های آمریکا و اروپا می‌داند و با سکوت اغلب دولت‌های عربی هم همراهی می‌شود، یک خطر واقعی است.»
بهمن فرمان‌آرا در مصاحبه اخیرش دست روی نکته‌ای گذاشته که صدای روزنامه جوان را بدجوری در آورده است. فیلم‌های به اصطلاح کمدی که اغلب پرفروش می‌شوند و از قضا پای روایتشان در دوران پهلوی است!بهمن فرمان‌آرا، کارگردان سینما در بخشی از گفت‌وگویش با روزنامه اعتماد گفته که «دولت می‌گوید اگر می‌خواهید، بخندید، قبل از انقلاب را مسخره کنید، مگر می‌شود؟ به نظر من فیلمی که نتواند به مسائل مملکت بپردازد، فیلم نیست. مثل اینکه فتوا دهیم همه فیلم‌های سینمایی انیمیشن باشد که الان همین اتفاق دارد می‌افتد، چون می‌گویند سرگرمی است و بچه‌ها دوست دارند و... کسی که فیلم می‌سازد خیلی راحت به او می‌گویند انیمیشن بسازید.»نکته جالب آنکه از قول دولت، فیلم طنز را محصور در خندیدن به دوران قبل از انقلاب کرده است، در حالی که سالانه فیلم‌های طنز متعددی در ایران ساخته و اکران عمومی می‌شود و ربطی هم به دوران پیش از انقلاب ندارد که هیچ، بلکه بسیاری از آن‌ها سوژه‌های خندیدن را با شوخی با مسئولان کنونی پیدا کرده‌اند! آیا می‌شود که فرمان‌آرا از این فیلم‌ها اطلاعی نداشته باشد؟!
روزنامه همشهری با تیتر «چرا جدایی؟ چرا توافق؟» به بررسی رابطه ایران و عربستان پرداخته و نوشته:«باید به 2 سؤال مهم پاسخ داد؛ «چرا روابط با عربستان به سردی گرایید؟» و «بهبود مناسبات چه دلایلی داشته‌است؟». پاسخ این سؤالات را باید در تغییر رفتارهای سعودی‌ها در قبال جمهوری‌اسلامی و تلاش ریاض برای جبران اشتباه‌های راهبردی گذشته جست‌وجو کرد.»عجیب است که کمترین اشاره‌ای نمی‌شود که نوگلان نو شکفته و دردانه‌های انقلابی دیوارنوردی فرمودند و روابط تیره شد. به جایش می‌گویند عربستان سر عقل آمد!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها