به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۲۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۴۱۹۳۰

«فردوسی» پدر زبان فارسی است

گروه فرهنگ و ادب: مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به تاثیر آموزش زبان فارسی در میان کشورهای منطقه تاکید کرد: در این میان استان خراسان با محوریت مشهد مقدس به عنوان محور رویدادهای ادبی منطقه شناخته می‌شود.
«فردوسی» پدر زبان فارسی است
سیدسعید سرابی در مراسم افتتاحیه مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در دانشگاه فردوسی مشهد حضور یافته بود، تصریح‌کرد: فردوسی پدر زبان فارسی است و از این رو استان خراسان قطب آثار فرهنگی و ادبی کشور است در این استان ده‌ها تن از بزرگان دین، مذهب، علم و فرهنگ پرورش یافته‌اند که جایگاهی والا برای این استان رقم زده است. وی افزود: به همین دلیل است که هر اتفاقی که در حوزه ادب رخ می‌دهد باید با محوریت خراسان و مشهد مقدس باشد. سرابی تاکید کرد: همچنین وظیفه اصلی ما نیز تجلیل از مفاخر فرهنگی است و برگزاری این همایش‌ها، جستجو و شناساندن آثار بزرگان فرهنگ و ادب بخشی از تکلیفی است که بر دوش ما نهاده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به راه‌اندازی ستادی برای بزرگداشت مفاخر استان در این اداره کل تصریح‌کرد: برگزاری این همایش‌ها و کنگره‌های ادبی و فرهنگی از اصلی‌ترین وظایف این ستاد بوده، با این حال تمام این اقدامات گام‌های کوچکی در راستای زنده کردن نام و یاد بزرگان فرهنگی استان است. سرابی با تاکید بر اینکه باید جریان فرهنگی و مستمر برای پاسداشت مفاخر ادبی، علمی و فرهنگی استان وجود داشته باشد، یادآور شد: این مساله نیازمند عزم جدی در همه سطوح در میان مسئولان نظام است. وی ابراز امیدواری کرد که این حرکت با شتاب بیشتری ادامه یابد و بتوانیم دین خود را به مفاخر استان و مردم فرهنگ‌دوست آن ادا کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی با اشاره به تاثیر متون اصیل ادبی در تولید آثار فاخر تاکید کرد: این آثار می‌تواند پیش‌روی ادیبان، شاعران و فرهنگ‌دوستان معاصر قرار گیرد. سرابی با اشاره به برگزاری مراسم روز بزرگداشت فردوسی در مشهد آن را نتیجه هماهنگی بین نهادهای مختلف استان دانست و تصریح کرد: روز 28 اردیبهشت ماه نیز به عنوان روز ملی خیام شناخته می‌شود که اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برای آن برنامه‌ریزی کرده است. وی افزود: فاصله بین 25 تا 28 اردیبهشت‌ماه اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و ادب استان رخ خواهد داد، همچنین کنگره «شعر توس تا نیشابور» در شب گرامیداشت خیام در آرامگاه وی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی از دکتر حدادعادل رئیس فرهنگسان ادب و زبان فارسی درخواست کرد تا برای بزرگداشت مفاخر استان جایزه‌ای تحت عنوان جایزه بزرگ فرهنگی فردوسی ایجاد شود و دبیرخانه‌ای مستمر در سال داشته باشد که بتواند خدمات حوزه ادب فارسی را رصد کند. وی ادامه‌داد: امیدواریم بتوانیم این برنامه‌ها را ادامه داده و هم زمان با روز فردوسی این جایزه بزرگ را به سه تن از شخصیت‌های برتر ادبی استان تقدیم کنیم. سرابی ابراز امیدواری کرد که این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد. در پایان این مراسم از تعدادی از پیشکسوتان آموزش زبان فارسی تقدیر به عمل آمد.
مرجع : ايسنا