به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۴ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۴۲۰۱۲۲

کشف سیاره فراخورشیدی که قوانین کیهان را زیرپا گذاشته است

کشف سیاره فراخورشیدی که قوانین کیهان را زیرپا گذاشته است
گروه علمی:یک تیم بین المللی از دانشمندان یک سیاره غیرعادی کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ای کم جرم واقع در صورت فلکی کوروس می‌چرخد.به گزارش اسپیس، تیم بین المللی از دانشمندان سیاره ای غیرعادی به اندازه مشتری را کشف کرده اند که به دور ستاره ای کم جرم به نام TOI-4860 واقع در صورت فلکی کوروس می چرخد.

غول گازی تازه کشف شده که TOI-4860 b نام دارد، به دو دلیل سیاره‌ای غیرمعمول است: انتظار نمی رود ستاره هایی با جرم کم میزبان سیاراتی مانند مشتری باشند و به نظر می رسد این سیاره غنی از عناصر سنگین باشد.
این سیاره در ابتدا با استفاده از ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا به عنوان یک قطره روشنایی در حین عبور از مقابل ستاره میزبان خود شناسایی شد، اما این داده ها به تنهایی برای تأیید سیاره بودن آن کافی نبود. اخترشناسان همچنین این سیاره را درست قبل و بعد از ناپدید شدن آن در پشت ستاره میزبانش مشاهده کردند و متوجه شدند که هیچ تغییری در نور آن وجود ندارد.

بر اساس مدل تشکیل سیاره متعارف، هرچه جرم ستاره کمتر باشد جرم دیسک مواد اطراف آن ستاره نیز کمتر است و از آنجایی که سیارات از آن دیسک ایجاد شده‌اند، انتظار می‌رفت سیاراتی با جرم بالا مانند مشتری شکل نگیرند. دانشمندان گفتند به احتمال زیاد عناصر سنگین فراوانی فرآیند تشکیل سیاره را سریع کرده اند.

حدود 1.52 روز طول می کشد تا این غول گازی جدید به دور ستاره میزبان خود بچرخد، اما از آنجا که میزبان آن یک ستاره کم جرم سرد است، خود سیاره را می توان به عنوان مشتری داغ در نظر گرفت.مشتری داغ یا سیارهٔ تفتیده نوعی سیارهٔ غیرخورشیدی است. مشتری‌های داغ سیاره‌هایی گازی در ابعاد سیارهٔ مشتری یا بزرگ‌تر از آن هستند که فاصلهٔ بسیار کمی با ستارهٔ خود دارند و به همین سبب از دمای زیادی برخوردارند و «مشتری داغ» نامیده می‌شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها