به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب : ۴۲۰۹۰۴
هشدار وزیر دفاع اسرائیل به حزب‌الله:

در صورت جنگ، لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانیم

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع اسرائیل در پی ادامه تنش‌های مرزی با نیروهای حزب‌الله لبنان اعلام کرد در صورت جنگ با گروه حزب‌الله، لبنان را به «عصر سنگی» برمی‌گردانیم.
یووا گالانت (سمت چپ) در حال گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
یووا گالانت (سمت چپ) در حال گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
یووا گالانت با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «اشتباه نکنید. ما جنگ نمی‌خواهیم، اما برای حفاظت از مردم، سربازان و تمامیت ارضی کشور آماده هستیم». وزیر دفاع اسرائیل در ادامه گفت این کشور به هر وجب از خاک لبنان که حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریسی دارایی‌هایی در آن‌جا داشته باشد حمله خواهد کرد: «ما از به کارگیری تمام توان خود و حمله به حزب‌الله و هر نقطه‌ای از لبنان که برای دفاع از اسرائیل لازم است، تردید نخواهیم کرد و لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانیم». خبرگزاری رویترز می‌نویسد چنین تهدیداتی از هر دو طرف، از زمان جنگ حزب‌الله با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ همواره وجود داشته، اما از زمان انفجار یک بمب جاده‌ای در ماه مارس امسال در اسرائیل شدت گرفته است.
اسرائیل می‌گوید این بمب‌گذاری کار نیروهای نفوذی حزب‌الله بوده، اما این گروه تاکنون مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. طی هفته‌های اخیر، رویارویی بین غیرنظامیان لبنانی و حداقل یک گروه نزدیک به عوامل حزب‌الله با سربازان اسرائیلی در سراسر مرزهای دو کشور گزارش شده است.
ارتش اسرائیل همچنین ۱۵ تیرماه در واکنش به شلیک یک خمپاره از خاک لبنان که به شهری در نوار مرزی اين کشور اصابت کرد چند نقطه از جنوب لبنان را گلوله باران کرد. برخی نهادهای اسرائیلی نیز نسبت به بهره‌برداری ایران و حزب‌الله از اعتراضات داخلی اسرائیل نسبت به تغییرات قضایی کشور هشدار داده‌اند. گالانت با اشاره به همین موضوع در بیانیه خود گفته است حزب‌الله و سایر مقامات لبنانی ممکن است به اشتباه فکر کنند که اکنون می‌توانند اسرائیل را بیشتر آزمایش کنند، زیرا بحران استعفای نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل و غیره مطرح شده، اما آنها باید درک کنند که در صورت تهدید گروهی مانند حزب الله به جنگ، اسرائیل متحد خواهد ماند.
اسرائیل و لبنان هنوز توافق صلح امضا نکرده‌اند و در نتیجه از نظر عرف بین‌المللی در حال جنگ هستند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای جلوگیری از درگیری در نوار مرزی بین دو کشور مستقرند. رونالد مولتری، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور اطلاعاتی و امنیتی، هفته گذشته به اسرائیل سفر کرد و در مورد «تهدید حزب‌الله لبنان و تلاش‌ها برای مقابله با ادعای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه»، با مقامات ارشد دفاعی اسرائیل مذاکره کرد. «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» ۲۹ تیرماه در گزارشی اعلام کرد ۱۹ سازمان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در کنار مرزهای اسرائیل فعالیت می‌کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها