به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۴۲۲۸۵۳

مردم دماوند تا ساعاتی دیگر هوشیار باشند

مردم دماوند تا ساعاتی دیگر هوشیار باشند
گروه جامعه: رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: فعلا نمی توان قضاوتی در این باره داشت که زلزله 3.9 ریشتری دماوند زلزله اصلی بوده یا پیش لرزه زلزله دیگری است.هر چند زلزله بعدی آن ریشتر کمتری داشت اما اگر روند زلزله‌های بعدی به این گونه باشد که با ریشترهای کمتر رخ دهند یعنی پس لرزه هستند و زلزله 3.9 ریشتری زمین لرزه اصلی بوده‌ است.

به گزارش ایلنا،علی بیت‌الهی درباره زلزله 3.9 ریشتری دماوند اظهار داشت: بنابر گزارش مرکز لرزه نگاری در ساعت 13 و 48 دقیقه امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی 3.9 ریشتر در منطقه شمال غربی دماوند و به فاصله 10 کیلومتری از آن رخ داد که بر روی نقشه گسلی، مرکز این زلزله بر روی گسل مشاء قرار می‌گیرد و در دره مشاء قرار دارد که در شمال دماوند گسترش دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در این منطقه شاهد ساخت و سازهای عجیب و غریبی هستیم و حجم ساخت و ساز در این منطقه به گونه‌ای است که هر ماه چهره این منطقه از نظر میزان ساخت و ساز تغییر می‌کند این در حالی است که از نظر خطر لرزه‌ای با توجه به عبور گسل مشاء از این منطقه، این محدوده جزو محدوده‌های پرخطر محسوب می‌شود و هر چه ساخت و ساز در این منطقه افزایش پیدا کند، ریسک زلزله افزایش پیدا می‌کند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: علاوه بر شهر دماوند، منطقه آبعلی و رودهن هم درگیر این گسل هستند و این گسل در 7 کیلومتری آبعلی و 13 کیلومتری رودهن واقع شده که نزدیک به مراکز جمعیتی بوده و ساکنان این محدوده هم زلزله را حس کرده‌اند.

بیت‌الهی با بیان اینکه منشا اخرین زلزله تهران که منجر به خرابی و خسارت شده بوده هم همین گسل مشاء بوده، اظهار داشت: 190 سال گذشته فعالیت گسل مشاء منجر به وقوع زلزله‌ای شد که منجر به خرابی در تهران شد و همچنین منشا زلزله سال 1398 در تهران هم گسل مشاء بود که مردم تهران آن را حس کردند.وی با تاکید بر گستره طولانی و وسیع گسل مشاء گفت: این گسل زون فعالیت لرزه‌ای بالایی دارد و از سمت فیروزکوه شروع و تا شمال کرج ادامه دارد و طول آن به 150 کیلیومتر می‌رسد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به وقوع زلزله دیگری پس از زلزله دماوند، ادامه داد: پس از این زلزله 3.9 ریشتری، زمین لرزه دیگری رخ داد که باید دید آیا پس لرزه بوده یا خیر. فعلا نمی‌توان قضاوتی در این باره داشت که زلزله 3.9 ریشتری زلزله اصلی بوده یا پیش لرزه زلزله دیگری است. هر چند زلزله بعدی آن ریشتر کمتری داشت اما اگر روند زلزله‌های بعدی به این گونه باشد که با ریشترهای کمتر رخ دهند یعنی پس لرزه هستند و زلزله 3.9 ریشتری زمین ارزه اصلی بوده‌است.

بیت‌الهی تاکید کرد: از آنجایی ابزاری برای پیش بینی زلزله‌های بعدی وجود ندارد، هیچ قضاوتی نمی‌توان داشت و به مردم دماوند، آبعلی و رودهن توصیه می‌کنیم که فعلا هوشیار باشند.وی ادامه داد: مرکز این زلزله با شهر تهران 60 کیلومتر فاصله داشته و نمی‌تواند ریسک بالایی برای ساکنان شهر تهران تلقی شوند اما تاکید می‌کنم تحلیل این وضعیت به زلزله‌های احتمالی بستگی دارد. 
برچسب ها: دماوند زلزله
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها