به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۳۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ ساعت ۰۰:۵۲
کد مطلب : ۴۲۴۹۳
ائتلاف دولت قانون با با 32 کرسی در صدر

جزييات نتایج انتخابات‌پارلماني‌عراق اعلام‌شد

گروه سياسي: کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون با 92 کرسی بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در بغداد به دست آورده است.
جزييات نتایج انتخابات‌پارلماني‌عراق اعلام‌شد
به گزارش مهر به نقل از المیادین، کمیساریای عالی انتخابات بغداد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون (به رهبری نوری مالکی) 32 کرسی پارلمانی را در بغداد به دست آورده است و در واقع بیش از 721 هزار رای را کسب کرد. این ائتلاف در برخی استان‌های دیگر نیز پیشتاز است به طوریکه در استان میسان 4 کرسی، واسط 6 کرسی، بصره 12 کرسی، بابل 7 کرسی و ذیقار 8 کرسی در صدر است.

ائتلاف المواطن نیز در استان ذیقار در مرتبه دوم و ائتلاف الاحرار در مرتبه سوم قرار دارد. ائتلاف المواطن با کسب 3 کرسی در استان بابل پس از ائتلاف دولت قانون در مرتبه دوم قرار دارد. این ائتلاف در بصره نیز با کسب 6 کرسی در مرتبه دوم قرار دارد. با این حساب ائتلاف دولت قانون در استان‌های میسان، بغداد، بابل، ذیقار، بصره و واسط بیشترین کرسی های پارلمانی را به خود اختصاص داده است. بر اساس ین نتایج، فراکسیون متحدون بیشترین کرسی های پارلمانی را در استان الانبار به خود اختصاص داده است. همچنین فراکسیون پارلمانی الاحرار وابسته به جریان صدر 6 کرسی را در بغداد از آن خود کرده است و ائتلاف دموکراتیک مدنی نیز 3 کرسی را به دست آورده است.

ائتلاف المواطن 5 کرسی و ائتلاف ملی پس از ائتلاف دولت قانون با 10 کرسی در بغداد در مرتبه دوم قرار دارد. بر اساس انتایج اعلام شده اتحادیه میهنی کردستان عراق با کسب 6 کرسی در استان کرکوک بیشترین کرسی های پارلمانی را به خود اختصاص داده است. همچنین ائتلاف دولت قانون با کسب 7 کرسی در صدر قرار دارد.

در استان المثنی ائتلاف دولت قانون با کسب 4 کرسی در صدر است. این ائتلاف همچنین در استان نجف با کسب 6 کرسی در صدر است و ائتلاف "دیاله هویت ما است" در استان دیاله با کسب 5 کرسی در مرتبه اول و دولت ائتلاف قانون با کسب 3 کرسی در مرتبه دوم است. ائتلاف الاحرار نیز با کسب 2 کرسی در نجف در مرتبه دوم قرار دارد. ائتلاف المواطن و الاحرار در استان ذیقار به ترتیب در مکانهای دوم و سوم قرار دارند. ائتلاف المواطن با کسب 3 کرسی در استان بابل در جایگاه دوم قرار دارد.

بنا بر اعلام کمیسیون مستقل انتخابات نتایج کلی به شرح زیر است:
ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، 92 کرسی،
فراکسیون مواطن (شهروند) به رهبری عمار حکیم، 29 کرسی،
فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر، 26 کرسی،
فهرست متحدون به رهبری اسامه نجیفی، 23 کرسی،

گرچه نوری مالکی و ائتلاف تحت رهبری وی توانسته بیشترین کرسی‌های پارلمان را در بین دیگر نهادهای سیاسی عراق به خود اختصاص دهد، اما این بدان معنا نیست که وی می‌تواند دولت آتی عراق را تشکیل دهد و برای رسیدن به حد نصاب لازم باید با دست کم با یک یا چند تشکل سیاسی دیگر در پارلمان عراق، ائتلاف کند.

این درحالی است که دیگر تشکل‌های سیاسی عراق به ویژه گروه‌های نزدیک به ایاد علاوی، کردها و جریان صدر که اصلی‌ترین رقبای مالکی محسوب می‌شوند از هم‌اکنون مذاکراتی را برای تشکیل یک ائتلاف گسترده و به دست آوردن اکثریت پارلمان، آغاز کرده‌اند.