به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۰۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۲۸۴۹۵

کشف راهی برای درمان بهتر التهاب روده

کشف راهی برای درمان بهتر التهاب روده
گروه علمی: طبق آمارها ۱٫۶ میلیون نفر فقط در آمریکا به بیماری التهابی روده (IBD) مبتلا هستند که هر ساله این تعداد افزایش می یابد و سالانه حدود ۷۰ هزار مورد جدید تشخیص داده می شود.به گزارش سیناپرس، رابین دارت (Robin Dart) مشاور متخصص گوارش در بنیاد گای و سنت توماس گفت: در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری التهابی روده وجود ندارد و برای بخش قابل توجهی از بیماران، عودهای مداوم ناراحت‌ کننده بوده و به شدت بر زندگی روزمره آنها تأثیر می‌ گذارند. درمان‌ها بر کاهش التهاب تمرکز دارند، اما علیرغم پیشرفت‌های درمانی، میزان عود همچنان بالاست.
 
با این حال، خبر خوب این است که پیشرفت‌های اخیر در ژنتیک، ایمونولوژی و میکروبیولوژی به دانشمندان درک بسیار بهتری از این بیماری و به نوبه خود، بهترین روش تمرکز تحقیقات بر روی توسعه درمان‌های نوآورانه برای آن داده است.دارت و یک تیم مشترک از محققان موسسه فرانسیس کریک، کینگز کالج لندن و بنیاد گای و سنت توماس، اکنون زیر مجموعه ای از سلول های T تخصصی V-گاما-4 (Vg4) را مشخص کرده اند که نقش کلیدی در حفاظت و ترمیم روده ایفا می کنند.

دارت می ‌گوید: سلول‌های γδ T، به ویژه سلول‌های Vg4، ممکن است راهی برای انجام ترمیم سد روده و درمان بیماری االتهابی ارائه دهند.با نگاهی به نمونه های بافت روده سالم و بیماری التهابی روده از ۱۵۰ بیمار، محققان تفاوت مشخصی در سلول های T گاما دلتا (γδ) بین دو گروه پیدا کردند. در روده‌های سالم، آن‌ها یک جمعیت قوی از سلول‌های Vg4 T پیدا کردند، اما در بافت‌های گرفته ‌شده از بیماران بیماری التهابی روده ، این زیرمجموعه سلول‌ها متفاوت بود و در بسیاری موارد به‌ طور قابل‌ توجهی تحلیل می ‌رفت.

آدریان هایدی (Adrian Hayday) سرپرست تیم تحقیق و پروفسور ایمونوبیولوژی در کالج لندن در این باره گفت: سلول‌های T روده γδ را مانند یک جاروبرقی می ‌بینم که آسیب‌های ناشی از عفونت‌ها و سمومی را پاک می ‌کند و باید باز نگه داشته شود تا غذا از آن عبور کند. اگر سلول‌های γδ T به درستی کار نکنند، آسیب تجمع یافته و باعث التهاب و تغییرات بالقوه سرطانی می‌ شود که می‌ تواند به سطوح کنترل نشده برسد.

هایدی می افزاید: اگر این سلول های ایمنی محافظ تخلیه شوند، روده در برابر پیشرفت بیماری آسیب پذیر می شود. افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ضعیف در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.
هایدی در ادامه گفت: ارتباط بین بیماری التهابی روده کنترل نشده و انواع شدید سرطان روده بزرگ به خوبی شناخته نشده است.

بنابراین، جالب است که زیرمجموعه سلول‌های ایمنی کلیدی که در بیماری التهابی روده گم شده‌ اند، احتمالا همان سلول‌های γδ T روده باشد که توسط گروهی دیگر از محققان در میلان به عنوان پتانسیل عمیق برای حمله به سلول‌های سرطان روده بزرگ توصیف شده است. ما فکر می کنیم که نقص در این سلول ها به طور قابل تصوری می تواند این دو بیماری را به هم مرتبط کند.

 این یافته‌ها می‌ توانند منجر به درمان بالینی بهتر برای بیماری التهابی روده شده و نشانگرهای بهتری برای نظارت بر پیشرفت بیماری و بهبودی ارائه دهند.شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Science منتشر شده است.
 
برچسب ها: التهاب روده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها