به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۱:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۳۰ ساعت ۰۲:۳۷
کد مطلب : ۴۲۹۲۹۷
محمد بن‌سلمان: هر روز به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شویم

عربستان: اگر ایران بمب اتم داشته باشد ما نیز باید داشته باشیم

گروه بین‌الملل: ولیعهد عربستان سعودی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران به بمب اتم دست یابد ما نیز حق داشتن آن را داریم. بن‌سلمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر به عادی سازی روابط با اسرائیل نزدیک هستید گفت: هر روز نزدیکتر می‌شویم.
عربستان: اگر ایران بمب اتم داشته باشد ما نیز باید داشته باشیم
محمد بن سلمان  در مصاحبه با فاکس نیوز در پاسخ به این پرسش که مذاکرات بین اسرائیل و عربستان برای عادی روابط در چه مرحله‌ای قرار دارد؟، گفته است: «ما هر روز به آن نزدیک‌تر می‌شویم.» ولیعهد عربستان با این حال تاکید کرده است: «مساله فلسطین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بسیار مهم است.»
در ماه‌های اخیر رسانه‌های بین‌المللی از تلاش‌های دولت جو بایدن برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان خبر داده‌اند. در همین زمینه، اکسیوس در چهارم شهریور گزارش داده بود دولت بایدن در صدد است تا موضوع عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل را تا پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی به نتیجه برساند.
چهار مقام فعلی و آمریکایی به آکسیوس گفته بودند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با ران درمر در خصوص لزوم امتیاز دادن اسرائیل به فلسطینی‌ها به عنوان بخشی از هرگونه معامله با عربستان مذاکره کردند.
دو مقام آمریکایی در این زمینه گفته‌اند که‌ آنتونی بلینکن به وزیر امور راهبردی اسرائیل گفت که اگر دولت اسرائیل فکر می‌کند که لزومی به دادن چنین امتیازی نیست، ارزیابی «اشتباهی» از وضعیت دارد. وزیر خارجه آمریکا به مقام اسرائیلی تاکید کرده است که عربستان سعودی باید به جهان عرب و اسلام نشان دهد که در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، توانسته است امتیازات قابل توجهی را برای فلسطینی‌ها کسب کند. در همین زمینه، وزیر خارجه اسرائیل ۱۱ مرداد ابراز «خوش‌بینی» کرد که دستیابی به توافق سیاسی بین کشورش با عربستان سعودی برای عادی‌سازی رابطه تا هفت ماه دیگر امکان‌پذیر باشد. از سوی دیگر روزنامه وال استریت جورنال دو هفته پیش با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داد که اصول کلی چارچوب‌ توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، حاصل شده است.
گزارش رسانه‌های بین المللی نیز حاکی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی فهرستی از خواسته‌های خود را در خصوص توافق احتمالی عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط به ریاض داده است.
مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی به اکسیوس گفته بودند، تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار افزایش قلمروی کنترل خود بر بخش‌های معینی از کرانه باختری وهمچنین بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) شده است.
برنامه هسته‌ای ایران
ولیعهد عربستان در بخشی دیگری از این مصاحبه تاکید کرده است، در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، «ما نیز باید (چنین تسلیحاتی) را بدست بیاوریم.»
بن سلمان تصریح کرده است، هر کشوری که به سلاح هسته‌ای دست یابد مایه «نگرانی» عربستان خواهد شد. با این حال، او تاکید کرده است که هیچ کس نباید از سلاح هسته‌ای استفاده کند زیرا چنین اقدامی به معنای آغاز «جنگ با بقیه جهان» است. بن سلمان گفته است: «جهان قادر نیست که شاهد یک هیروشیما دیگر باشد.»
پیش از این نیز مقام‌های عربستان هشدار داده بودند، در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، همه معادلات به هم می‌خورد و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به سمت تضمین امنیت‌شان گام برخواهند داشت.
رئیس جمهور آمریکا نیز بارها تاکید کرده است که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را انکار می‌کنند.
در همین زمینه، مقام‌های آمریکایی با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سطح ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده در ایران٬می‌گویند، غنی‌سازی در چنین سطحی هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی ندارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها