به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۴۳۰۷۴۵
گویی درهای جهنم به رویمان باز شده بود

آتش‌سوزی در مراسم عروسی در عراق؛ اکثر قربانیان مسیحی هستند

گروه بین‌الملل: در اثر آتش سوزی در جشن عروسی در عراق که در آن نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند، شاهدان عینی برای بی‌بی‌سی از چگونگی این آتش سوزی گفته‌اند.
آتش‌سوزی در مراسم عروسی در عراق؛ اکثر قربانیان مسیحی هستند
این حریق در حمدانیه، در استان نینوا، در شمال عراق، روی داده بود. غالی نسیم، ۱۹ ساله تنها چند متر با سالن عروسی الحیثم فاصله داشت. او برای کمک به پنج نفر از دوستانش که داخل سالن گیر کرده بودند به داخل محل رفت. غالی گفت: «در بسته شده بود، ما آن را به زور باز کردیم. شعله‌های آتش بزرگی از سالن خارج می‌شد. انگار درهای جهنم باز شده بود. دما غیر قابل تحمل بود. نمی‌توانم شدت گرمای آنجا را برای شما بیان کنم.» در جریان این آتش سوزی حداقل۹۴ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شدند. مقامات دفاع غیرنظامی به بی‌بی‌سی عربی گفتند: «عروس و داماد جان ار این حادثه جان سالم به در بردند، هرچند گزارش‌های اولیه حاکی از مرگ آن‌ها بود.»
نسیم این صحنه‌ها را یک «تراژدی واقعی» توصیف کرد و گفت: «پس از رسیدن آتش نشان‌ها به داخل محل رفتم تا دوستانم را پیدا کنم، ۲۶ جسد را در دستشویی دیدیم، جسد دختری ۱۲ ساله را که کاملا سوخته شده بود در گوشه‌ای از ساختمان دیدم.»

گودت عبدالرحمن، سخنگوی سازمان‌های دفاع مدنی عراق، گفت که علت آتش سوزی، ناشی از آتش‌بازی در داخل سالن بوده است. درادامه افزود: «استفاده از مصالح ساختمانی ارزان و قابل اشتعال در داخل سالن عروسی به سرعت و شدت آتش سوزی کمک کرد.»
نسیم می‌گوید: « فقدان خروجی‌های اضطراری کافی اوضاع را بدتر کرد، زیرا اکثر مهمانان سعی کردند با استفاده از ورودی اصلی سالن را ترک کنند‌ و برای همین در آن ازدحام به هم فشار وارد کردند و تنه زدند.» یکی دیگر از حاضران در مجلس عروسی، تامی اودی ۱۷ ساله است که چون در آغاز آتش سوزی کنار در خروجی ایستاده بود توانست جان خود را نجات دهد. او با اشاره به اینکه کل این رخداد در ۵ دقیقه اتفاق افتاد گفت: «من دیدم که یک دود سیاه زنگ از زیر سقف بیرون زد و بعد از آن به سرعت فرار کردم.»

حدود ۵۰ پیکر روز چهارشنبه تشییع شدند. باقی اجساد هم امروز به خاک سپرده می‌شوند. اما افرادی هنوز در جستجوی اعضای خانواده مفقود شده خود هستند. غزوان در جریان آتش سوزی از همسر ۳۳ ساله، پسر ۴ ساله و دختر ۱۳ ساله‌اش جدا شد. ایسان خواهرغزوان به بی‌بی‌سی گفت« دختر دیگر او که ۱۰ ساله است، تقریباً ۹۸ درصد بدنش سوخته است.» او گفت «برادرش در جستجوی اعضای خانواده‌ خواهرش در بیمارستان‌های مختلف سرگردان است.» دکتر وادی سالم از مرکز پزشکی تخصصی سوختگی موصل گفت که حدود ۶۰ درصد از مجروحان دچار سوختگی شدید شده‌اند. او با بیان اینکه بیشتر سوختگی‌ها از ناحیه صورت، قفسه سینه و دست‌ها بوده، افزود: «زنان و کودکان بیشترین آسیب را در این حادثه دیده‌اند.»
اسراء محمد، پرستار ارشدی که به مداوای مجروحان پرداخته به بی بی سی گفت: «آنچه دیدم بسیارتکان دهنده بود.» محمد گفت: «من مجروحانی را دیدم که بیش از ۹۰ درصد بدنشان کاملا سوخته بود و حداقل ۵۰ کودک به محض رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست دادند.»
محمد گفت که آن.ها با کمبود امکانات پزشکی در برابر آمار بالای قربانیان حادثه مواجه‌اند. نسیم گفت: «خانواده‌هایی را می‌شناسم که تقریباً همه افراد خود را در این آتش سوزی از دست داده‌اند. حداقل تمامی افراد سه خانواده در آتش سوزی مرده‌اند. نه تنها استان نینوا که همه مردم عراق عزادارند.»

دستگیری ۱۴ متهم در ارتباط با حادثه آتش‌سوزی
وزیر کشور عراق از دستگیری ۱۴ متهم در ارتباط با حادثه آتش‌سوزی در جشن عروسی در شهر حمدانیه که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، خبر داد: ۱۰ نفر از کارمندان و صاحب این سالن و سه نفر در ارتباط با آتش‌بازی
عبدالامیر الشمری همچنین گفت، بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد سالن این جشن عروسی که حدود ۹۰۰ مهمان در آن حضور داشتند، فاقد شرایط ایمنی بوده است. رسانه‌های محلی به نقل از اقوام عروس و داماد گزارش داده‌اند که این دو توانسته‌اند به هنگام آتش‌سوزی از سالن جشن خارج شوند و سلامت هستند. طبق بیانیه شورای عالی قضایی عراق آتش گرفتن سقف تالار عروسی باعث قطع شدن برق ساختمان و بسته شدن درب‌های اصلی و راه‌های خروج حاضران در این جشن شد. شورای عالی قضایی عراق اضافه کرده است، تنها درب خروج اضطراری این تالار به دلیل کوچک بودن و ازدحام نیز نتوانست به تخلیه سریع حاضران در این سالن کمک کند. نخست وزیر عراق به دنبال این آتش‌سوزی مرگبار در سراسر این کشور سه روز عزای عمومی و استاندار نینوا نیز یک هفته عزای عمومی اعلام کرد.
برچسب ها: مراسم عروسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها