به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۴۳۱۷۳
درباره توهین به پیامبران و ائمه در خبرگزاری فارس

واي اگر اين خبر در يك رسانه اصلاح‌طلب منتشر مي‌شد!كشور چندروزتعطيل‌نمي‌شد؟

گروه سياسي: خبرگزاری فارس که در جنجال آفرینی علیه دیگران شهره است، خبری حاوی توهین صریح به پیامبران و ائمه را منتشر کرده بود که پس از پرداختن شبکه‌های اجتماعی به آن، بعد از 8 ماه آن را بدون هیچ توضیح و یا عذرخواهی حذف و ساعتي بعد شعرهاي آن را تغيير داد.
واي اگر اين خبر در يك رسانه اصلاح‌طلب منتشر مي‌شد!كشور چندروزتعطيل‌نمي‌شد؟
به گزارش انصاف نیوز، با حذف این خبر در روزهای اخیر، اما بازنشر آن در چند سایت همچنان باقی مانده و برای همین، انتشار آن قابل انکار نیست و شاید مدیران این خبرگزاری نیز آن را تکذیب نکنند. [لینک: گوگل، متن تغيير يافته خبر در فارس].
اما چند نکته در این میان قابل ذکر است:
1 - اشعار «مفتون همدانی» مانند آثار بسیاری از شعرا و یا نویسندگان قدیمی و جدید، حاوی بخش هایی است که شاید به دلایل مختلف از جمله تفاوت دین، ایدئولوژی و یا از نر اخلاقی، متفاوت باشد. بخشی از این آثار مي‌تواند جنبه ی هتک حرمت، توهین یا انکار داشته باشد. اما انتشار آنها به عنوان اشاره به آثار یک شخص، به معنی تایید آنها نیست. سانسور برخی از آثار به جای مانده از شعرا و نویسندگان حتی در مواردی درباره ی آثار سعدی و حافظ در این راستا، غلط و مضحک به نظر مي‌رسد.

2 - در کار رسانه، به ویژه در رسانه‌هاي بزرگی مانند خبرگزاری فارس که روزانه چند هزار خبر در آن منتشر مي‌شود، خطا و اشتباه اجتناب ناپذیر است، چه در محتوای اخبار و یا به لحاظ حرفه ای و ویرایشی. طبعا در رک روزنامه و به همان نسبت در هفته نامه و ماهنامه، امکان بروز خطا کاهش مي‌یابد اما در رسانه‌هاي برخط (آنلاین) با این حجم و گستره ی کاری، نمی‌توان جلوی خطاها را به صورت 100 درصد گرفت.

3 - خبرگزاری فارس و جریان رسانه ای همسوی آن در موارد بسیاری با هجمه به مواردی بسیار کم اهمیت تر اما در رسانه‌هاي رقیب سیاسی خود، جنجال هایی را برپا کرده اند که باعث توقف فعالیت، فیلتر، توقیف یا حتی برخوردهای شدید با دست اندر کاران آن رسانه ها شده است.

4 - هفته ی گذشته بولتنی در قم توسط جریان همسو به دیدگاه خبرگزاری فارس به صورت گسترده منتشر شد که در آن، به بهانه‌هایی که در مقایسه با خبر خبرگزاری فارس، کاهی در برابر کوه بود، علیه دولت چنان تبلیغاتی کرده‌اند که گویی دولت روحانی و حامیان او، ضد دین هستند.

4 - مدیران خبرگزاری فارس و رسانه‌های همسو با در نظر گرفتن همین یک مورد خطای بسیار فاحش، منصفانه بیاندیشند که آیا «پرداختن جنجالی به این خبر و نیت خوانی و متهم کردن این خبرگزاری و ارگانی که به آن وابسته است و کل جریان اصولگرایی به بی دینی و ضدیت با دین اسلام و بقیه ی ادیان»، برخوردی برابر با جنجال آفرینی‌هاي آن جریان نیست؟

5 - در این مورد تا امروز که 8 ماه از انتشار آن مي‌گذرد، دستگاه قضایی وارد نشده و برخوردی نکرده است و امید مي‌رود که نکند؛ همچنان که انتظار مي‌رود در مورد اشتباه یا خطای دیگر رسانه ها نیز با چنین تساهل و تسامحی برخورد شود.

6 - در روزهای اخیر که آن خبر توهین آمیز فارس در شبکه‌هاي اجتماعی مطرح شده، برخی که تاکنون مدعی ارزشها بودند سکوت اختیار کرده اند و برخی که متهم به زیر سوال بردن ارزشها بوده اند، صدای اعتراض بلند کرده اند؛ به نظر مي‌رسد هواداران جریان‌هاي مختلف سیاسی نیز مي‌بایست با چنین مواردی به دور از احساسات و نگاه سیاسی و غیرتبعیض آمیز قضاوت کنند.

مسعود سرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۰:۴۶
فقط کشور تعطیل میشد؟ در کشور عزای عمومی اعلام میشد. و قرآن ها سر نیزه میرفت و کفن ها پوشیده میشد و زندان ها پر میشد و سایت ها فیلتر میشد و ... (230223)
هیچکس
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۵:۲۶
فریاد وامصیبتا سر داده میشد (230243)
الیکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۳:۵۱
دسته جات عزاداری به خیابان ها میامدند بیرون و احیانا به سفارت یکی از کشورها حمله میشد (افراطیون عادت دارند همواره مخالفان رو به یکی از کشورها منتسب می کنند) (230310)
معصومه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۴:۱۲
ما مسلمانان نباید به راحتی از این توهین به این بزرگی این خبرگزاری به دین و اسلام بگذریم . از رسانه های اصلاح طلب به خصوص بهار میخواهیم که از این موضوع به راحتی نگذرند . (230314)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۳:۰۹
اينها دين وپيامبر وائمه(ع)،برايشان وسيله است ،تا به اهداف شومشان برسند. همان گونه كه تجاوز را مجاز مي دانند. (230296)
بهار شلوغ کار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۴:۱۳
این شعر مفتون که خودش آخرش گفته منظورش چیه! شما ادبیات حالیت نیس! البته از فارس طرفداری نمیکنم ولی مطلب بدی نبود. منظور مفتون هم از تریاک همون عرفانه نه بنگ و مخدر...! (230315)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۶:۲۳
نمونه بارزش همين روزنامه بهار هست...كه به تير بلاي افراطيها دچار شد (230337)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۱:۰۲
خبرگزاري فارس ميتونست خبرگزاريه خوبي باشه اما با مخالفت هاي مغرضانه اش با دولت، به لجن كشيده شد. (230225)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۱:۱۰
......آزادند به هر کس و هر توهینی را انجام بدهند که تا کنون هم دریغ نکرده اند,, خبرگزاری فازس مثل کاپیتالاسیون در خبرگزاری ها عمل میکند چون میداند هیچ قانونی و یا مقامی جرأت بازخواست آنها را ندارد ,همانطور که امزیکایی ها در ایران کسی حق نداشت حتی سگ آنها را محاکمه کند خبرگزاری فارس هم همان نقش را دارد اما پررنگ تر چون بو و لعاب اسلامی هم دارد و وامصیبتا است اگر بهشون تو بگویید.. (230226)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۱:۱۱
خب باید شعرهای مورد اشاره رو می آوردی تا مطلب روشن بشه! (230227)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۱:۱۳
حالا کفن پوشان فردا میگن بریم مزار مفتون رو آتیش بزنیم یا با رنگ روش مرگ بر... بنویسیم!

ولی بنده خدا در آخرش گفته:
مقصود جذبه احدیت بود از این
مفتون نه این عصاره مفلوک زشت و پست (230268)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۱:۱۹
این یعنی ...!!! (230228)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۶:۵۱
این یعنی ...!!! یعنی چی؟ (230245)
امید سهرابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۱:۵۵
باور بفرمایید تا به امروز توهین گستاخانه و بی شرمانه به این بزرگی تا به امروز در هیچ کجای دنیا به "ساحت مقدس پیامبران" ندیده بودم (230230)
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۲:۵۸
به نظر من خبرگزاری فارس یک خبرگزاری وزین و معتدل هست که رویه معتدل و عقلانی را پیش کار خود کرده است. (230239)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۶:۲۴
تورو خدا از معتدل بودن وعقلانيش نگو كه خنده ام ميگيره... (230338)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۹:۵۹
احیانا برداشت شما از اعتدال با ما یکسان نیست (230358)
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۷:۳۲
به نظر من خبرگزاري فارس هميشه به نفع گروه خاصي كار ميكرده و واقعيت ها را به به طور كامل بيان نميكند و گوشه اي از سخنان و گفتگو ها را به صورت بريده بريده گزارش ميدهد. (230247)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۸:۲۵
عدالت کجایی؟ (230250)
57
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۳:۰۸
کدام عدالت ؟ ارزش کیلویی چنده ؟ ظلم و دروغ و تهمت و ... را عشقه . (230293)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۶:۲۵
والله ما سرمون گرم اين اختلاسها است فرصت نميشه به خبرگزاريها هم يك سري بزينم(از طرف عدالت) (230340)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۶:۲۷
هركسي از ظن خود شد يار من ..........در درون من نجست اسرار من (230341)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۸:۴۶
دوستان اصل ماجرا اینه: این شعری از مفتون همدانی است که بعضیها شهریار رو به بهره گیری از این شعر برای سرودن شعر همای رحمت متهم می کنند!
واژه های گنگ و دو پهلو که بشه ازش برداشتهای خاص کرد کم نداره و ...
(230251)
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۰۹:۳۸
شا چند سال است در این کشور زندگی می کنید ؟ مگر بحث خودی و غیر خودی را درک نمی کنید ؟ مگر نمی دانید هرکه اصولگرا و پایداری انجمنی نباشد لاجرم بی دین است ؟ از شما بعید است این مسائل اظهر من الشمس را متوجه نشده اید و به فارس گیر میدید!!!!!! (230256)
پارتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۰:۱۴
کیهان وفارس خودشون فیلترکننده هستن اینقدرمغرور شدن که دیگه به پیامبر هم رحم نمیکنن (230260)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۱:۰۸
طي اين مدت ، آنچه که بر بنده و به احتمال قريب به يقين به بسياري ديگر از مردم ما روشن شده اظهر من الشمس، اينه که اينان اساسا" فاقد اعتقادند! فقط در طريق مشي سياسي خود به هر روشي که شده گام برميدارند، يعني اهدافشان، توجيه کننده اعمالشان است! لذاست که بر اينان حرجي نيست، لا علي المريض حرج. (230265)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۱:۵۷
شیشه عمر این جریانها ترک برداشته دوست عزیز نویسنده.به رفتار مردم دقت نمی کنید؟خدا به دادشان برسد اگر خود را اصلاح نکنند.امید که دیرتر از این نشود.البته سطح هوش ودرایت این جریان سیاسی بسیار نازل است وبعید است که خانه تکانی در روش ومنش خویش را در دستور کار قرار دهند.زمانی از سر استیصال چنین خواهند کرد که سخت دیر شده است.به قول سعدی:
تا تریاق از عراق دررسد مارگزیده مرده بود. (230276)
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۲:۴۱
بعد اینا حرف از آمریکا و توهین هاش به پیامبر می زنن. تازه اون موقع کارگردان خود فیلم هم مسلمون شد. اینا که دیگه مسلمون[ البته به ظاهر] هستن. (230286)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۳:۲۲
فارس اخر . . . (230303)
زاهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۴:۰۵
این خبر گذاری بدست افراد خاصی اداره خاصی اداره میشود . . . بقول روحانی دژ پولادین دارند (230313)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۵:۱۶
تردید قوی دارم به مسلمانی اینها. (230324)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۵:۳۶
فهم اشعار مفتون همدانی این بزرگ عارف ایرانی کار امثال من و ما و بهار و فارس نیست بازی های کثیف سیاسی رو وارد عرفان و ادبیات این مرزوبوم نکنید (230327)
محسن
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۵:۴۹
اگر از رسانه غیر خودی نشر داده میشد الان صدها راهپیمایی و درگیری فیزیکی خودجوش رخ میداد.ولی حالا آب از آب تکون نمیخوره. (230331)
ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۱۶:۵۹
کفن پوشان زر زر می کردند (230347)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ۲۰:۳۳
خدا لعنتتون کنه بمیرید راحت سیم نه سادی داریم نه رفاه نه زندگی.بابا بمیرید انقد خوردید کافیتونه بمیرید راحت شیم (230360)