به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۴۳۲۳۸۸

اسپانیا موشک به فضا پرتاب کرد

اسپانیا موشک به فضا پرتاب کرد
گروه علمی: به نظر می‌رسد که اگر چه موشک زیرمداری میورا ۱ به ارتفاع مورد نظر خود نرسیده است، اما بسیاری از موارد درست پیش رفتند. شرکت اسپانیایی پی‌ال‌دی اسپیس (PLD Space) اکنون یک پرتاب انجام شده در کارنامه خود دارد.به گزارش ایسنا، موشک زیرمداری میورا ۱ متعلق به شرکت(PLD Space) روز گذشته حوالی ساعت ۸:۱۹ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۳:۴۹ بامداد به وقت تهران) از مرکز آزمایش ال آرنوسیلو در موسسه ملی فناوری هوافضا در هوئلوای اسپانیا پرتاب شد.
 
به گفته ناسا و ارتش ایالات متحده، این ماموریت قرار بود ۱۲ دقیقه طول بکشد و در ۵۰ مایلی(۸۰ کیلومتر) از سطح زمین قرار بگیرد. ارتفاعی که فضا از آن شروع می‌شود. البته این مورد پذیرش جهانی نیست؛ برخی از سازمان‌ها با خط کارمان حرکت می‌کنند که ۶۲ مایل یا ۱۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین است.

میورا ۱ که از نام یک نوع گاو خشمگین نامگذاری شده است تا آن اندازه بالا نرفت و به ارتفاع حدود ۴۷ کیلومتری رسید. اما این موشک در اولین پرواز آزمایشی خود به اندازه کافی خوب عمل کرد که کارکنان PLD Space این ماموریت را جشن گرفتند.

میورا ۱ یک موشک تک مرحله‌ای است که ۴۱ فوت(۱۲.۵ متر) ارتفاع دارد. می‌تواند حدود ۲۲۰ پوند(۱۰۰ کیلوگرم) بار را در پروازهای کوتاه به فضای زیر مداری حمل کند.به گفته PLD Space، میورا ۱ محموله‌ای را در اولین ماموریت خود حمل کرد که آزمایشی از مرکز فناوری فضایی و ریزگرانش کاربردی آلمان بود که شرایط ریزگرانش را در طول پرواز مورد مطالعه قرار داد. این شرکت همچنین تصاویری از کارکنان خود را برای نشان دادن این لحظه عطف در فضاپیما قرار داده است.

این ماموریت با برخورد میورا ۱ به آب‌های اقیانوس اطلس به پایان رسید. کشتی‌هایی که در منطقه قرار داشتند آن را بازیابی کردند تا مورد بازرسی و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.میورا ۱ اولین موشک اروپایی است که با قابلیت بازیابی طراحی شده است. این شرکت قصد دارد اطلاعات زیادی درباره این وسیله نقلیه پس از ماموریت آزمایشی بامداد امروز بیاموزد تا آن را به پروازهای پس از میورا ۱ تعمیم دهد و به توسعه میورا ۵ کمک کند.

اگر همه چیز خوب پیش برود، میورا ۵ می‌تواند در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ وارد بازار شود. این موشک مداری که دارای مرحله اول قابل استفاده مجدد است، از فرودگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه پرتاب خواهد شد.پرتاب بامداد امروز اولین تلاش برای میورا ۱ نبود. آزمایش اولیه در روز ۱۷ ژوئن ۰.۲ ثانیه قبل از بلند شدن متوقف شد، پس از اینکه نرم افزار زمینی تشخیص داد که یکی از کابل‌های اتصال موشک به برج پرتاب به موقع قطع نشده است. تحقیقات PLD Space متعاقبا نشان داد که کابل در حقیقت آزاد شده بود اما ۰.۱ ثانیه دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده این اتفاق رخ داده بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها