به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۷ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۴۳۴۵۶۸

غیرفعال شدن  ۸۵۰ هزار نیروی کار 

غیرفعال شدن  ۸۵۰ هزار نیروی کار 
گروه اقتصادی: گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد طی چهار سال گذشته، دست کم ۸۵۰ هزار نیروی کار کشور غیر فعال شده و از جستجوی کار دست کشیده‌اند.
بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، از حدود ۶۵.۵ میلیون جمعیت بالای ۱۵ سال کشور، حدود ۲۶.۸ میلیون نفر در تابستان ۱۴۰۲ فعال (صاحب شغل یا در جستجوی کار) بوده و بدین ترتیب نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۶ درصد بوده است.
آرشیوهای مرکز آمار نشان می‌دهد که افراد فعال جامعه در تابستان ۱۳۹۸ حدود ۸۴۴ هزار نفر بیشتر از این رقم بوده است.
بدین ترتیب، حتی با چشم‌پوشی از ورود نیروهای کار جوان طی چهار سال گذشته به جامعه، حدود ۸۴۴ هزار نفر طی چهار سال گذشته قید کار را زده و به قشر غیرفعال جامعه تبدیل شده‌اند.
پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش داده بود که دولت ادعای کاهش نرخ بیکاری را دارد، اما این کاهش به خاطر افزایش جمعیت شاغل نبوده و علت اصلی این است که صدها هزار نفر از جوانان از جستجوی کار خسته شده و کلا به بخش غیرفعال جامعه تبدیل شده‌اند.
مرکز آمار در گزارش جدید خود نرخ بیکاری را ۷.۹ درصد عنوان کرده است، این در حالی است که در تابستان ۱۳۹۸ با شمار شاغلان بیشتر در جامعه، نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد گزارش شده بود.
جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد شمار شاغلان کشور تابستان امسال تنها ۲۴ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر بوده که ۳۴ درصد آنها کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده (اشتغال ناقص) و بیش از ۴ درصد آنها غایب موقت بوده‌اند.
 
برچسب ها: نیروی کار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها