به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۴۳۶۷۶۵
بیست‌ و‌ چهارمین روز جنگ؛ تانک‌های اسرائیلی به مناطق مرکزی غزه رسیدند

افزایش درخواست‌های بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی

گروه بین‌الملل: بیست‌ و‌ چهارمین روز جنگ در خاورمیانه در حالی آغاز شد که آنچه که «عملیات زمینی» اسرائیل در غزه خوانده می‌شود ادامه دارد و ارتش اسرائیل ،بدون ارائه جزئیات، پیشروی تانک‌ها و نیروهای زرهی‌اش را به مناطق مرکزی غزه تأیید کرد.
افزایش درخواست‌های بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی
به گزارش رویترز، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، امروز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که اسرائیل در نوار غزه «به تدریج طبق برنامه پیش می‌رود». دانیل هاگاری، گفت که نیروهای اسرائیل ده‌ها شبه‌نظامی غزه را در طول شب کشته‌اند. وی همچنین گفت: نیروهای ارتش در شمال اسرائیل مستقر هستند و برای هر سناریویی آماده هستند. به گفته وی، نیروهای زمینی و زرهی اسرائیل در حال حرکت به سمت مناطق مرکزی نوار غزه هستند. پیشتر شاهدان محلی هم از مشاهده تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی شهر خبر داده بودند. به گفته شاهدان،‌ «ده‌ها تانک اسرائیلی» وارد منطقه زیتون در حومه جنوبی شهر شده و مسیر اصلی شمال به جنوب باریکه غزه را مسدود کرده اند. بر این اساس،‌ تانک‌ها و خودروهای زرهی،‌ بزرگراه صلاح‌الدین را بسته و به سمت خودروهای عبوری، «شلیک» می‌کنند.
ارتش اسراییل مدعی شد که در ادامه عملیات زمینی در غزه ده‌ها عضو حماس که در تونل‌ها پنهان شده بودند کشته شدند. به گزارش تایمز اسرائیل به نقل از ارتش، در یک مورد نیروی هوایی در حمله پهپادی بیش از ۲۰ عضو حماس را کشته است. در موردی دیگر جنگنده نیروهای زمینی گروهی از اعضای حماس را در نزدیکی دانشگاه الازهر شهر غزه شناسایی کردند و به آنها حمله کرد. این گزارش می‌گوید که نیروهای اسرائیلی در روزهای اخیر به ۶۰۰ هدف مرتبط با حماس در نوار غزه حمله کرده‌اند.
واکنش جهاد اسلامی فلسطین: دشمن دستاوردی نداشته است
این در حالیست که، جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: تجاوز زمینی اسرائیل از چند روز پیش آغاز شده است اما دشمن به جز نفوذ در مناطق روباز و بدون ساختمان، دستاوردی نداشته است.
در فیلمی که خبرگزاری آسوشیتد پرس منتشر کرده،‌ یک تانک و یک بلدوزر اسرائیلی در مناطق مرکزی باریکه غزه و در حال مسدود کردن بزرگراه صلاح‌الدین،‌ مهمترین مسیر شمال-جنوب این منطقه دیده می‌شوند. پیشتر اسرائیل، این بزرگراه را مسیری امن برای خروج فلسطینی‌ها از شمال غزه به مناطق جنوبی اعلام کرده بود. سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به خبرنگاران در مورد حضور نیروهای اسرائیلی در اطراف این بزرگراه،‌ بدون اشاره به جزئیات،‌ تنها «گسترش عملیات ارتش» را تأیید کرد.
همزمان با گسترش عملیات زمینی اسرائیل در غزه و تشدید حملات هوایی، تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس یا وقفه بشردوستانه هم دوچندان شده است. آلمان از اسرائیل خواست از فلسطینیان ساکن کرانه باختری در مقابل «شهرک‌نشینان افراطی» حفاظت کند.
از سوی دیگر آفریقای جنوبی از سازمان ملل متحد خواست تا با مستقر کردن سریع نیروهای صلح‌بان،‌ از غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه حمایت کند. بریتانیا هم خواستار تلاش اسرائیل برای جلوگیری از آسیب‌دیدن غیرنظامیان فلسطینی شد. قرار است تا ساعاتی دیگر شورای امنیت سازمان ملل طرح امارات متحده عربی را برای برقراری یک وقفه بشردوستانه بررسی کند.
کنعانی: ما هم به آمریکا می‌گوییم بس کنید
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز دوشنبه هشتم آبان در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، به درگیری حماس و اسرائیل پرداخت و اعلام کرد که ایران آمادگی دارد کمک‌ها برای مردم غزه را «در سریع‌ترین زمان ممکن» به مصر ارسال کند. کنعانی در مورد درخواست برخی کشورها از ایران برای کمک به آزادی شهروندانی که حماس‌ آن‌ها را به گروگان گرفته است، گفت: «از روزهای ابتدای این تحولات، مقام‌های برخی کشورها در مورد آزادی شهروندانشان گفت‌وگوهایی با ایران داشتند. آن‌ها تاکید کردند که شهروندانشان جزو رژیم صهیونیستی نیستند و بخشی از نزاع نبوده‌اند.
هشدار یک‌کلمه‌ای کاملا هریس: نکن!
کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده در مصاحبه‌ با برنامه «شصت دقیقه» شبکه ام‌بی‌سی، در پاسخ به سوال مجری برنامه که از او پرسید «برای جمهوری اسلامی چه پیامی دارید» گفت: «نکن». مجری از او پرسید: «همین؟ مثل رئیس‌جمهور بایدن فقط می‌گویید نکن؟» و هریس پاسخ داد: «دقیقا، یک کلمه. خیلی سرراست!» جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم پیش‌تر در واکنش به پرسش مشابه گفته بود: «نکن، نکن، نکن، نکن»
آمار تازه تلفات فلسطینی از زمان آغاز درگیری‌ها
به‌گفته وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی،‌ آمار قربانیان فلسطینی درگیری‌های بیش از سه هفته اخیر به ۸۳۰۶ نفر رسیده است.
بر پایه این گزارش ۳۴۵۷ تن از این قربانیان، کودک هستند.
اسرائیل: شانی لوک کشته شده است، جسدش را شناسایی کردیم
وزارت خارجه اسرائیل مرگ شانی لوک، شهروند آلمانی-اسرائیلی را که در ۷ اکتبر از یک جشنواره موسیقی در جنوب اسرائیل توسط حماس دستگیر شده بود، تأیید کرد. این وزارتخانه ابتدا در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوشت: «با ناراحتی اعلام می‌کنیم که جسد شانی لوک ۲۳ ساله، آلمانی-اسرائیلی پیدا و شناسایی شد. شانی که از یک جشنواره موسیقی ربوده شد و توسط ....حماس شکنجه شد و پیکرش در اطراف غزه گردانده شد، وحشت‌های غیرقابل درک را تجربه کرد....»  اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، تایید کرد که: «شانی لوک» زن ربوده شده آلمانی - اسراییلی، توسط حماس سر بریده شده است.
در آلمان، Süddeutsche Zeitung اوایل امروز به نقل از مادر شانی، ریکاردا لوک، نوشت که جسد دخترش هنوز پیدا نشده است، اما تکه‌ای از استخوان جمجمه پیدا شده و نمونه‌ای از DNA گرفته شده است که منجر به شناسایی او شده است. لوک گفت که او اکنون تصور می‌کند که دخترش در روز ۷ اکتبر مرده است. در ابتدا، گزارش شد که خانواده لوک تصور می‌کردند که این زن جوان به شدت مجروح شده اما زنده و گروگان حماس است. خانواده او فعالانه برای آزادی همه گروگان‌ها مبارزه کرده‌اند.
لوک در جشنواره سوپرنوا شرکت کرده بود و در روز حمله مادرش به رسانه‌ها گفت: «امروز صبح دخترم شانی نیکول لوک، شهروند آلمانی، به همراه گروهی از گردشگران در جنوب اسرائیل ربوده شد. فیلمی برای ما ارسال شد که در آن به وضوح می‌توانستم دخترمان را بیهوش در ماشینی که فلسطینی‌ها در حال رانندگی در اطراف نوار غزه بودند، ببینم.»
حمله موشکی به جنوب اسرائیل
رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که موشک‌های شلیک شده از نوار غزه به آپارتمانی در ساختمانی در شهر نتیووت در جنوب این کشور اصابت کرده است.
زخمی‌شدن یک مأمور پلیس اسرائیل به ضرب چاقو
یک مأمور پلیس اسرائیل در اورشلیم، به ضرب چاقوی یک فلسطینی به‌شدت زخمی شد. ضارب در یک پمپ بنزین در شرق اورشلیم به پلیس مرزی حمله کرده و پس از مجروح و خلع سلاح کردنش، سعی کرده بود بگریزد؛ اما با شلیک سایر نیروهای مرزبانی اسرائیل کشته شد.
نگاهی به مهمترین تحولات ساعات اخیر
همزمان با گسترش عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه، حملات هوایی به این باریکه هم تشدید شده‌است. ارتش اسرائیل می‌گوید در ۲۴ ساعت اخیر، ۶۰۰ موضع حماس را در این منطقه هدف قرار داده است. به گفته ارتش اسرائیل در جریان عملیات زمینی هم، «ده‌ها شبه‌نظامی حماس» که در داخل ساختمان‌ها یا تونل‌ها پناه گرفته بودند،‌ کشته شده اند.
هلال احمر فلسطینی می‌گوید حملات هوایی اسرائیل در نزدیکی بیمارستان القدس ادامه دارد. ارتش اسرائیل به پزشکان و بیماران این مجتمع درمانی مهم غزه هشدار داده بود که باید آن را تخلیه کنند. در همین حال هلال احمر فلسطینی با انتشار فیلمی در رسانه‌های اجتماعی،‌ از ادامه حملات هوایی اسرائیل به نزدیکی این مرکز درمانی خبر داد.
روز یکشنبه هفتم آبانماه، ۳۳ کامیون حامل مایحتاج ضروری با عبور از گذرگاه رفح وارد نوار غزه شدند. گرچه تاکنون،‌ این بزرگترین کاروانی بوده که طی هفته‌های اخیر وارد غزه شده،‌ اما سازمان‌های امدادی هشدار می‌دهند که این میزان کمک، بسیار کمتر از میزان مورد نیاز ساکنان غزه است. بر این اساس،‌ باید روزانه دست‌کم یکصد کامیون وارد غزه شوند. تاکنون در مجموع تنها ۱۱۷ کامیون وارد نوار غزه شده‌اند.
همزمان پزشکان با تأکید بر کمبود جدی آب در غزه،‌ می‌گویند بعضی کودکان به ناچار،‌ به نوشیدن آب شور روی آورده‌اند.
در همین حال منابع فلسطینی از کشته‌شدن دست‌کم ۴ فلسطینی دیگر در کرانه باختری خبر می‌دهند. با اوج‌گیری درگیری‌ها در غزه،‌ میزان خشونت در کرانه باختری هم افزایش یافته است. در تحولی دیگر، یک جنگنده اسرائیلی چند سکوی پرتاب موشک را در شهر درعای سوریه هدف قرار داد. سوریه می‌گوید این حمله،‌ تنها «خسارات مادی» برجا گذاشته است. شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است تا ساعاتی دیگر برای بررسی طرح پیشنهادی امارات متحده عربی برای اجرای «یک وقفه بشردوستانه»‌ در جنگ غزه، تشکیل جلسه دهد.
روسیه: «مداخله خارجی» عامل شورش ضد اسرائیلی در فرودگاه داغستان بود
روسیه روز دوشنبه «مداخله خارجی» را عامل شورش ضد اسرائیلی دانست که روز گذشته در یک فرودگاه در منطقه با اکثریت مسلمان داغستان رخ داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: رویدادهای دیروز در فرودگاه ماخاچکالا تا حد زیادی نتیجه مداخله خارجی است. پسکوف افزود: قرار بود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اواخر روز دوشنبه با مشاوران ارشد خود از جمله وزیر دفاع و روسای سازمان‌های جاسوسی دیدار کند تا درباره «تلاش‌های غرب برای استفاده از وقایع خاورمیانه برای تجزیه جامعه روسیه» گفتگو کند.
حمله اسرائیل به مواضعی در خاک سوریه
ارتش اسرائیل می‌گوید چند تأسیسات نظامی در سوریه را هدف قرار داده است. بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، یک هواپیمای جنگنده این کشور،‌ تعدادی سکوی پرتاب موشک را،که راکت‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرده بودند، هدف قرار داده است. بیانیه ارتش اسرائیل، تنها به انجام این حمله در داخل خاک سوریه اشاره کرده،‌ اما تلویزیون رسمی سوریه محل وقوع حمله اسرائیل را، دو موضع نظامی در درعا ذکر کرد. بر اساس گزارش تلویزیون سوریه،‌ این حملات،‌ خسارات «مادی» به‌جا گذاشته است. با گذشت بیش از سه هفته از آغاز درگیری‌های اسرائیل و حماس،‌ نگرانی‌ها از گسترش جنگ به فراتر از مرزهای اسرائیل و غزه رو به فزونی است.
هشدار پزشکان درباره وضعیت بیماران و پناهجویان حاضر در بیمارستان‌های غزه
در حالیکه اسرائیل خواستار تخلیه فوری بیمارستان‌ القدس غزه شده،‌ پزشکان،‌ صلیب سرخ، و نهادهای امدادی بین‌المللی می‌گویند خروج امن بیماران و پناهجویان از این بیمارستان در مدت‌زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست. اسرائیل پیشتر هم با ادعای فعالیت نیروهای حماس در زیر بیمارستان شفا، دیگر مرکز درمانی بزرگ نوار غزه، خواستار خروج بیماران و غیر نظامیان از این بیمارستان و مناطق اطرافش شده بود. حماس این ادعای ارتش اسرائیل را رد می‌کند. پزشکان هشدار می‌دهند که کمبود جدی انواع دارو و اقلام پزشکی در مراکز درمانی غزه،‌ جان بیماران را به شدت به خطر انداخته و فشار دوچندانی را بر کادر درمان وارد کرده است. به گفته این پزشکان،‌ در حالیکه هزاران آواره هم در این مراکز درمانی پناه گرفته اند، تخلیه این بیمارستان‌ها ممکن نیست.
کشته‌شدن ۴ فلسطینی در کرانه باختری
منابع فلسطینی از کشته شدن چهار فلسطینی دیگر در جنین در کرانه باختری خبر می‌دهند. در طول بیش از سه هفته‌ای که از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در نوار غزه می‌گذرد، به تعداد و شدت درگیری‌ها در کرانه باختری هم افزوده شده است. تاکنون ده‌ها فلسطینی در درگیری با نیروهای ارتش و پلیس اسرائیل،‌ یا شهرک‌نشین‌های یهودی کشته شده اند و صدها تن هم به ظن ارتباط با حماس بازداشت شده اند.
کاخ‌سفید برای احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه آماده می‌شود
اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که دولت بایدن برای احتمال گسترش جنگ حماس و اسرائیل به سراسر منطقه خاورمیانه آماده می‌شود و روی اطمینان از اینکه نیروهای آمریکایی از حفاظت‌های لازم برخوردارند، متمرکز است. این گزارش می‌گوید که وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل روز جمعه در این زمینه گفت‌و‌گو کرده‌اند. این درحالی است که وزیر دفاع عربستان سعودی نیز روز دوشنبه در سفر به واشینگتن با مقامات عالی دولت بایدن دیدار می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها