به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۳۸۷۳
احتمال گرفتن ميزباني از قطر مطرح شده است

رشوه‌ پنج میلیون دلاری برای برگزاری جام جهانی در قطر

گروه ورزشي: یک روزنامه بریتانیایی ادعا کرده که محمد بن همام، نایب رئیس پیشین فیفا، پنج میلیون دلار رشوه پرداخته تا مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور او برگزار شود، ادعايي كه در صورت اثبات، حتي مي تواند ميزباني را از قطر بگيرد.
رشوه‌ پنج میلیون دلاری برای برگزاری جام جهانی در قطر
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در دسامبر سال ۲۰۱۰ در زوریخ و در میان شگفتی همگان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ را به کشور قطر واگذار کرد. اکنون روزنامه بریتانیایی "ساندی تایمز" گزارش داده است که محمد بن همام، نایب رئیس پیشین فیفا، به منظور جلب موافقت مقامات فوتبال برای برگزاری مسابقات جام جهانی در کشورش، پنج میلیون دلار (معادل ۷ /۳ میلیون یورو) رشوه داده است.

بن همام که از شيوخ ثروتمند قطری است، پیش‌تر علاوه بر نایب رئیس فیفا، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نیز بود. وی در سال ۲۰۱۲ از هر دو پست خود کناره‌گیری کرد. "ساندی تایمز" مدعی شده که میلیون‌ها ایمیل و اسناد دیگر در اختیار دارد که رشوه‌دهی به مقامات بلندپایه فوتبال را تائید می‌کند. فقط به حساب‌های بانکی که جک وارنر، نایب رئیس پیشین فیفا و رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب (CONCACAF) کنترل می‌کرده، ۶ /۱ میلیون دلار پول واریز شده که سهم بزرگی از آن برای کسب حق برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر بوده است.

طبق همین گزارش، بن حمام تا ۲۰۰ هزار دلار هم به حساب‌هایی واریز کرده که در کنترل رؤسای ۳۰ اتحادیه فوتبال آفریقایی است. در گزارش همچنین آمده که افزون بر آن، بن همام در آفریقا گردهمایی‌هایی با هدف‌های خیرخواهانه سازماندهی کرده است تا بتواند از آنها برای رشوه‌دهی استفاده کند. نام محمد بن همام پیش‌تر نیز در رابطه با رشوه‌دهی بر سر زبان‌ها افتاده بود؛ از جمله زمانی که او در سال ۲۰۱۱ خود را نامزد ریاست فیفا کرد.

به گزارش رسانه‌ها، روزنامه "سندی تایمز" تلاش کرده با بن همام گفت‌وگویی انجام دهد و در باره این اتهامات از او سؤال کند. ولی پرسش‌های این روزنامه بی‌پاسخ مانده است. به موازات آن کمیته قطری برگزارکننده جام جهانی ۲۰۲۲ کوشیده است نقش بن همام را بی‌اهمیت جلوه دهد. این کمیته همچنین گفته است که از رشوه‌دهی‌ها چیزی نمی‌داند.
سپ بلاتر، رئیس فیفا، اخیرا اعتراف کرد که واگذاری حق برگزاری مسابقات جام جهانی سال ۲۰۲۲ به کشور قطر اشتباه بوده است. در جدیدترین خبر درباره این موضوع، جیم بویس معاون فیفا، آمادگی مجدد خود را برای رای گیری دوباره اعلام کرده است.

حسین
Germany
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۰:۰۵
بگیرن از این قطر دلم خنک شه (232349)
محمد
United States
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۲:۲۸
چقدر دنبال حاشیه میگردین... مطمئن باشین مطمئن باشین جام جهانی 2022 تو قطره این جو سازیها هم همش زور زدن علکیه. قرار نیست هر خبرگزاری یه حرفی بزنه واقعیت داشته باشه.
اگه رشوه دادن هم واقعیت داشته باشه حیثیت کل فیفا از بین میره. (232427)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۲:۴۷
واقعاً دلت خنك مي‌شه؟ موفقيت كشورهاي همسايه باعث ناراحتي شماست؟ چرا به اين فكر نمي‌كني كه ما هم بايد تلاش كنيم تا موفقيت‌ها را ما هم بدست بياوريم؟
مي‌دوني از اين امكان كشور قطر چقدر ما مي‌توانيم بهره ببريم؟ (232447)
مسعود سرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۰:۵۴
همین عرب هایی که ما قبولشون نداریم، با پول و عقلشون دنیا رو نوکر خودشون کردن. به خدا مگه ما چی از اینا کمتر داریم؟ اگه ی کشور درست حسابی باشیم جام جهنی رو حتی بدون رشوه میتونیم تو کشور 4فصلمون برگزار کنیم. اما حیف و صد حیف که هیچ وقت چنین اتفاقی نمیافته. چون اینجا حجاب اجباریه و بانوان نمیتونن برن ورزشگاه و تصاویر پر از سانسور است. متاسفم که کشورم سربلند نیست. این یک واقعیت است. من برای سربلندی کشورم هرکاری میکنم. (232373)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۲:۴۶
تا حداكثر دو دهه ديگه با تغيير در بازار انرژي كشور هاي عربي و كشور ما با مشكل شديد اقتصادي روبرو ميشن.اگه تو اين چند سال طلايي زير بناي درست اقتصادي مستقل از فروش انرژي تشكيل ندن خدا به دادشون برسه. (232444)
میثم
Romania
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۱:۰۹
بابا واقعا جای تاسف دارد شما چرا اینقدر ناراحتین که قطر میزبان شده هرچی حاشیه است تمام رسانه های ایران جمع میکنن وسر این میزبانی خالی میکنن حتی اون رسانه به اصطلاح ملی که شورشو دراورده (232378)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۲:۴۸
چون قطر صلاحيت ميزباني جام جهاني فوتبال رو نداره و فقط به ضرب پول ميزباني رو خريده. قطر نه فرهنگ فوتبالي درست حسابس داره، نه آب و هواي مناسب. (232449)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۱:۳۱
ولي اگر واقعاً بازي‌ها در قطر برگزار بشه به نفع ايران هست، مي‌دونيد از طريق تبليغات خليج فارس (درياي پارس) و نشان دادن زيبايي‌هايش و مجهز كردن جزيره كيش و قشم و تمامي سواحل درياي پارس و زيبا سازي آن‌ها و فراهم كردن تسهيلات مسافرتي براي مهمانان جام جهاني مي‌توان چه درآمد عظيمي وارد كشور كرد. بايد براي 8 سال آينده و جذب توريست برنامه ريزي كرد. (232389)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۳:۱۴
یارو میاد قطر ! چه ربطی به کیش داره!!!
ضمنا اگه بخواد بره بگرده میره کویت . دوبی و ابوشبی یک ساعته و زمینی (232474)
با دقت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۵:۰۱
عزيزم، خسته نباشي، خوب نخوندي متن رو كه، اشاره شده در صورت تبليغات صحيح و ايجاد تسهيلات سفر براي مسافران، باز بخون متن رو ممدجان. (232526)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۲۱:۳۵
كاشكي رو كاشتن سبز نشد (232675)
احمد
Australia
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۲۰:۲۶
ملا ممد جان این ابوشبی که میگی کجاست؟ دوستمون راست میگه با فرهنگ صحیح میشه اما واقعا کدوم فرهنگ؟ فرهنگ بعضی دوستان که زورشون میاد قطر میزبان باشه یا افراطی های خودمون که فعلا دلواپسن؟ وای یه اون روزی که توریست ها بخوان بیان ایران تفریح دیگه دلواپس نمیگن سکته ایا بهشون میگن (232652)
علی بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۲:۴۰
من شک ندارم پشت این میزبانی زشت ترین اعمال ضد بشری خفته است ....امید که روزی بیدار شود ...تا پته خیلی کسان روشود...ازشیوخ تا پلاتینی و بلاتر....... (232437)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ۱۶:۵۵
قطر به این کوچیکی چه کرد.... :-) (232568)