به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۳۹۰۳

میراث اصغر الهی منتشر می‌شود؟

گروه فرهنگ و ادب: دو سال از درگذشت اصغر الهی می‌گذرد، اما مهم‌ترین کتاب او «سالمرگی» (برگزیده جایزه ادبی گلشیری در سال 1386) بعد از دو بار چاپ اجازه انتشار ندارد.
میراث اصغر الهی منتشر می‌شود؟
اصغر الهی زاده سال 1332 در مشهد بود که 12 خرداد سال 1391 از دنیا رفت. او دکترای تخصصی روان‌پزشکی از دانشگاه تهران داشت و سال‏‌ها سردبیر مجله «بازتاب روان‌شناسی» بود. الهی که نخستین داستان‏‌هایش را در دهه 40 منتشر کرد، در آثارش روان‌پزشکی را به ادبیات پیوند زده است. کاوه کیائیان - از مسئولان نشر چشمه - درباره کتاب «سالمرگی» اصغر الهی گفت: بعد از گرفتن جایزه گلشیری، رمان «سالمرگی» به چاپ سوم رسید، اما چاپ سومش اجازه پخش نگرفت. ما از عید شروع به کار کرده‌ایم و باید صبر کرد تا بتوانیم برای این دست کتاب‌ها اقدام کنیم. او درباره رمان «حکایت عشق و عاشقی» الهی هم گفت: چاپ این کتاب در بازار تمام شده است و ما قصد داریم این کتاب را هم تجدید چاپ کنیم، البته این تجدید چاپ‌ها زمان‌بر است و طول می‌کشد ما به‌روز و چشمه سابق بشویم.

همچنین محسن باقرزاده بیوکی - مدیر نشر توس - که قرار بود رمانی منتشرنشده از اصغر الهی را چاپ کند، درباره این رمان گفت: این رمان «دخترکانی با چشم‌های مشوش» نام دارد که برای ارشاد فرستاده شد و مجوزش مشروط است. کتاب اصلاحاتی خورده است که باید انجام شود و دوباره به ارشاد برود. او درباره دیگر کتاب‌های الهی هم گفت: در نشر توس دو کتاب دیگر از الهی چاپ شده؛ «مادرم بی‌بی‌جان» (نخستین کار الهی‌ است که وقایع آن در مشهد و سال‌های 1330 می‌گذرد) و مجموعه‌ داستان «دیگر سیاوشی نمانده» که چاپ این دو کتاب هم تمام شده و قصد دارم چاپ سوم‌شان را منتشر کنم. پیش‌تر مینا الهی - همسر اصغر الهی - از وجود نزدیک به 10 کتاب چاپ‌نشده این نویسنده خبر داده بود که به ویرایش نیاز دارند و باید برای انتشار آماده شوند.
مرجع : ايسنا