به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ - ۱۳:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۴۳۹۶۲۹

تحریم اعضای ارشد و شرکای گروه حماس

تحریم اعضای ارشد و شرکای گروه حماس
گروه بین الملل: آمریکا دور سوم تحریم‌ها علیه گروه حماس بعد از حمله این گروه به خاک اسرائیل را اعلام کرد که رهبران و حامیان مالی آن را هدف می‌گیرد و بریتانیا نیز ساعتی بعد اشخاص مرتبط با حماس را به فهرست تحریم‌های «ضد تروریسم» خود افزود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت اقدام اخیرش با همکاری بریتانیا انجام شده و «مقام‌های کلیدی حماس و سازوکارهایی را که بر اساس آن ایران از حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطین حمایت می‌کند»، هدف قرار داده است.
«جهاد اسلامی فلسطین» یک گروه  متحد نزدیک حماس است که در حمله روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل از داخل غزه نقش داشته است. حماس از سوی آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه خود گفت همکاری با متحدان واشینگتن، ازجمله بریتانیا ادامه خواهد یافت تا از توانایی حماس برای به دست آوردن و استفاده از منابع مالی جهت «انجام اقدامات سبعانه» جلوگیری شود.
در این بیانیه با اشاره به «خسارت‌های فراوان» اقدامات گروه حماس یادآوری شده که «تروریسم» در انزوا رخ نمی‌دهد و آمده است که ایالات متحده و متحدانش برای ضعیف کردن زیرساخت‌های مالی این گروه افراطی و قطع ارتباط آن برای تهیه پول از خارج و مسدود کردن کانال‌های دریافت پول وارد عمل می‌شود.
محمود خالد الزهار، عضو ارشد حماس، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران، جانشین دبیرکل جهاد اسلامی در فلسطین که در دمشق مستقر است و رهبر شاخه نظامی این گروه در میان افرادی هستند که واشینگتن آن‌ها را تحریم کرده است.
شرکت صرافی «نبیل چومان و شرکا» در لبنان همراه با مالک و موسس آن نیز توسط آمریکا تحریم شده‌اند. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، این شرکت را متهم کرده که مجرای انتقال پول به حماس است و «ده‌ها میلیون دلار» به این گروه پول رسانده است.
بر اساس تحریم‌های جدید، اموال افراد و شرکت‌های اعلام شده در آمریکا مسدود می‌شود و آمریکایی‌ها نمی‌توانند با آن‌ها معامله کنند و در صورت اجرا نکردن این محدودیت، تحریم خواهند شد.
واشینگتن در هفته‌های اخیر در دو نوبت اشخاص و نهادهای مرتبط با حماس را تحریم کرده بود و از جمله، روز پنجم آبان وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه برخی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از اعضای گروه حماس اعمال کرد.
علی مرشد شیرازی و مصطفی محمد خانی، اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران، علی‌احمد فیض‌اللهی، فرمانده نیروهای ویژه تیپ «صابرین» سپاه پاسداران، و خالد قدومی، تبعه اردن و رابط مالی میان حماس و ایران که در تهران زندگی می‌کند، ازجمله این تحریم‌شدگان بودند.
از سوی دیگر، دولت بریتانیا  اعلام کرد که شش فرد و سازمان جدید را به فهرست تحریم‌های ضد تروریسم خود افزوده است که شامل چهار نفر مرتبط با حماس می‌شود.

 
برچسب ها: حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها