به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۶ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۴۴۱۶۵

مهمترین عوارض اعتیادبه بازی‌ رایانه‌ای

گروه علمی: مشاهدات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازی می‌شوند که توجه نمی‌کنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی بر خود فشار می‌آورند.
مهمترین عوارض اعتیادبه بازی‌ رایانه‌ای
یک دکترای روانشناسی با بیان اینکه بروز رفتار ضد اجتماعی از معایب بازی‌های رایانه‌ای خشوت آمیز است، گفت: کودکانی که به این بازی‌ها معتاد می‌شوند به تنها بازی کردن و پرهیز از روابط اجتماعی گرایش دارند. دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی ، با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌ای نیز مانند بسیاری از شکل‌های نوین سرگرمی، محبوبیت گسترده‌ای در میان جوانان پیدا کرده است، گفت: این امر باعث بروز نگرانی‌هایی در خصوص اثرهای جانبی احتمالی آنها بر بازیکنان افراطی شده است.

وی اضطراب‌های همگانی در مورد این بازی‌ها را ناشی از دو عامل اصلی دانست و گفت: نخستین عامل به مقدار زمانی مربوط می‌شود که کودکان صرف بازی می‌کنند و دومین عامل با ماهیت بسیاری از بازی‌ها ارتباط دارد. این دانشیار دانشگاه الزهرا(س) یادآور شد: هنگامیکه کودکان به بهای نادیده گرفتن دیگر فعالیت‌های آموزشی، اجتماعی و اوقات فراغت، به صرف وقت برای بازی بپردازند، این بازی‌ها بالقوه زیان بار به شمار می‌رود.

شعاع کاظمی تصریح کرد: در این مورد نگرانی عمده آن است که بازی‌های ویدیوئی وقت فعالیت‌های دیگر چون انجام تکالیف مدرسه، مطالعه آزاد یا ورزش را بگیرند. وی گفت: برخی کارشناسان معتقدند کودکانی که به این بازی‌ها معتاد شده‌اند، به تنها بازی کردن و پرهیز از روابط اجتماعی گرایش دارند.

این دکترای روانشناسی افزود: نگرانی از این بازی‌ها، حاصل مشاهده‌هایی است که نشان می‌دهد بسیاری از بازی‌ها موضوع‌های خشونت آمیز و ضد اجتماعی دارد و از این رو ممکن است گرایش‌های پرخاشگرانه بیشتری را در بازیکنان افراطی پدید آورد.

شعاع کاظمی در خصوص آسیب‌های جسمانی بازی‌ها گفت: چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض می‌شود. مشاهدات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازی می‌شوند که توجه نمی‌کنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی بر خود فشار می‌آورند.

وی افزود: به دلیل اینکه کودک در یک وضعیت ثابت تا ساعت‌ها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل می‌شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف‌ها و مچ دست از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است. این دکترای روانشناسی یادآور شد: با بازی‌های کامپیوتری پوست فرد در معرض مداوم اشعه‌هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه منتشر می‌شود. ایجاد تهوع و سرگیجه به ویژه در کودکان و نوجوانان که زمینه صرع دارند نیز از دیگر عوارض بازی‌های رایانه‌ای است.
مرجع : ایسنا