به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۴۱۸۵۴

خودداری مسکو از ارسال سلاح به ارمنستان

خودداری مسکو از ارسال سلاح به ارمنستان
گروه بین الملل: روابط روسیه و ارمنستان در اثر خودداری مسکو از ارسال سلاح‌های نظامی به ایروان با اختلال مواجه شده است. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، مدعی است که کشورش هزینه تجهیزات نظامی را از پیش به روسیه پرداخته است.
طبق گزارش خبرگزاری دولتی ارمنستان "آرمن پرس،" نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته است که کشورش سلاح‌های نظامی را که پیشتر از روسیه خریداری کرده و هزینه آن را نیز پرداخت کرده است، همچنان از مسکو تحویل نگرفته است.پاشینیان همچنین گفته است که "مذاکرات برای حل این مشکل در حال انجام است" و او "کسر بدهی ارمنستان به روسیه" را به عنوان "راه حل ممکن" پیشنهاد کرده است.اظهارات نخست وزیر ارمنستان در حالی منتشر شده است که او درباره جزئیات این سلاح‌ها و نیز میزان هزینه پرداختی ایروان هنوز اطلاعی نداده است.
شکاف در روابط ایروان و مسکو در ماه‌های اخیر عمیق‌تر شده است. علت تیره‌گی دیپلماتیک بین این دو کشور ظاهرا خودداری روسیه از مداخله با نیروهای نظامی خود پیرامون حمله ارتش جمهوری آذربایجان به  قره باغ و تصرف این منطقه توسط باکو بوده است.از سوی دیگر همچنین گمان می‌رود پاشینیان با زیر سئوال بردن اتحاد ارمنستان با روسیه در طول ماه‌های اخیر و پیگیری امور گسترش روابط با کشورهای غربی، باعث دلخوری کرملین شده است.فاصله‌گیری دولت ارمنستان از حضور در نشست اخیر سازمان پیمان امنیت جمعی با میزبانی بلاروس در مینسک نیز به تنش‌ها بین ارمنستان و روسیه دامن زده است.دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو "متاسف است که هیچ نماینده‌ای از ارمنستان در این نشست حضور نداشته است."
سازمان پیمان امنیت جمعی اتحادی است که از سال ۲۰۰۲ با مشارکت روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان تشکیل شده است.
بر اساس گزارش‌ خبرگزاری دولتی بلاروس "بلتا"، رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو در این زمینه روز ۲۳ نوامبر (۲ آذر) گفت: «اگر ابهاماتی وجود دارد، باید بدون استفاده از رسانه‌ها و به طور رو در رو، به آن رسیدگی شود.»
مناتسکان صفریان معاون وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این زمینه اشاره کرد: «در حال حاضر خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی و نیز خروج پایگاه نظامی روسیه از خاک ارمنستان، مطرح نیست.»


 
برچسب ها: ارمنستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها