به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۴۴۱۹۹۸
دبیر‌کل ناتو: آتش‌بس تمدید شود، ایران نیروهای نیابتی‌اش را مهار کند

آتش‌بس در غزه، دو روز دیگر تمدید شد

گروه بین‌الملل: دوشنبه ششم آذر، چهارمین و آخرین روز وقفه در جنگ اسرائیل و حماس طبق توافقی که از روز جمعه به اجرا در آمده است، با تلاش آمریکا، مصر و قطر به‌منظور تمدید آتش‌بس آغاز شد.
آتش‌بس در غزه، دو روز دیگر تمدید شد
مقامات مصر و قطر اعلام کرده‌اند: از ساعت هفت فردا صبح، آتش‌بس در غزه به مدت دو روز دیگر به منظور آزادی ۲۰ اسیر جدید اسراییلی تمدید خواهد شد. بنیامین نتانیاهو، دیشب در گفتگوی تلفنی به جو بایدن، گفته بود که این امکان وجود دارد که به ازای آزادی هر ۱۰ گروگان بیشتر، یک روز آتش‌بس تمدید ‌شود. او در عین حال در دیدار با نیروهای اسرائیل در غزه تاکید کرد که «هیچ چیز ما را از ادامه راه بازنمی‌دارد».
از یک‌سو امروز، آخرین روز از وقفه چهارروزه جاری در جنگ غزه محسوب می‌شود و بیم آن می‌رود که از سه‌شنبه جنگ و درگیری بار دیگر از سر گرفته شود، و از سوی دیگر،‌ اعلام آمادگی هر دو طرف جنگ، یعنی دولت اسرائیل و گروه حماس برای تمدید وقفه، بسیاری را امیدوار کرده که چند روز آرام دیگر و چه‌بسا آتش‌بسی دائمی یا دست‌کم طولانی مدت در پیش باشد. بر اساس توافق فعلی در سه روز گذشته ۴۰ گروگان اسرائیلی و چندین شهروند خارجی، عمدتا تایلندی و فیلیپینی، از سوی حماس آزاد شدند. در مقابل اسرائیل هم تاکنون ۱۱۷ فلسطینی را آزاد کرده است. قرار است در روز دوشنبه هم تعدادی گروگان اسرائیلی و زندانی فلسطینی آزاد شوند تا مفاد توافق اولیه به‌طور کامل اجرا شود.
از سوی دیگر، گروه حماس در تماس با مقام‌های دولت قطر تأیید کرده که مایل است وقفه نظامی دست‌کم برای چند روز دیگر تمدید شود.
به گفته مسئولان این گروه، آنها باید با سایر گروه‌های شبه‌نظامی فعال در غزه، از جمله جهاد اسلامی، تماس گرفته و موقعیت تعدادی دیگر از گروگان‌ها را برای مبادله مشخص کنند. در تازه‌ترین تحول مقام‌های قطری از آمادگی حماس برای آزاد کردن ۲۰ گروگان اسرائیلی دیگر در مقابل ۴۰ زندانی فلسطینی و تمدید دو تا چهار روزه وقفه عملیاتی خبر داده اند. کابینه جنگی اسرائیل هم تا ساعات اولیه صبحگاه دوشنبه مشغول بررسی احتمال تمدید وقفه عملیاتی بود و در نهایت،‌ بنیامین نتانیاهو از موافقت اصولی با تمدید وقفه خبر داد. نخست‌وزیر اسرائیل البته با تکرار موضع قبلی‌اش تأکید کرده که در پایان وقفه بشردوستانه، عملیات جنگی در غزه «با شدت و قدرت» از سر گرفته خواهد شد. نتانیاهو ضمن تأکید بر اهمیت آزادی «همه گروگان‌ها»، بار دیگر «نابودی حماس» و حصول اطمینان از این‌که دیگر خطری از جانب غزه متوجه اسرائیل نخواهد بود را اهداف اصلی دولت و ارتش اعلام کرد.
مصر اعلام کرد آتش‌بس دو روزه تمدید می‌شود
مصر اعلام کرد آتش‌بس دو روز دیگر تمدید می‌شود و شامل آزادی ۲۰ اسیر اسرائیلی و ۶۰ فلسطینی زندانی می‌شود.
بروز اختلاف بین حماس و اسرائیل بر سر افرادی که قرار است دوشنبه آزاد شوند
در چهارمین روز وقفه عملیاتی در جنگ اسرائیل و گروه حماس، و در روزی که قرار است تعداد دیگری از گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی آزاد شوند، هر دو طرف درباره فهرست اسامی اعلام شده از سوی طرف مقابل ابراز نگرانی و ناخرسندی کرده اند.
این موضوع را یک مقام قطری اعلام کرده و تأکید کرد که همکارانش برای حل اختلاف و جلوگیری از هرگونه تأخیر در اجرای مفاد توافق، مشغول گفت‌وگو با اسرائیل و حماس هستند. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل هم می‌گوید در حال «بررسی و ارزیابی» فهرست اعلام‌شده از سوی حماس درباره گروگان‌هایی است که قرار است امروز آزاد شوند. در سه روز قبلی اجرای وقفه، دو طرف دوازده ساعت پیش از زمان آزادی گروگان‌ها و زندانیان، اسامی آنها را به طرف مقابل اعلام می‌کردند. در روز دوم اجرای توافق، اختلاف نظر حماس و اسرائیل بر سر کیفیت اجرای برخی از مفاد توافق، آزادی گروگان‌ها و زندانیان را چندین ساعت به تعویق انداخت، اما در روز یکشنبه، سومین روز از توافق چهار روزه، همه چیز به موقع و بدون مشکل خاصی انجام شده بود. حالا در حالی‌که بسیاری در انتظار موافقت دو طرف بر سر تمدید وقفه عملیاتی و آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها و زندانیان هستند، بروز این اختلاف نظر تازه نگرانی‌هایی زیادی را ایجاد کرده است.
ورود ایلان ماسک به اسرائیل
ماسک: چاره‌ای جز نابودی حماس وجود ندارد

ایلان ماسک کارآفرین و میلیاردر سرشناس برای دیدار از اسرائیل و گفت‌وگو با مقامات این کشور وارد تل‌آویو شد. مالک شبکه ایکس، توئیتر سابق، با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) و مدیرعامل شرکت اسپیس اکس و تسلا گفت حماس قصد قتل عام یهودیان را دارد و چاره‌ای جز نابودی این گروه وجود ندارد. او که در پی بالا گرفتن انتقادها به آنچه موج یهودی‌ستیزی در شبکه ایکس خوانده شده، به اسرائیل سفر کرده است، روز دوشنبه در گفتگویی زنده با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «برای داشتن آینده بهتر در غزه، چاره‌ای جز نابودی حماس وجود ندارد. او همچنین کشته شدن غیرنظامیان در جنگ را غیرقابل اجتناب دانست و گفت اسرائیل تلاش کرده که در جریان عملیات نظامی‌اش، آسیبی به غیرنظامیان نرسد. ایلان ماسک همچنین از تمایل خود به مشارکت در بازسازی نوار غزه پس از پایان جنگ سخن گفت. او گفت بازسازی نوار غزه اقدام مهمی برای جلوگیری از وقوع یک جنگ دیگر در آینده است.
گفته شده مقام‌های اسرائیلی قصد دارند توجه این میلیاردر، که مالک شرکت‌های تسلا و اسپیس اکس هم هست، را به «آنچه بر گروگان‌های اسرائیلی گذشته» جلب کرده و همزمان افزایش «یهودستیزی» در شبکه‌های اجتماعی و از جمله شبکه ایکس را به بحث بگذارند. سه هفته پیش از آغاز جنگ جاری بین حماس و اسرائیل،‌ بنیامین نتانیاهو در دیدار با ماسک در کالیفرنیا خواستار مقابله با نفرت‌پراکنی و بازنگری در چگونگی اعمال سیاست «حفاظت از آزادی بیان» در شبکه ایکس شده بود. ماسک در پاسخ گفته بود که با «یهودستیزی» و «هر آنچه که باعث گسترش نفرت و درگیری باشد» مخالف است و شبکه ایکس هم به «نفرت‌پراکنی» دامن نمی‌زند. طی ماه‌های اخیر و بخصوص بدنبال آغاز جنگ اسرائیل و گروه حماس، که بیش از هفت هفته از آن می‌گذرد، موج‌های «یهودستیزی» و «اسلام‌هراسی» در آمریکا و سایر نقاط جهان، رو به افزایش بوده است؛ موضوعی که بخصوص در شبکه‌های اجتماعی به شدت به چشم می‌خورد.
استارلینک بدون موافقت اسرائیل در غزه فعال نخواهد شد
وزیر ارتباطات اسرائیل گفت که ایلان ماسک موافقت کرده است که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را بدون تأیید اسرائیل بر روی غزه فعال نکند.
گزارش شده است که ایلان ماسک صبح امروز به تل آویو سفر کرده است. شلومو کرهی، وزیر ارتباطات اسرائیل در پستی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که «یک تفاهم بنیادین» با ایلان ماسک صورت گرفته است که به موجب آن «واحدهای ماهواره‌ای استارلینک تنها با تأیید وزارت ارتباطات اسرائیل، در این کشور و البته نوار غزه، می‌توانند عملیاتی شوند». اسرائیل در بخشی از حملات خود به غزه، ماه گذشته برج‌های ارتباطی را ویران کرد و اینترنت نوار غزه را در چندین نوبت قطع کرد.
دبیر‌کل ناتو: آتش‌بس تمدید شود، ایران نیروهای نیابتی‌اش را مهار کند
ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواستار تمدید وقفه بشردوستانه در جنگ حماس و اسرائیل شد؛‌ وقفه‌ای که به روز آخر خود رسیده و در صورت تمدید نشدن،‌ در نیمه‌شب دوشنبه به وقت محلی به پایان خواهد رسید. استولتنبرگ گفته: «خواستار تمدید وقفه هستم. این‌کار فرصتی برای ورود کمک‌های بیشتر برای مردم غزه و همینطور آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها بوجود خواهد آورد». رویترز گزارش داد که او همچنین گفت که ایران باید «نیروهای نیابتی‌اش» را مهار کند.
تعهد آلمان برای مشارکت در بازسازی کیبوتص بئری
رئیس‌جمهور آلمان می‌گوید کشورش در بازسازی شهرک اشتراکی یا کیبوتص بئری، که در جریان حمله حماس به‌شدت آسیب دید، مشارکت خواهد کرد. فرانک والتر اشتاین‌مایر که روز دوشنبه از این محل بازدید می‌کرد، گفت آلمان سال آینده مبلغ ۷ میلیون یورو به بازسازی این شهرک اختصاص خواهد داد. قرار است این پول صرف بازسازی مرکز فرهنگی و سالن اجتماعات سالمندان این شهرک شود.
کیبوتص بئری یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های اشتراکی یهودی‌نشین است که با مشارکت یهودیان آلمانی پایه‌گذاری شده بود. در جریان حمله نیمه مهرماه گروه حماس به جنوب اسرائیل، این شهرک، که تنها چند کیلومتر با مرزهای غزه فاصله دارد، تقریبا به‌کلی نابود شد و بیش از ۱۳۰ تن از حدود ۱۳۰۰ ساکنش کشته شدند و بیش از ۵۰ نفرشان هم به گروگان گرفته شدند.
نشست اتحادیه اروپا و کشورهای عربی درباره جنگ غزه
هیئت‌هایی از کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و اتحادیه اروپا دوشنبه ششم آذرماه برای رایزنی درباره جنگ اسرائیل و حماس در بارسلون اسپانیا دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. قرار است ۴۲ هیئت در برنامه‌ای که به میزبانی «اتحاد مدیترانه‌ای» برگزار می‌شود، شرکت کنند. برخی از کشورها در سطح وزیر خارجه در این همایش، حضور خواهند داشت. مدیریت این نشست با جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایمن صفدی وزیر خارجه اردن است. اسرائیل در این نشست حضور ندارد. جوزپ بورل با ابراز تأسف از غیبت اسرائیل در این نشست گفت امیدوار است این کشور در نشست‌های آتی «اتحاد مدیترانه‌ای» شرکت کند. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه اسرائیل نباید به فکر اشغال غزه باشد، شهرک‌های یهودی‌نشین را «بزرگترین گرفتاری امنیتی اسرائیل» و در تضاد با قوانین بین‌المللی خواند و گفت «تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در کرانه باختری، شرق اورشلیم و نوار غزه، بهترین ضامن صلح و امنیت اسرائیل است». بورل همزمان خواستار تمدید وقفه جاری در جنگ حماس و اسرائیل شد و گفت چنین اقدامی می‌تواند زمینه‌ساز آتش‌بسی درازمدت و بادوام شده و کار برای دستیابی به راه حلی سیاسی را هم امکان‌پذیر کند». وقفه چهار‌ روزه جاری نیمه‌شب دوشنبه به پایان خواهد رسید. ایمن صفدی وزیر خارجه اردن هم در آغاز این نشست گفت اسرائیل باید بداند که نخواهد توانست بار دیگر مردم را از غزه بیرون براند. نشست «اتحاد مدیترانه‌ای» در سال‌های اخیر به محلی برای گسترش همکاری‌های اتحادیه اروپا و جهان عرب تبدیل شده است.
 بازداشت مهاجمان به کشتی «سنترال پارک» بدست نیروی دریایی آمریکا
نیروی دریایی آمریکا می‌گوید مهاجمان به نفتکشی که با پرچم لیبریا از آبهای نزدیک بندر عدن در یمن عبور می‌کرد بازداشت کرده‌است.
بعد از ظهر یکشنبه پنجم آذرماه اعلام شد که افراد مسلح با رساندن خود به عرشه نفتکش «سنترال پارک» متعلق به شرکت بریتانیایی- اسرائیلی «زودیاک» قصد توقیف آن‌را داشته اند. بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، متعاقب این حادثه ناوشکن آمریکایی «یو اس اس میسن» به همراه نیروهای ائتلاف، به این شناور نزدیک شده و خواستار آزادی نفتکش و خروج مهاجمان می‌شوند.
در ادامه این بیانیه‌ آمده که پنج فرد مسلح با خروج از نفتکش، قصد داشته‌اند که با قایقی کوچک فرار کنند اما بدست خدمه ناو «میسن» بازداشت می‌شوند. فرماندهی مرکزی آمریکا بدون اشاره به هویت بازداشت‌شدگان، تأیید کرده که بدنبال این درگیری، دو موشک بالیستیک شلیک‌شده از سوی حوثی‌های یمن، در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری این ناوگروه فرود آمده اند اما منجر به هیچگونه آسیبی نشده اند.
شرکت کشتیرانی زودیاک هم ضمن تشکر از نیروهای آمریکا و ائتلاف بدلیل واکنش سریع و نجات این شناور حامل اسید سولفوریک،‌ تأیید کرد که همه ۲۲ خدمه کشتی، شامل شهروندان بلغارستان،‌ گرجستان،‌ هند،‌ روسیه،‌ ترکیه،‌ فیلیپین و ویتنام،‌ سالم هستند و کشتی هم‌اکنون به مسیر خود ادامه می‌دهد. «سنترال پارک» تنها شناور شرکت زودیاک نیست که هدف حمله قرار گرفته است. دو سال پیش هم یک نفتکش دیگر این شرکت موسوم به «مرسر استریت» در نزدیکی سواحل عمان هدف یک حمله پهپادی منتسب به ایران قرار گرفت و دو تن از خدمه‌اش کشته شدند. روز جمعه گذشته هم یک کشتی باربری به اسم «سیمی» متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی دیگر در اقیانوس هند هدف حمله پهپادی- احتمالا ایرانی- قرار گرفت؛ هرچند تهران حاضر به اظهار نظر در این مورد نشد. در پی این تحولات، نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که ناو هواپیمابر آیزنهاور و ناوگروه همراهش، با عبور از تنگه هرمز وارد آبهای خلیج فارس شده‌اند.
اسرائیل: هنوز ۱۸۴ گروگان در غزه هستند
سخنگوی دولت اسرائیل روز دوشنبه گفت که تعداد کل گروگان‌هایی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، اکنون ۱۸۴ نفر است، از جمله ۱۴ خارجی و ۸۰ اسرائیلی با تابعیت دوگانه. گزارش شده است که اسرائیل و حماس هر دو مشکلاتی را در مورد لیست‌های ارائه شده برای مبادله احتمالی امروز مطرح کرده‌اند. رویترز گزارش می‌دهد که یک مقام مطلع در مورد مذاکرات گفت: «قطری‌ها با هر دو طرف برای حل این مشکل و جلوگیری از تأخیر کار می‌کنند.» اسرائیل اعلام کرده است که اگر حماس به آزادی گروگان‌ها ادامه دهد، آتش بس را تمدید می‌کند. یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت که وظیفه حماس تهیه فهرستی جدید از ۱۰ گروگانی است که می‌تواند روز سه شنبه (فردا) آزاد کند و در ازای آن یک روز آتش بس تمدید خواهد شد، این کار به عهده حماس است.
ناوگروه آیزنهاور با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شد
فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در ساعات اولیه بامداد دوشنبه از ورود ناوگروه آیزنهاور به خلیج فارس خبر داد. به گزارش سنتکام، این ناوگروه پس از عبور از تنگه هرمز در ادامه حمایت از ماموریت‌های فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه وارد خلیج فارس شده است. براساس این گزارش، این ناوگروه در دوره حضور در آب‌های خلیج فارس به گشت‌زنی برای اطمینان از آزادی و امنیت دریانوردی در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد. ناو هواپیمابر آیزنهاور به موشک هدایت‌شونده مجهز است.
برچسب ها: جنگ غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها