به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۴۴۳۱۹۶
اقتصاد آلمان، اقتصادی پویا و فعال است

بهترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۳ متعلق به کدام کشور است؟

بهترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۳ متعلق به کدام کشور است؟
گروه اقتصادی: اقتصاد آلمان یکی از برترین و بزرگترین اقتصاد‌ها در بین کشور‌های جهان است و از نظر اقتصادی در جایگاه اول اروپا قرار دارد و به عنوان قطب اقتصادی اروپا شناخته می‌شود. این کشور پس از ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن، جایگاه چهارم برترین اقتصاد‌های جهان را به خود اختصاص داده و از این نظر عملکردی بی‌نظیر را از خود به جای گذاشته است.

به گزارش اقتصاد24، اقتصاد آلمان از برترین اقتصاد‌های جهان و قدرتمدترین اقتصاد اروپا است. احتمال اینکه به واژه‌ «اقتصاد» فکر کنید و نام کشور آلمان برای شما تداعی نشود، بسیار کم است.پس از جنگ جهانی دوم، معجزه‌‌ای اقتصادی در این کشور رخ داد. رشد اقتصادی آلمان با ثباتی قابل توجه و رو به پیشرفت، توجه همگان را به خود جلب کرد. به همین دلیل است که آلمان مهاجران را برای رسیدن به رفاه و زندگی بهتر به خود جذب می‌کند. 

صنایع تولیدی آلمان اعتبار این کشور را تضمین کرده و بخش‌های گوناگونی از این سرزمین را در بر گرفته است. Volkswagen ، Daimler و BMW از کمپانی‌های برتر آلمانی هستند که احتمالا با آن‌ها آشنا هستید. تمامی این موارد در کنار امکانات و مزایای دیگر این کشور صنعتی باعث شده مهاجران زیادی با هدف پیشرفت شغلی و افزایش کیفیت زندگی خود، آلمان را برگزینند.

مهم‌ترین صنایع و شرکت‌های بزرگ آلمان
یکی از دلایل پیشرفت اقتصاد کشور آلمان، صنایع فعال در این کشور است. وسعت صنایع در این کشور سبب شده است تا آلمان در رتبه‌ سوم صادرات در جهان قرار بگیرد و به همین دلیل، اقتصاد آلمان همواره رو به جلو و در حال پیشرفت بوده و هست. مهم‌ترین صنایع آلمان به شرح زیر است:
۱. صنعت خودرو و ماشین‌آلات
۲. صنعت پزشکی و شیمیایی
۳. صنایع هوایی
۴. صنایع مصرفی و خدماتی
۵. صنعت منسوجات
ما کشور آلمان را به عنوان یکی از کشور‌های صنعتی در جهان می‌شناسیم. برخی شهر‌های صنعتی آلمان عبارتند از: هانوفر، فرانکفورت، مونیخ و دوسلدورف که هرکدام صنایع خاص خود را دارند.پیشرفت روزافزون صنعت در این کشور موجب شده تا کمپانی‌های بسیاری در آلمان تأسیس شوند و هرکدام بخشی از صنعت آن را به خود اختصاص دهند. از قدیم گفته‌اند آب به آب می‌خورد زور برمی‌دارد! یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌های کمپانی‌های آلمانی، قدرت این شرکت‌ها درکنار یکدیگر است. از شرکت‌های عظیم و قدرتمند آلمانی مثل فولکس واگن و دایملر بنز که بگذریم، سخن شرکت‌های کوچک آلمانی خوش‌تر است!

شاید برایتان جالب باشد اگر کمی درباره‌ کمپانی‌های کوچک در آلمان برایتان بگوییم. نظر اقتصاددانان این است که ورشکسته شدن شرکت‌های بزرگ منجر به بحران اقتصادی در آلمان نخواهد شد زیرا شرکت‌های کوچک ۹۸ درصد از کمپانی‌های آلمانی را به وجود آورده‌اند و سهم قابل‌توجهی از صادرات را در اختیار دارند؛ پس می‌توانند طبقه متوسط را به خوبی تأمین کنند. 

در یک کلام، صنایع کوچک و متوسط پایه‌های واقعی اقتصاد آلمان را تشکیل می‌دهند. در هر یک از این شرکت‌ها کمتر از ۵۰۰ کارمند استخدام می‌شوند و به طور کلی ۸۰ درصد از نیروی کار کشور در این شرکت‌ها مشغول به کارند. کمپانی‌های آلمانی همچون دایملر بنز، بایر و زیمنس و همچنین کمپانی فولکس واگن نیز از جمله کمپانی‌های بزرگ و معروفی هستند که در این کشور فعالیت دارند.

شرکای تجاری آلمان
معاملات تجاری بی‌شماری بین کشور آلمان و سایر کشور‌های بزرگ دنیا همواره در جریان است. این کشور بیشترین میزان معاملات تجاری خود را با کشور‌های چین و هلند و آمریکا و فرانسه انجام می‌دهد. ارزش معاملات این کشور با کشور چین در حدود ۲۱۲ میلیارد یورو است. پس از این کشورها، به ترتیب کشور‌های لهستان، ایتالیا، استرالیا، بلژیک، سوئیس، انگلیس و اتریش، بیشترین میزان انجام معاملات با کشور آلمان را دارند و به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین شرکای تجاری این کشور شناخته می‌شوند.

آمار تولیدات آلمان
اقتصاد آلمان با پارامتر‌های متعددی بررسی می‌شود که تولید ناخالص داخلی یکی از این پارامترهاست. با یک تعریف ساده، تولید ناخالص داخلی یعنی ارزش پولی تمام کالا‌ها و خدماتی که در یک کشور ارائه می‌شود. کشور آلمان با ۳.۸۵ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه چهارم در جهان را دارد.

آمار صادرات آلمان
پارامتر اقتصادی دیگری که باید قبل از مهاجرت مد نظر قرار دهیم «صادرات» آن کشور است. مجموع صادرات کشور آلمان در سال ۲۰۲۳، به ۱۴۳.۲ هزار میلیارد دلار رسید؛ به همین دلیل آلمان جایگاه سومین صادرکننده‌ بزرگ جهان را از آن خود کرده‌ است. صادرات این کشور ۴۱ درصد از تولید ملی را دربرمی‌گیرد.بیشترین کالا‌های صادراتی آلمان شامل خودرو، ماشین‌آلات، محصولات شیمیایی، محصولات الکترونیک، تجهیزات الکتریکی، مواد دارویی، تجهیزات حمل و نقل، فلزات، محصولات خوراکی و پلاستیک هستند که در این میان، وسایل نقلیه موتوری به عنوان اصلی‌ترین محصول کشور آلمان، سهم ۱۵.۶ درصدی از صادرات آلمان را به خود اختصاص داده‌اند. 

آمار واردات آلمان
در آوریل ۲۰۲۳، کل «واردات» آلمان ۱۲۴.۴ میلیارد دلار بود که همین امر این کشور را به سومین واردکننده‌ بزرگ جهان تبدیل کرد.همانطور که گفته شد، بزرگترین شرکای تجاری آلمان، کشور‌های چین، هلند و ایالات متحده هستند. بر همین اساس بیشترین میزان واردات آلمان نیز از این سه کشور انجام می‌شود. مهم‌ترین واردات به کشور آلمان به ترتیب بیشترین میزان آن به شرح زیر است:
• محصولات الکترونیکی، کامپیوتری و نوری
• وسایل نقلیه موتوری و تریلر
• مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی
• ماشین آلات و تجهیزات
• تجهیزات الکتریکی
• فلزات اساسی
• گاز طبیعی و نفت خام
• فرآورده‌های دارویی
• محصولات غذایی

نرخ بیکاری و اشتغال در آلمان
شاید همه‌ ما به محض اینکه تصمیم به مهاجرت می‌گیریم آینده شغلی و کیفیت زندگی آینده‌مان را در ذهن خود متصور می‌شویم. در این مرحله، فکر پیدا کردن کار مرتبط با رشته‌ تحصیلی ما و حقوق مناسب برای ما امری مهم تلقی می‌شود؛ با در نظر گرفتن این مسائل و اهداف مهم، آلمان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت است.
• نرخ تورم در آلمان ۷.۴ درصد است.
• نرخ بیکاری در آلمان ۵.۷ درصد است.
• از بزرگ‌ترین صنایع آلمان اتومبیل‌سازی، الکترونیک، هوا و فضا و داروسازی از آن این کشور است.آلمان با آمار ۵.۷ درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۳ یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در اتحادیه اروپا را برای خود به ثبت رسانده‌ است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید تنها ۲.۹ درصد از نیروی کار (۱۵ الی ۷۴ ساله) در آلمان بیکار هستند. پس می‌توان گفت با توجه به آمار اقتصاد آلمان، فرصت‌های شغلی خوبی پیش روی شماست. 

اقتصاد آلمان، اقتصادی پویا و فعال است و صنایع زیادی در این کشور در حال فعالیت هستند، به همین دلیل شرایط کار در این کشور بسیار مناسب است و دولت آلمان در بسیاری از موارد به دلیل کمبود نیروی کار، اقدام به جذب نیروی کار از کشور‌های خارجی می‌کند. همین موضوع سبب شده است تا نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین باشد. نرخ بیکاری در آلمان در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به ترتیب به صورت ۴.۹، ۶.۴ و ۵.۴ بوده است.

سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های جمعیتی و مالی بازار کار، آلمان را شکست‌ناپذیر کرده‌ است. با سیاست‌های خوبی که دولت آلمان به کار گرفته است، انتظار می‌رود وضعیت اشتغال روز به روز بهتر هم شود. دولت آلمان پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۳ به ۵.۴ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۵.۲ درصد برسد.نرخ اشتغال در آلمان از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۳ به طور متوسط ۶۹.۲۱ درصد بوده است و در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۷۷.۳۰ درصد رسیده بود؛ پس شانس شما در پیدا کردن کار با حقوق خوب در آلمان بالا است.

تورم در آلمان
تورم در آلمان در حال حاضر ۶.۴ درصد است. دو عامل اصلی افزایش تورم در آلمان درگیری‌های جاری اوکراین است که باعث افزایش هزینه‌های انرژی شده و دیگری COVID-۱۹ که روی اقتصاد و تورم آلمان هم مانند هر کشور دیگری تاثیرگذاشته است.اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ تورم آلمان در سال جاری به ۵.۸ درصد، در سال ۲۰۲۴ به ۳.۶ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۳.۵ درصد برسد.
برچسب ها: اقتصاد اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها