به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۱ - ۱۲:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۶ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۴۴۳۴۸۱

 طالبان به روند آموزش پسران آسیب زد

 طالبان به روند آموزش پسران آسیب زد
گروه بین الملل: سازمان دیده‌بان حقوق بشردر گزارشی تازه گفته است درحالی‌که طالبان برای ممانعت از آموزش متوسطه و عالی دختران و زنان با محکومیت بین‌المللی روبرو شده‌اند، اما توجه اندکی به زیان‌هایی که آنها به آموزش پسران وارد کرده‌اند، صورت گرفته است.
دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش نوشته است که «کیفیت آموزش در مدارس پسرانه تحت حاکمیت طالبان به شدت افت کرده است».
دیده‌بان حقوق بشر افزوده که طالبان معلمان زن را از تدریس پسران محروم کرده‌ و به جای آن‌ها آموزگاران مرد «فاقد صلاحیت» را معرفی کرده‌اند که روی آموزش پسران تاثیر نامطلوب گذاشته است.
این نهاد مدعی است که مجازات پسران در مدارس در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نیز بیشتر شده است.
دیده‌بان حقوق بشر گفته است که با پسران و والدین پسران در ۸ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان مصاحبه کرده است و به وخامت نگران‌کننده دسترسی پسران به آموزش و کیفیت آموزش آن‌ها پی برده است.
در این گزارش آمده است: «این نه تنها پیامدهای جدی برای آن‌ها و خانواده‌هایشان دارد، بلکه برای آینده کشور، از جمله در رابطه با حقوق زنان و به طور کلی حقوق بشر در افغانستان، نیز پیامدهای جدی دارد».در همین حال در شماری از ویدیوهایی که به طور خصوصی از سوی دانش‌آموزان مدارس در افغانستان در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده است، دیده می‌شود که معلمان مرد بچه‌های کوچک و نوجوان را به شدت با چوب و سیلی می‌زنند.
در این ویدیوها دیده می‌شود که این پسران گریه و ناله می‌کنند و هم‌کلاسی‌های آن‌ها با نگرانی و وحشت این صحنه‌ها را تماشا می‌کنند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، ضمن رد این گزارش دیده‌بان حقوق بشر، گفته است که حکومت آن‌ها «به معارف و تحصیلات عالی توجه زیاد کرده و بودجه زیادی هم به آن اختصاص داده است». او افزوده که حتی در مکان‌هایی که قبلا مدرسه نبود طالبان مدرسه ایجاد کرده و «معلمان تخصصی» را به کار گماشته‌اند.
ضرب و شتم کودکان و جوانان دانش‌آموز در کشورهای پیشرفته جرم تلقی می‌شود و نهادهای حقوق بشری آن‌ را نقض حقوق کودکان و حقوق بشری می‌خوانند.
در همین حال شماری از دانش‌آموزان از کمبود کتاب و مواد درسی در مدارس خصوصی و دولتی افغانستان نیز شکایت دارند. کمبود آموزگار و پرداخت نشدن حقوق ماهانه آموزگاران به موقع از دیگر مسایلی است که در افت سطح آموزش در مدرسه‌های افغانستان به قول منابع آگاه تاثیر داشته است.


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها