به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۸:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۴۴۳۹۰۰

 ۹۴ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۳ کشته شدند

 ۹۴ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۳ کشته شدند
گروه بین الملل: فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد ۹۴ روزنامه‌نگار طی سال ۲۰۲۳ میلادی کشته‌ شدند که ۹ نفر از آنها زن بودند.
این فدراسیون با بیان اینکه ۷۲ درصد از این خبرنگاران در غزه کشته‌ شده‌اند، افزود که از ۱۵ مهرماه و شروع جنگ میان اسرائیل و حماس روزانه بیش از یک روزنامه‌نگار جان خود را در غزه از دست داده است.
در این میان، ۶۱ روزنامه‌نگار فلسطینی در نوار غزه و چهار خبرنگار اسرائیلی در ساعات اولیه حمله گروه حماس به جنوب اسرائیل کشته شدند.
این نهاد بین‌المللی روزنامه‌نگاران درخواست کرده که به «کشتار روزنامه‌نگاران» در غزه پایان داده شود و گفت که جامعه بین‌المللی به ویژه دادگاه کیفری بین‌المللی باید «کسانی را که دستور حمله به روزنامه‌نگاران را داده‌اند و آن را اجرا کرده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار دهد».
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از سال ۱۹۹۰ شروع به ثبت آمار کشته‌شدن روزنامه‌نگاران در سراسر جهان کرده و در این میان جنگ در غزه بیش از هر درگیری دیگری برای روزنامه‌نگاران مرگبار بوده‌ است.
این فدراسیون اعلام کرده که در اروپا اوکراین همچنان یک کشور خطرناک برای خبرنگاران است و امسال سه روزنامه‌نگار در این کشور کشته شده‌اند.
این بیانیه همچنین به تداوم بازداشت روزنامه‌نگاران در چین، بلاروس،‌ مصر، ترکیه، میانمار و روسیه اشاره کرده و اعلام کرده سرکوب سیاسی کارمندان رسانه‌ها در این کشورها به صورت «قابل توجه» افزایش یافته است.
فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران همچنین اعلام کرده که ۳۹۳ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه هم‌اکنون پشت میله‌های زندان هستند که آماری بی‌سابقه است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها