به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۹ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۴۴۶۱۳

اقتصاد بنیان، یک ضرورت است نه انتخاب!

گروه علمي و فناوري: رییس مرکز همکاری‌های فناوری‌ و نوآوری ریاست جمهوری گفت: امروز اقتصاد دانش بنیان که در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف شده است یک انتخاب نیست بلکه یک الزام به شمار می‌رود.
امیری‌نیا امروز در مراسم رونمایی از پنج محصول جدید پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: در صورتی که بخواهیم شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را تحقق بخشیم و در واقع استقلال کشور خود را حفظ کنیم باید در مسیر اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. وی با اشاره به مبادلات 9 میلیارد دلاری کشور ایران با کره جنوبی اظهار کرد: این در حالی است که چهار میلیارد دلار این مبادلات مربوط به واردات است؛ همچنین در تبادلات 40 میلیارد دلاری کشور ایران با چین، 17 تا 18 میلیارد دلار آن واردات است. امیری‌نیا اضافه کرد: در این مسیر اگر بخواهیم حق‌مان را از اقتصاد دانش بنیان دریافت کنیم باید شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری نقش خود را در بازار به خوبی ایفاء کنند.

وی همچنین با اشاره به رتبه هفتم کشور ایران در حوزه نانوتکنولوژی و رتبه بالای 20 کشور ایران در ثبت اختراع همین حوزه اظهار کرد: باید در این بحث به فعال کردن کریدورهای تجاری سازی بیشتر توجه کنیم. رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به روند رو به رشد تولید فناوری در کشور ایران طی 35 سال گذشته گفت: ما زمانی نمی‌توانستیم یک سوزن تولید کنیم اما امروز در برخی تجهیزات های‌تک همچون نانو توانسته‌ایم موفق عمل کنیم و کشور ما توانسته در این مدت از تهدیدها و تحریم‌ها، فرصت‌های خوبی را به دست آورد؛ با وجود این دستاوردها، شان کشور ایران در توسعه‌ی علم و فناوری این جایگاه نیست و باید ارتقاء یابد.

وی با اشاره به سهم زیر یک درصدی تحقیق و توسعه از GDP کشور بر پا گرفتن و بزرگ شدن شرکتهای دانش بنیان تاکید کرد و گفت: رویکردهای شرکتهای دانش بنیان باید بین‌المللی و مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد. وی اظهار امیدواری کرد که روزی فرا رسد که مرجعیت علمی مورد تاکید مقام معظم رهبری تحقق یابد و درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران تنها به صندوق توسعه برود و کشور ما بتواند از طریق اقتصاد دانش بنیان روی پای خود بایستد؛ اصل اقتصاد ما بر پایه اقتصاد دانش بنیان بچرخد و مسوولان به محصولات داخلی اعتماد داشته باشند. امیری‌نیا گفت: به عنوان نمونه در حال حاضر اعتماد در حوزه کشتی‌سازی گرفته شده و ما برای ساخت کشتی به چینی‌ها و کره‌ای‌ها رجوع می‌کنیم اما امیدواریم این اعتماد به کشور بازگردد.
مرجع : ايسنا