به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۰:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۸ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۴۴۷۴۴۳
سردرگمی دموکرات‌ها!

نام ترامپ به برگه‌های رأی در ایالت کلرادو بازگشت

گروه بین‌الملل: وزیر امور داخلی ایالت کلرادو اعلام کرد نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هفته آینده در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری در برگه‌های رأی‌دهی قرار خواهد گرفت.
نام ترامپ به برگه‌های رأی در ایالت کلرادو بازگشت
با توجه به آنکه دونالد ترامپ حکم پیشین دیوان عالی کلرادو مبنی بر رد صلاحیت او را به دیوان عالی کشور ارجاع داده نام او در انتخاباتی که هفته آینده روز ۵ ژانویه ۲۰۲۴ برگزار می‌شود در برگه‌های رأی خواهد بود. تنها در صورتی نام ترامپ در برگه‌ها قرار نخواهد گرفت که دیوان عالی ایالات متحده درخواست تجدیدنظر ترامپ را نپذیرد و یا اینکه حکم دادگاه کلرادو را تأیید کند.
این در حالی است که ایالت مین روز پنجشنبه دونالد ترامپ را از رای گیری ایالتی در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال آینده رد صلاحیت کرد و به دومین ایالتی تبدیل شد که رئیس جمهوری سابق را به دلیل نقشش در حمله ششم ژانویه 2021 به کنگره ایالات متحده از حضور در انتخابات محروم کرده است. شینا بلوز، وزیر امور داخلی ایالت مین از حزب دموکرات می‌گوید که ترامپ با طرح ادعاهای نادرست در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 زمینه را برای شورش هوادارانش آماده کرد و سپس از هوادارانش خواست تا به سمت کنگره راهپیمایی کنند.
بلوز در حکمی 34 صفحه‌ ای همچنین اضافه کرد که قانون اساسی ایالات متحده حمله به پایه ‌های دولت را تحمل نمی‌کند.
این تصمیم البته با مخالفت نمایندگان این ایالات در مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شده است. جرارد گلدن، نماینده دموکرات ضمن مخالفت با این تصمیم تاکید کرد تا زمانی که ترامپ به جرم شورش در دادگاه محکوم نشده باید بتواند در انتخابات شرکت کند. همچنین سوزان کالینز، سناتور جمهوریخواه هم در بیانیه‌ ای تاکید کرد که رای ‌دهندگان در این ایالت خود باید تصمیم بگیرند که به چه کسی رای دهند نه یک مقامی که توسط مجلس قانونگذاری ایالتی منصوب شده به جای آنها انتخاب کند. ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بلافاصه به این تصمیم اعتراض و اعلام کرد شکایتی در این زمینه به دادگاه تجدید نظر این ایالت ارائه می‌کند.این تصمیم می تواند در دادگاه عالی ایالتی مورد تجدید نظر واقع شود.
وکلای ترامپ دست داشتن او در شورش ششم ژانویه را رد و استدلال کرده‌اند که اظهارات او به حامیانش در روز شورش 2021 بر اساس حق آزادی بیان مطرح شده‌اند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که گروهی از قانونگذاران سابق ایالت مین گفتند که ترامپ بر اساس ماده‌ ای از قانون اساسی که افرادی که پس از ادای سوگند به ایالات متحده در شورش شرکت می‌کنند اجازه شرکت در انتخابات را ندارند، باید از حضور در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده منع شود.
هرچند این حکم فقط برای انتخابات مقدماتی درون حزبی در این ایالت اعمال می‌شود اما می‌تواند بر وضعیت ترامپ برای انتخابات سراسری در نوامبر 2024 هم تاثیر بگذارد. این حکم احتمالا به فشار بر دیوان عالی فدرال ایالات متحده برای حل و فصل پرسش‌ها مربوط به صلاحیت دونالد ترامپ در سراسر کشور خواهد افزود. از 9 قاضی حاضر در دیوان عالی فدرال، سه نفر آنها توسط ترامپ منصوب شده‌اند و در مجموع هم شش قاضی محافظه ‌کار هستند و توسط روسای جمهوری جمهوریخواه در این سمت قرار داده شده‌اند.
ترامپ هم در یک پرونده فدرال و هم در ایالت جورجیا به دلیل نقشش در تلاش‌های ضد ساختار و براندازی در انتخابات 2020 متهم شده است. با تمام اینها او در رقابت برای نامزدی جمهوریخواهان در نظرسنجی‌ها با اختلاف زیاد پیشتاز است. دادگاه عالی کلرادو نیز روز 19 دسامبر ترامپ را از رای گیری اولیه محروم و او را به اولین نامزدی در تاریخ ایالات متحده تبدیل کرد که به دلیل مشارکت در شورش واجد شرایط برای ریاست جمهوری نیست. ترامپ با حمله به حکم این ایالت درخواست تجدیدنظر خود را به دیوان عالی آمریکا ارائه کرد. او همچنین دموکرات‌ها و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرده که در حال نابودی دموکراسی آمریکا هستند.
تلاش‌های مشابه برای رد صلاحیت ترامپ تاکنون در سایر ایالت ها ناموفق بوده است. دادگاه عالی میشیگان که یکی از ایالت‌های محوری برای تعیین رئيس جمهوری آمریکا به شمار می‌رود درخواست برای رد صلاحیت ترامپ را در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان را رد کرد. این در حالیست که کلرادو و مین هر دو از ایالت‌هایی هستند که عموما رای آنها به نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری بوده است. البته ایالت مین به دلیل ساختار متفاوت آرای الکترال آن که می‌تواند آنها را بین نامزدها تقسیم کند در هر دو انتخابات 2016 و 2020 یک رای الکترال به ترامپ داده است. در نهایت فردی که بتواند دست‌کم 270 رای الکترال کالج در انتخابات برنده شود به عنوان رئيس‌جمهوری جدید آمریکا معرفی خواهد شد.
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها