به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۴۴۸۱۳۲
موج جدید مهاجران به سوی ایالات متحده

مهاجرت غیرقانونی از چین به آمریکا ۲ برابر شد

مهاجرت غیرقانونی از چین به آمریکا ۲ برابر شد
گروه اقتصادی: مهاجران چینی بخشی از طبقه متوسط هستند که از رکود اقتصادی فرار می‌کنند. آن‌ها کارآفرینانی‌اند که شاهد نابودی کسب‌وکار در رکود خود هستند.به گزارش تجارت‌نیوز، مهاجرت چینی‌ها به ایالات متحده تاریخ طولانی و پرتنشی دارد. بخشی از یک گروه رو به رشد از چین که به طور غیرقانونی از مرز ایالات متحده عبور می‌کنند و به دنبال پناهندگی و زندگی بهتر هستند. هر روز چند ده نفر از راه می‌رسند که تنها بخشی از جریان چندملیتی مهاجران به ایالات متحده است.

اما این چینی‌ها متمایز هستند، نه فقط به این دلیل که آسیایی‌هایی در جریان مهاجرتی هستند که عمدتاً از مردم آمریکای لاتین تشکیل شده. آن‌ها همچنین نسبت به سایرین ثروتمندتر به نظر می‌رسند و با شرایط بیابانی سازگار نیستند؛ به ویژه هنگامی که شب است و زمان مقابله با سرما فرا می‌رسد.

به گزارش بلومبرگ، مهاجران بخشی از طبقه فزاینده متوسط چین هستند که از رکود اقتصادی فرار می‌کنند. آن‌ها شامل کارآفرینانی می‌شوند که شاهد نابودی کسب‌وکار در رکود خود بودند. پدران میانسالی که از بخش املاک و مستغلات در حال فروپاشی چین اخراج شده‌اند و مهندسان نرم‌افزار جوانی که مشتاق به راه‌اندازی کسب و کار خود در سیلیکون ولی هستند. لیلی که از طریق ترکیه، کلمبیا و مکزیک به ایالات متحده رسیده به عکاس بلومبرگ می‌گوید: «من آزادی و زندگی بهتر می‌خواهم.»

برگی از تاریخ
در قرن نوزدهم، کارگران چینی برای کار به آمریکا مهاجرت کردند. در راه‌آهن ایالات متحده استخدام ولی با تبعیض مواجه شدند. زمانی که رئیس جمهوری چستر آلن آرتور قانون محرومیت چین را امضا کرد، مهاجرت آن‌ها در سال 1882 به شدت محدود شد. اولین قانون ایالات متحده برای محدود کردن مهاجرت، یکی از بی‌عدالتی‌های تاریخی بزرگ آمریکا، موانعی ایجاد کرد که عواقب آن به اشکال مختلف تا 80 سال ادامه داشت.

آمار و ارقام چه می‌گویند؟
داده‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا نشان می‌دهد که تعداد افرادی که بدون مدارک لازم از مرز ایالات متحده عبور می‌کنند و دارای گذرنامه از چین هستند، در سال‌های اخیر بیش از دو برابر شده است. تقریباً 60 هزار مهاجر چینی به دلیل عبور غیرقانونی از مرز در 14 ماه گذشته بازداشت شده‌اند که تقریباً یک‌چهارم آن‌ها در کالیفرنیا بوده‌اند. در مقابل، طبق داده‌ها، ایالات متحده به طور جداگانه تنها 246 هزار و 31 ویزای مهاجرتی را برای شهروندان چینی در این مدت صادر کرده است. سیستم ویزای ایالات متحده از زمان شیوع بیماری کرونا با تأخیرهای طولانی مواجه شده و آنچه ظهور کرده است، جایگزینی ساده و زیرزمینی برای عبور زمینی است که به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود.

گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده از اظهار نظر در مورد اقدامات خاصی که برای مقابله با هجوم مهاجران چینی انجام می‌دهد خودداری کرد. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال منابع بیشتر از کنگره و پیروی از قوانین ایالات متحده است. به گفته یکی از سخنگویان، «افراد یافت شده در مرز غربالگری و تحقیق می‌شوند و افرادی که هیچ مبنای قانونی برای اقامت ندارند، حذف می‌شوند.»

پاسخ چین چیست؟
وزارت خارجه پکن در پاسخ به سؤالاتی در مورد ورود غیرقانونی شهروندان چینی به ایالات متحده گفت که در مورد این وضعیت بسیار نگران است: «موضع چین در مورد مهاجرت غیرقانونی ثابت و روشن است. چین با هر شکلی از مهاجرت غیرقانونی مخالف است و قاطعانه آن را سرکوب می‌کند و مایل است فعالانه در این زمینه همکاری‌های بین‌المللی انجام دهد.» اما به سوالات کتبی پاسخی نداد.

حرف‌هایی مستقیم از دل مردم
شیو، یک پناهجوی 30 ساله از چین، قبل از رسیدن به ایالات متحده به 9 کشور سفر کرد. او یک چای‌فروشی داشت و امیدوار است بتواند شغلی مشابه در آمریکا پیدا کند. شیو گفت: «دلم برای خانواده‌ام تنگ شده».
جیا جیا، یک پناهجوی 30 ساله از چین، قبل از رسیدن به ایالات متحده از چین به دبی، ترکیه، پاناما و مکزیک سفر کرد. جیا جیا گفت: «امیدوارم بتوانم زندگی بهتری در اینجا داشته باشم.»

ژو، مهاجری اهل فوجیان که فقط نام‌خانوادگی خود را اعلام کرد، گفت که کارخانه کوچک خود را به دلیل سرکوب برخی از بخش‌های تجاری و محدودیت‌هایی توسط رئیس جمهوری چین، شی جین پینگ، از دست داده است. او برای کسب درآمد برای خانواده‌اش به آمریکا آمد. وی گفت: «در چین کسب درآمد خوب آسان نیست. هیچ کس نمی‌دانست که اقتصاد می‌تواند اینقدر بد شود.»

داستان وانگ هنگ، دانشجوی 26 ساله با اعتماد به نفس و متفکر فارغ‌التحصیل دانشگاه، درباره سرخوردگی از جامعه‌ایست که در آن بزرگ شده است. او در سال 2019 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به مدت چهار سال در یک سری مشاغل نرم‌افزاری برای شرکت‌های بازی و سرمایه‌گذاری کار کرد. او گفت: «من نمی‌خواهم یک پرنده در قفس باشم، می‌خواهم نمایش ترومن را ترک کنم. بنابراین من چین را ترک کردم.»

او از طریق ژاپن، اکوادور و آمریکای مرکزی راه به مکزیک برد. به همراه گروهی از هموطنان چینی خود، حدود سه روز را در جنگل‌های بارانی پاناما پیاده‌روی کرد، قاچاقچیان او را به مرز آورده و 5000 دلار از او گرفتند. پس از ثبت درخواست پناهندگی، او قصد داشت در لس آنجلس مستقر شود و از طریق فریلنسینگ مقداری درآمد کسب کند. هدف نهایی او نقل مکان به سیلیکون ولی و یافتن شغلی فنی بود و همچنین می‌خواست در کالج ادبیات ژاپنی بخواند.

سایر مهاجران چینی که همزمان با وانگ وارد شدند، داستان‌های مشابهی را به اشتراک گذاشتند. پس از عبور از مرز، بسیاری از آن‌ها چندین روز را در صحرا می‌گذرانند و سپس توسط مقامات آمریکایی بازداشت می‌شوند.
لین چین چین، آرایشگر 38 ساله از چین گفت: «این سفر بسیار سختی برای من بود که احتمالاً تا پایان عمر به یاد خواهم داشت، اما برای من یک تجربه بود و بسیار رشد کردم. من می‌خواهم روش زندگی‌ام را تغییر دهم و شاید نانوا شوم.»

یکی دیگر از مهاجران، هوانگ گوئودنگ 42 ساله، گفت که پناهندگی او ناشی از فروپاشی بخش املاک و مستغلات چین است که قبلا در آن کار می کرد. خانواده او اکنون با کارت اعتباری زندگی می‌کنند. او گفت: «هیچ راهی وجود نداشت. من نیاز داشتم که مخارج روزانه خانواده را تامین کنم. بنابراین به ایالات متحده آمدم.
هدف بزرگ‌تر برای همه تازه‌واردها روشن است: زندگی جدید برای آن‌ها و شاید برای خانواده‌هایشان.
وانگ گفت: «چیزی که بیشتر از همه منتظرش هستم برابری و آزادی فردی برای همه است. من نمی‌خواهم فرزندانم آنچه را که من از سر گذرانده‌ام تجربه کنند.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها