به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۴۸۱۸۵
افزایش کیفیت اینترنت در قبال افزایش قیمت، شبیه یک شوخی است

جلوی افزایش قیمت اینترنت را می‌گیریم

جلوی افزایش قیمت اینترنت را می‌گیریم
گروه اقتصادی: پس از گرانی‌های پی در پی در چند ماه اخیر، حال نوبت به افزایش تعرفه اینترنت رسیده است. خدماتی که بیش از دو دهه وارد زندگی اکثر مردم شده است و کمتر کسی است که در کنار زندگی روزمره خود، از این امکان بهره نبرد.

به گزارش اقتصاد24، در حالی تعرفه اینترنت به گفته مقامات دولت ۳۴ درصد افزایش یافته است که این افزایش تعرفه در برخی بسته‌های بلندمدت تا ۱۵۰ درصد هم رسیده است و مشخص نیست در زمانه‌ای که حقوق کارگران و کارمندان بین ۱۸ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد چگونه نرخ تعرفه اینترنت که به مانند نان شب برای مردم شده است، اینچنین افسار گسیخته می‌تازد و کسی هم پاسخگو نیست.

در عین حال دولت برای توجیه این گرانی اعلام کرده است که اپراتور‌های ارتباطی با حضور در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برخی از شروط این سازمان از جمله افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت را پذیرفته‌اند، اما کیست که نداند این وعده‌ها را هیچگاه سرانجامی نبوده است.

در همین خصوص، محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس گفت: پیامی که درباره افزایش تعرفه اینترنت داده شده که با توجه به افزایش کیفیت، این اتفاق افتاده، بیشتر شبیه یک شوخی است، چون کاربر باید درباره میزان کیفیت بگوید نه کسی که مدعی است، چراکه بالاخره مدعی یک حرفی می‌زند، اما در واقع همه کاربران ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه فضای اینترنت دو بُعد دارد، افزود: فضای اینترنت، یک فضای اجتماعی و یک فضای کسب و کار دارد؛ وقتی افزایش قیمت را بدون افزایش کیفیت در فضای کسب و کار و اجتماعی ایجاد می‌کنند، یعنی میزان حضور افراد را محدود می‌کنید؛ وقتی میزان حضور افراد در فضای اینترنت محدود شد، عملا ظرفیت مشارکت مردم در فضای اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

برخی عملا می‌خواهند نارضایتی در کشور شکل گیرد 
این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: این ظرفیت مشارکت مردم در فضای اجتماعی اینترنت می‌تواند ظرفیت مشارکت اجتماعی در دفاع از نظام، انتخابات و فعالیت‌های اجتماعی باشد که علاوه بر آسیب فعالیت‌های اجتماعی در فضای کسب و کار، این موارد نیز آسیب می‌بینند.

وحیدی اظهار کرد: بنده نمی‌دانم چرا این افراد در این شرایط کشور، دست به یک کار‌هایی می‌زنند که عملا می‌خواهند نارضایتی شکل بگیرد. نکته دیگر اینکه بخش عمده‌ای از این پیام رسان‌ها با وی پی ان، باز می‌شوند و وقتی قیمت اینترنت افزایش پیدا می‌کند، عملا قیمت وی پی هم ان هم افزایش می‌یابد.

مجلس مخالف افزایش قیمت اینترنت است
وی افزود: با مطالبی که ذکر شد، مجدد کسانی بهره مند می‌شوند که مافیای فضای وی پی ان هستند و این موضوع با نگاه مجلس مخالفت دارد و ما هم به شدت مخالف هستیم که این افزایش قیمت ایجاد شود. اگر هم قرار است تغییر قیمتی ایجاد شود، باید مصوبه مجلس را داشته باشد. مجلس در قانون برنامه هفتم و قانون بودجه به شدت با افزایش قیمت‌ها توسط دولت یا وزارت ارتباطات یا سایر وزارتخانه‌ها مخالفت کرده است.

نماینده بجنورد گفت: نمایندگان در تذکراتی که دادند مخالفت خود با این امر را نشان دادند؛ بنابراین یا وزارت ارتباطات این افزایش قیمت را اصلاح می‌کند یا حتما با برخورد مجلس روبرو خواهد شد، حال در قانون بودجه ۱۴۰۳ یا در فرایندی که احتمال دارد منجر به سوال از وزیر هم شود. به هر روی ما پیگیر این مسئله هستیم، چراکه منطقی پشت آن نیست و نمی‌دانم شخص وزیر ارتباطات اگر بخواهد این قضیه را حمایت کند با چه منطقی وارد این جریان شده است.

وحیدی تصریح کرد: اگر اصل جریان ارتباطات می‌خواهد توسعه پیدا کند، توسعه بستر‌های اینترنتی لازم است که مهم‌ترین آن، فیبر نوری در کشور است، بنابراین باید فرصتی ایجاد کنیم تا فیبر نوری در فضای خانگی تقویت شود و مردم بتوانند در فضای کسب و کار بیشتر از این ظرفیت استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقد هستند به دلیل توسعه زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی اقدام به این افزایش قیمت شده است، گفت: چرا بعضی‌ها، از سود خود در این شرایط نمی‌گذرند؟ وقتی حجم مصرف بالاتر برود، سود اپراتور‌ها افزایش پیدا می‌کند، به همین جهت باید کمک کرد تا حجم استفاده مردم از اینترنت افزایش پیدا کند؛ بنابراین این نگاه یک نگاه غیرمنطقی است که در این شرایط بخواهند به مردم فشار وارد شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: مجلس پیگیر این موضوع است و حمایت می‌کند تا این اتفاق رقم نخورد. البته رویکرد مجلس در تغییر نگاه دولت هم، حتما مهم است، ولی نگاه مجلس اگر در رد کلیات بودجه هم اتفاق افتاد، به دلیل تورم‌زایی بودن و عدم‌توجه به برخی شاخص‌هایی است که نگاه اجتماعی مردم، آن را دنبال می‌کنند.
برچسب ها: اینترنت رشد تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها