به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۴۴۹۹۶

فضای رسانه بادولت قبل قابل مقایسه نیست

گروه فرهنگ و هنر: مدیرمسوول روزنامه‌ ایران درباره‌ شرایط رسانه‌ها در دولت یازدهم، معتقد است: شرایط امروز رسانه‌ها با شرایطی که در دولت‌های گذشته بر رسانه‌ها حاکم بود، قابل مقایسه نیست.
فضای رسانه بادولت قبل قابل مقایسه نیست
محمدتقی‌ روغنی‌ها در پاسخ به این پرسش که دولت یازدهم چقدر نسبت به شعارهایی که یک سال پیش، یعنی زمان انتخابات به رسانه‌ها داد، پایبند بوده است؟ اظهار کرد: تصور من این است بحث گسترش فضا برای مطبوعات فقط در حیطه‌ نگاه دولت نیست، البته قطعا نگاه دولت نیز بسیار مهم است، اما کافی نیست. در گسترش فضای آزاد برای رسانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مسوول دیگری نیز دخالت دارند. بنابراین برای تغییر نگرش باید یک نگرش در کل فضای کشور و همه‌ نهادهای مسوول و حتي مراکز موثر غیررسمی، به یک فرهنگ تبدیل شود تا به یک شکل مناسب در جامعه برسیم.

این روزنامه‌نگار با اشاره به حمایت‌های دولت یازدهم از رسانه‌ها، گفت: حمایت‌هایی که در دولت یازدهم از رسانه‌ها شده و نوع نگرشی که در این دولت نسبت به رسانه‌ها وجود دارد، تا کنون بسیار مناسب بوده است؛ اما طبیعتا برای این‌که به فضای مطلوب برسیم و در یک فضای مناسب‌تر فعالیت کنیم، نیاز است یک وحدت در نوع نگرش در همه دستگاه‌ها به‌وجود آید.

او با اعتقاد به این‌که فضای امروز حاکم بر رسانه‌ها بهتر از فضای حاکم بر رسانه‌ها در دولت قبل است، توضیح داد: در دولت قبل، رسانه‌ها محدودیت‌های بیشتری را تحمل می‌کردند و از آنجا که نوع نگاه، متفاوت بود، تنگناهای بیشتری نیز برای رسانه‌ها وجود داشت؛ اما امروز رسانه‌های مخالف دولت نه‌تنها آزادانه نقد می‌کنند، بلکه در بسیاری از موارد، آزادانه دست به تخریب و توهین نیز می‌زنند؛ ولی در مقابل، برخورد دولت با آن‌ها بسیار منطقی و آرام است. در موضوع حمایت‌های مادی نیز دولت تا کنون بسیار منطقی و عادلانه برخورد کرده است.

این روزنامه‌نگار درباره‌ برخوردهایی که تا کنون با هفت نشریه شده که سه برخورد توسط هیئت نظارت بر مطبوعات بوده است و این‌که آیا این رفتارها نشان‌دهنده‌ برخورد دولت با رسانه‌ها نیست؟ توضیح داد: اگر به ترکیب هیئت نظارت بر مطبوعات نگاه کنیم، فقط دو نماینده از دولت در این هیئت حضور دارند. بنابراین اگر تصمیمی در این هیئت هفت نفره گرفته می‌شود، نمی‌توان آن را به پای دولت گذاشت. گرچه معتقدم توقیف باید آخرین مرحله باشد و توقیف یک روزنامه، توقیف یک مجموعه و بنگاه اقتصادی است که تأثیرات نامطلوبی درپی دارد.

مدیرمسوول روزنامه‌ ایران در پاسخ به این پرسش که در بُعد حمایت‌های معنوی، بسیاری معتقدند دولت در رابطه با روزنامه‌های توقیف‌شده حمایت معنوی خاصی نکرده است، تصریح کرد: من بارها خودم دیده‌ام که آقای جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - درباره‌ توقیف روزنامه‌ها صحبت کرده و توقیف را آخرین راه حل دانسته است. این اظهارات تا آنجا پیش رفت که نمایندگان مجلس به سخنان وزیر ارشاد اعتراض کردند و واکنش تند نشان دادند.
مرجع : ايسنا