به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۴۵۱۳۰۱

چه کسانی در زمستان بیشتر بیمار می‌شوند؟

چه کسانی در زمستان بیشتر بیمار می‌شوند؟
گروه سلامت:معاون تعالی دفتر طب ایرانی گفت: افراد سرد مزاج حتما در زمستان و به ویژه هنگام خواب سر را با کلاه و روسری بپوشانند.به گزارش جام جم آنلاین، سید مهدی میر غضنفری پزشک و دکترای تخصصی فیزیولوژی و عضو هیئت علمی و معاون تعالی دفتر طب ایرانی در رادیو گفتگو پیرامون موضوع تدابیر طب ایرانی برای بیماری‌های زمستانی گفت: برخی از مردم در فصول سرد بیشتر بیمار می‌شوند و بیماری آن‌ها طولانی‌تر است.

وی با بیان اینکه افرادی که مزاج سرد دارند بیشتر بیمار می‌شوند و افرادی که کمتر در فصل سرما بیمار می‌شوند و یا در صورت بیماری سریع بهبود می‌یابند مزاج گرم دارند افزود: کسانی که مزاج سرد دارند معمولاً احساس سرما می‌کنند متابولیسم و سوخت و ساز پایینی دارند و حرکات آن‌ها رو به کندی است.

میر غضنفری ادامه داد: چنین افرادی درونگرا هستند و در موقعیت‌های سرد و با خوردن سردیجات اذیت می‌شوند.
معاون تعالی دفتر طب ایرانی با اشاره به اینکه در فصل سرد و اقلیم‌های سردسیر مردم بیشتر دچار مشکل می‌شوند اظهار کرد: مهمترین کار پیشگیری است این افراد باید از چیز‌هایی که باعث تشدید حال بدشان می‌شود پرهیز کنند.

میر غضنفری تصریح کرد: در قدم اول سرد مزاجان باید مصرف سردیجات را کاهش دهند مصرف لبنیات باید به حداقل برسد البته شیر اگر گرم شده و داخل آن عسل و زنجبیل باشد نسبت به سایر لبنیات بهتر است. مصرف ماست و دوغ و پنیر باید به حداقل برسد.

وی مطرح کرد: سالاد‌ها اکثرا سرد هستند مصرف کاهو و خیار و گوجه بدن را سرد می‌کند و افراد باید سبزی خوردن را جایگزین سالاد‌ها قرار دهند. نعنا و ترخون سیستم ایمنی را تقویت کرده و سردی را کاهش می‌دهند.میر غضنفری گفت: ورزش مزاج را به سمت گرمی می‌برد و به همه افراد توصیه می‌شود. افراد سرد مزاج حتماً در زمستان خود را بپوشانند و مخصوصاً هنگام خواب رعایت کنند و سر را با کلاه و روسری بپوشانند. زیر انداز باید کافی و مناسب و در صورت امکان نمدی باشد. اگر از کرسی استفاده شود بسیار مناسب است مخصوصاً برای افرادی که درد مفاصل دارند.

وی گفت: افراد بعد از استحمام بلافاصله از منزل خارج نشوند تا باد سرد با آن‌ها برخورد نکند و از کلاه و شال گردن استفاده کرده و از سینوس‌ها مراقبت کنند.معاون تعالی دفتر طب ایرانی اظهار کرد: کسی که مزاج سرد دارد نیز نباید در مصرف گرمی زیاده روی کند. عسل گزینه خوبی است که باید در آب ولرم حل شود. شیره انگور و دم نوش‌هایی مانند گل بابونه بسیار مناسب است کشمش و مویز و شیرینی‌های طبیعی مانند انجیر توصیه می‌شود.
میر غضنفری در آخر افزود: مزاج سرشتی و ذاتی است و مزاج فرزندی که متولد می‌شود از رحم مادر شکل می‌گیرد. در سنین پایین‌تر مزاج گرم‌تر است و شناخت مزاج شناسنامه سلامتی است.

 
برچسب ها: بیماری زمستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها