به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۴۵۱۳۲۴

ناتو بزرگترین رزمایش خود را برگزار می‌کند

ناتو بزرگترین رزمایش خود را برگزار می‌کند
گروه بین الملل: ناتو بزرگترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد به این سو انجام می‌دهد، رخدادی که در جریان آن نیروهای آمریکایی تمرین می‌کنند در صورت وقوع درگیری در جناح شرق ناتو، به آن دسته از متحدان اروپایی خود که هم‌مرز با روسیه هستند، کمک برسانند.
کریس کاولی، فرمانده ارشد ائتلاف ناتو، گفت که حدود ۹۰ هزار سرباز قرار است به مانورهایی که با عنوان «مدافع سرسخت ۲۰۲۴» برگزار می‌شود و تا ماه مه ادامه پیدا می‌کند، بپیوندند.به گفته ناتو، بیش از ۵۰ کشتی از ناو هواپیمابر گرفته تا ناوشکن، و همچنین بیش از ۸۰ فروند جت جنگی، بالگرد و پهپاد و دست‌کم ۱۱۰۰ خودروی تهاجمی، شامل ۱۳۳ تانک، و ۵۳۳ خودروی جنگی پیاده نظام در این رزمایش شرکت خواهند کرد. کاولی گفت که در این رزمایش برنامه‌های منطقه‌ای ناتو تمرین خواهد شد، اولین طرح‌های دفاعی که این ائتلاف پس از دهه‌ها طراحی کرده است، و نشان می‌دهد واکنش درست در صورت حمله روسیه چه باید باشد.
ناتو در بیانیه خود به نام روسیه اشاره‌ای نکرده، اما در سند راهبردی اصلی آن، روسیه به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای ناتو دانسته شده است.
طبق اعلام ناتو، آخرین رزمایش‌های این ائتلاف که مقیاسی کم و بیش مشابه با این رزمایش داشته‌اند، یکی رزمایش رفورجر در سال ۱۹۸۸ بود که ۱۲۵ هزار سرباز برگزار شد و دیگری رزمایش تریدنت جانکچر در سال ۲۰۱۸ با ۵۰ هزار سرباز.این مانور چهارماهه قرار است با مشارکت نزدیک به ۹۰ هزار سرباز از ماه فوریه آغاز شود.
گفته شده است این مانور که موسوم به "مدافع استوار" (Steadfast Defender) است، بزرگترین رزمایش ناتو طی دهه‌های اخیر پس پایان دوران جنگ سرد خواهد بود.
این رزمایش قرار است در مناطق شمالی و شرقی قاره اروپا، از نروژ تا رومانی، با مشارکت همه ۳۱ کشور عضو این ائتلاف آتلانتیک شمالی و نیز کشور سوئد به عنوان نامزد عضویت ناتو، اجرا شود. وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد که با نیروهای دریایی، هوایی و زمینی خود و نزدیک به ۲۰ هزار سرباز، در مانور ناتو شرکت خواهد کرد.
ارتش آلمان نیز اعلام کرده است با یک رزمایش چهار مرحله‌ای موسوم به "کوادریگا ۲۰۲۴" تا پایان ماه مه در مانور "مدافع پایدار" شرکت خواهد کرد.
مشارکت ارتش آلمان در این مانور قرار است با حضور بیش از ۱۲ هزار سرباز و انجام تمرینات مربوط به گسترش توانایی‌ها در زمینه استقرار سریع نیروها در جناح شرقی ناتو، صورت گیرد.
به گفته منابع خبری، بیش از هزار خودروی جنگی و ده‌ها جت جنگنده و یگان‌‌‌ دریایی نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد.
کریستوفر کاولی، فرمانده کل نیروهای ناتو در اروپا درباره جزئیات این مانور می‌گوید: «تمرکز تمرینات نظامی تا ماه مه به ویژه بر روی امور جابجایی نیروهای زمینی ملی و چند ملیتی و نیز آماده‌باش، قرار خواهد داشت. ائتلاف ناتو توانایی خود را در زمینه تقویت منطقه اروپا-آتلانتیک از طریق جابجایی نیروهای آمریکایی نمایش خواهد داد.»
او همچنین تاکید کرد که "این رزمایش، نمایش آشکاری از انسجام، قدرت و عزم اتحاد ناتو برای محافظت از یکدیگر خواهد بود."به گفته مقامات ارتش آلمان، انتقال نیروهای ناتو از آمریکای شمالی به اروپا، یکی از قسمت‌های رزمایش ناتو در مانور نیروی دریایی خواهد بود.
رب بائر، رئیس کمیسیون نظامی ناتو خاطرنشان کرد: «ما خودمان را برای درگیری با روسیه و گروه‌های تروریستی آماده می‌کنیم. ما باید آماده باشیم، اگر آنها به ما حمله کنند.»
بر اساس اطلاعات خبرگزاری آلمان، سناریوی این رزمایش حمله احتمالی روسیه به خاک کشورهای عضو ناتو است که منجر به اعلام برقراری "وضعیت (اضطراری) برای ائتلاف" بر اساس اصل ۵ این پیمان خواهد شد.
بر اساس این اصل، حمله مسلحانه علیه یک یا چند کشور متحد در ناتو، به عنوان حمله علیه همه کشورهای عضو ناتو تلقی می‌شود.
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها