به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۰۲:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ ساعت ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۵۳۵۲۵
آمریکا: طرح حمله به گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه تصویب شده است

وزیر دفاع آمریکا: حمله به نیروهایمان را تحمل نمی‌کنیم

گروه بین‌الملل: مقام‌های دولت آمریکا به شبکه سی‌بی‌اس این کشور خبر داده‌اند که طرح نظامی حمله به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق و سوریه تهیه و تصویب شده است.
نظامیان آمریکایی
نظامیان آمریکایی
به گزارش بی بی سی، همزمان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در اظهاراتی صریح گفته است اگرچه پنتاگون از گسترش منازعه با ایران پرهیز می‌کند اما دفاع از نظامیان و منافع آمریکا ضروری است. این اظهارات همزمان با انتشار گزارش‌هایی است که از کاهش شمار فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه خبر می‌دهد.
روز سه‌شنبه هم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تصریح کرده بود که درباره چگونگی پاسخ ارتش این کشور به کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی در جریان حمله به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن با سوریه، تصمیم گرفته است. آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا هم این هفته از پاسخ قاطع این کشور به این حمله پهپادی که طی آن ۴۰ نظامی دیگر هم مجروح شده بودند، سخن گفته بود. این اظهارات که از احتمال قریب‌الوقوع بودن عملیات ارتش آمریکا علیه گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در خاک عراق و سوریه خبر می‌دهد در حالی طی چند روز گذشته فضای سیاسی واشنگتن را تحت تاثیر قرار داده که ایران مکررا مدعی شده در تصمیم‌گیری‌های گروه‌های شبه نظامی در عراق، سوریه و یمن نقشی ندارد.
گروه مقاومت اسلامی عراق هم که مسئولیت حمله به پایگاه برج ۲۲ در روز یکشنبه را پذیرفته، روز  - چهارشنبه اعلام کرد که تمامی عملیات‌های خود علیه نیروها و پایگاه‌های آمریکایی را تعلیق می‌کند.
وزیر دفاع آمریکا: حمله به نیروهایمان را تحمل نمی‌کنیم
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز - اول فوریه - گفت نه جو بایدن نه خودش حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را تحمل نخواهند کرد. لوید آستین، گفته پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، «گروه‌های تروریستی که ایران حمایت و تامین مالی می‌کند بی‌ثباتی بیشتری را از جمله با حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کرده‌اند.» او گفت اکنون لحظه خطرناکی در خاورمیانه است و تاکید کرد با اینکه آمریکا از گسترش منازعه با ایران پرهیز می‌کند اما دفاع از منافع آمریکا هم ضروری است. این اظهارات همزمان با گزارش شبکه سی‌بی‌اس آمریکا صورت گرفته که صبح پنجشنبه - اول فوریه - از تصویب طرح عملیات نظامی علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه خبر داد.
این شبکه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرد که این حملات طی چند روز انجام خواهد شد و وضعیت آب و هوا زمان دقیق آن را تعیین خواهد کرد. اظهارات امروز وزیر دفاع آمریکا در حالی صورت گرفته که روز گذشته کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق اعلام کرد عملیات نظامی علیه نیروهای آمریکا در منطقه را معلق می‌کند. این گروه گفت که هدفش جلوگیری از «سرافکندگی» دولت عراق است. ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل کتائب حزب‌الله در بیانیه‌  خود نوشت: «ما ضمن اعلام تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر – به منظور جلوگیری از سرافکندگی دولت عراق – به دفاع از مردم خود در غزه به سایر روش ها ادامه می‌دهیم.»
رویترز از کاهش افسران سپاه در سوریه خبر داد
امروز همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از پنج منبع آگاه گزارش کرد که سپاه پاسداران تعداد افسران ارشد نظامی خود در سوریه را کاهش داده است. بر اساس این گزارش اختصاصی، این اقدام در پی حملات مرگبار اخیر اسرائیل صورت گرفته است و ایران برای حفظ نفوذش در سوریه، از این به بعد بیشتر به شبه‌نظامیان شیعه متحد خود تکیه خواهد کرد.
در عين حال منابع نزديك به دولت عراق  گفته‌اند كه از گروه‌هاى زير چتر حشد شعبى خواسته شده تا «اطلاع ثانوى و جهت احتياط» نيروهاى خود در پايگاه‌هايشان در غرب، شمال و مركز اين كشور را به نيروهاى نگهبانى كاهش دهند.
همچنين كانال تلگرامى صابرين نيوز، از كانال‌هاى مرتبط با كتائب حزب‌الله، به طور بى‌سابقه و دور از انتظار اعلام كرده است كه فعاليت‌هايش را تا اطلاع ثانوى به حالت تعليق در مى آورد. این شاید نشانه اى ديگر از تلاش اين گروه‌ها براى پايين آوردن تنش‌ها باشد. روز گذشته در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت: «آمریکا باید زبان تهدید و فرافکنی را متوقف کند و بر راه‌حل سیاسی متمرکز شود.»
صبح دیروز نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم هشدار داد که تهران «هرگونه حمله به داخل خاک، منافع یا اتباعش در خارج از مرزهایش را به طور قاطع» پاسخ خواهد داد. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گفته است: «به دنبال جنگ نیستیم ولی از جنگ نمی‌هراسیم‌.» همه این تحولات طی چند روز گذشته موجب شده تنش و هراس از گسترش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه به اوج برسد. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها