به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۷:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۲ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۴۵۵۳۴۴
واکنش آنروا به کشف تونل حماس در زیر ساختمانش در غزه

نتانیاهو: اگر وارد رفح نشویم به معنای این است که شکست خورده‌ایم

نتانیاهو: اگر وارد رفح نشویم به معنای این است که شکست خورده‌ایم
گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با شبکه آمریکایی ABC گفت: پیروزی نزدیک است و بزودی ارتش ما به آخرین باقی‌مانده‌های حماس در رفح به عنوان آخرین پایگاه آنها خواهند رسید.
بنیامین نتانیاهو افزود: ما این کار را در حالی انجام می‌دهیم که امکان عبور و مرور ایمن برای مردم (غیر نظامی) فراهم شود تا آنها بتوانند (رفح) را ترک کنند و من در این مورد با آمریکایی‌ها موافقم. آوارگان به مناطق پاکسازی شده در شمال رفح منتقل خواهند شد. کسانی که می‌گویند تحت هیچ شرایطی نباید وارد رفح شویم، در واقع به ما می‌گویند که شما در جنگ شکست خواهید خورد. وارد نشدن نیروهای ما به رفح به معنای شکست در جنگ است.
در همین حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مصر تهدید کرده است که در صورت اعزام نیروهای اسرائیلی به شهر رفح، پیمان صلح خود با اسرائیل را تعلیق خواهد کرد. رَفَح شهر مرزی پرجمعیت غزه در مرز با مصر است و مقام‌های مصری روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن گفتند که جنگ در آنجا می‌تواند باعث بسته شدن مسیر اصلی کمک‌رسانی به نوار غزه شود. مقامات مصری روز یکشنبه تهدید به تعلیق توافقنامه کمپ دیوید کردند که سنگ بنای ثبات منطقه برای نزدیک به نیم قرن بوده است. اشاره مقام‌های مصری به پیمانی است که در ۲۶ شهریور ۱۳۵۷ مناخم بگین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، و محمد انور سادات، رئیس جمهوری سابق مصر، با میانجی گری جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا کردند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ، گفت به ارتش دستور داده خود را برای ورود به شهر رفح آماده کند.
بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه برای فرار از جنگ در مناطق دیگر به رفح گریخته‌اند و در چادرهای گسترده و پناهگاه‌های سازمان ملل در نزدیکی مرز جمع شده‌اند. در پی این روند، مصر از هجوم گسترده صدها هزار پناهنده فلسطینی به خاک خود که ممکن است هرگز اجازه بازگشت نداشته باشند، بیم دارد. بن‌بست سیاسی بین اسرائیل و مصر، دو متحد نزدیک ایالات متحده، در حالی رخ می‌دهد که گروه‌های امدادی هشدار می‌دهند که حمله به رفح وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه را بدتر می‌کند.
به دنبال اظهارات بنیامین نتانیاهو، انتقادها از حمله احتمالی اسرائیل به رفح بالا گرفت و قطر، امارات متحده عربی و آلمان نیز روز شنبه ۲۱ بهمن نسبت به عملیات نظامی در این شهر در جنوب غزه هشدار داده‌اند. دبیرکل سازمان ملل از عواقب عملیات نظامی ارتش اسرائیل در منطقه الرفح ابراز نگرانی کرد. آنتونیو گوترش گفت، بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه به رفح گریخته‌اند و دیگر جایی برای فرار ندارند.
در جنگی که این هفته وارد پنجمین ماه خود شد، اداره بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است می‌گوید که تعداد قربانیان فلسطینی اکنون به ۲۸ هزار نفر نزدیک شده است که حدود دو سوم آن‌ها زن و کودک هستند. این گروه آمار تلفات غیرنظامیان و شبه‌نظامیان خود را به تفکیک اعلام نمی‌کند اما اسرائیل می‌گوید که دست‌کم ۱۰ هزار نفر از کشته‌های غزه افراد شبه‌نظامی حماس بوده‌اند.

واکنش آنروا به کشف تونل حماس در زیر ساختمانش در غزه

مقام‌های اسرائیل از کشف یک تونل مربوط به گروه حماس در زیر مقر آژانس امدادی سازمان ملل در غزه داده‌اند؛ در واکنش، رئیس اونروا گفت این نهاد اطلاعی از آنچه زیر این مقر بود نداشته است و درباره گزارش‌های فعلی هم نمی‌تواند اظهار نظر کند.
خبر کشف این تونل را روز شنبه ۲۱ بهمن ارتش اسرائیل و آژانس امنیتی شین‌بت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند. بر اساس این بیانیه، در جریان عملیات هفته‌های اخیر در شهر غزه، یک تونل مربوط به حماس در زیر مدرسه‌ای که به عنوان مقر آژانس امدادی سازمان ملل برای فلسطینیان (اونروا) استفاده می‌شد کشف شد. ارتش اسرائیل و شین‌بت در بیانیه مشترک خود همچنین گفته‌اند زیرساخت برقی این تونل به ساختمان آژانس امدادی سازمان ملل «متصل است» و این موضوع «نشان می‌دهد برق این تونل را مقر اونروا تامین می‌کرده است». بنابر این گزارش، تونل کشف‌شده در غزه در عمق ۱۸ متری زمین است و ۷۰۰ متر طول دارد و یک مرکز داده‌های حساس و مهم نیز در آن است.
ارتش اسرائیل هم دیروز تعدادی از خبرنگاران را دعوت کرد تا از یک تونل حماس که در زیر مقر مرکزی آنروا (کمیته امداد رسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها) در قلب محله ریمال در غزه کشف کرده، بازدید کنند. این تونل از جمله محل نصب سرورهای اطلاعاتی حماس بوده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، آنروا (کمیته امداد رسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها) می‌گوید هیچ اطلاعی از وجود تونل کشف شده در زیر ساختمان خود نداشته و یافته‌ها مستلزم یک «تحقیق مستقل» است که این آژانس به دلیل ادامه جنگ قادر به انجام آن نیست. فیلم‌های منتشره از تونل‌ یک کیلومتری زیر تاسیسات آنروا نشان می‌دهد که حداقل بخشی از تونل از زیر حیاط ساختمان آنروا عبور کرده است و برق تونل‌ از همین ساختمان تامین می‌شده است. در داخل یکی از ساختمان‌های UNRWA، خبرنگاران اتاقی پر از کامپیوتر با سیم‌هایی را دیدند که تا کف زمین امتداد یافته بود. سپس سربازان اتاقی را در تونل زیرزمینی به آنها نشان دادند که به سیم‌های تونل وصل شده‌اند.
گفتنی اینکه اسراییل این آژانس وابسته به سازمان ملل را به همکاری با نیروهای حماس در حمله هفتم اکتبر متهم کرده و بر همین اساس آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی کمک‌های مالی به آنروا را قطع کرده‌اند. فیلیپه لازارینی، رئیس آژانس امدادی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (اونروا)، در واکنش به این خبر گفت که این نهاد از آنچه زیر مقر این نهاد در غزه بود اطلاعی نداشت و گزارش‌های فعلی را هم نمی‌تواند تایید کند. او در توییتی نوشت که کارکنان این نهاد از ۱۲ اکتبر به دنبال دستور تخلیه اسرائیل، مقر خود در غزه را ترک کرده و «از هر گونه فعالیتی که ممکن است در آنجا رخ داده باشد» بی‌اطلاع هستند. فیلیپه لازارینی همچنین تصریح کرد: اونروا یک سازمان بشردوستانه است که تخصص نظامی و امنیتی و همچنین توانایی انجام بازرسی نظامی از آنچه در زیر ساختمان می‌گذرد ندارد.
رئیس اونروا باید استعفا بدهد
در پی انتشار بیانیه ارتش اسرائیل و شین‌بت، شماری از مقام‌های اسرائیل به شدت به مدیریت فعلی این آژانس امدادی سازمان ملل تاختند و خواستار استعفای او شدند. ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، اظهارات رئیس اونروا مبنی بر بی‌اطلاعی از وجود این تونل در زیر ساختمان این نهاد در غزه را رد کرد و آن را «پوچ» و «توهین به عقل سلیم» خواند. وزیر خارجه اسرائیل در توییت خود تاکید کرد: «استعفای فوری او ضروری است». هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دولتی در مناطق اسرائیل (COGAT) با رد اظهارات فیلیپ لازارینی در توییتی نوشت: ما در جلسات گذشته با شما و دیگر مقام‌های سازمان ملل استفاده حماس از مقر اونروا را اطلاع دادیم اما «شما انتخاب کردید که واقعیت‌ها را نادیده بگیرید».
او همچنین در پاسخ به رئیس اونروا نوشته است: «حفر یک تونل بیشتر از چهار ماه طول می‌کشد». گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، هم بار دیگر فیلیپه لازاریینی را به «تلاش برای نشنیدن» متهم کرد و خواستار استعفای او شد. آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی، با سرنام اونروا، در سال ۱۹۴۹ توسط سازمان ملل تاسیس شد. ماه گذشته پس از آنکه اسرائیل از ارتباط چند تن از کارکنان این آژانس با گروه حماس خبر داد، شماری از کشورها از جمله ایالات متحده، ‌آلمان، کانادا، استرالیا، ایتالیا، فنلاند و ژاپن اعلام کردند که کمک‌های خود به این نهاد را به حالت تعلیق درمی‌آورند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها