به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۴۵۸۵۱۲

انقلاب پزشکی در درمان همزمان دو بیماری لاعلاج

انقلاب پزشکی در درمان همزمان دو بیماری لاعلاج
گروه علمی:سرطان و ویروس ایدز دو بیماری خطرناکی هستند که هرکدام به‌تنهایی می‌توانند باعث مرگ انسان شوند. «پل ادمونز» هر دو بیماری را داشت، ولی به‌طرز باور نکردنی توانست این دو بیماری را شکست دهد.ادمونز به‌مدت ۵ سال یک دوره درمانی را گذراند و قرار است بدون سرطان و HIV به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد.

دوره درمانی ادمونز 5 ساله است و اکنون 2 سال دیگر از آن باقی مانده است. پزشکان بر این باورند که او روند بهبودی فوق‌العاده خوبی را سپری می‌کند. این بیمار اکنون در حال بهبودی از لوسمی میلوژن حاد (AML) است و براساس تخمین پزشکان، تا دو سال دیگر این سرطان خون را هم کاملاً شکست می‌دهد.

برای جشن گرفتن این موضوع، تیم پزشکی حیرت‌انگیزی که از او مراقبت می‌کردند، مقاله‌ای را در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر کرده‌اند.روشی که پزشکان برای درمان سرطان این فرد درنظر گرفتند، به‌عنوان پیوند سلول‌های بنیادی یا در اصطلاح پزشکی پیوند سلول‌های خونساز آلوژنیک شناخته می‌شود.

از این روش به‌عنوان بخش نهایی در درمان سرطان‌های خون مانند لوسمی، میلوما و لنفوم استفاده می‌شود؛ در این روش، سلول‌های بنیادی سالم خون‌ساز از یک اهداکننده با ژن‌های مشابه (اما نه یکسان) به بیمار پیوند زده می‌شوند. بنابراین بدن شروع به تولید گلبول‌های قرمز سالم و عاری از سرطان می‌کند.

پزشکان گزارش می‌دهند که در این مورد، سلول‌های بنیادی اهدایی یک مزیت اضافه به‌همراه داشتتند: یک جهش ژنتیکی مرتبط با مقاومت به HIV-1. ادموندز قبل از پیوند به مدت 31 سال با HIV-1 دست‌وپنجه نرم می‌کرد.
ادموندز با تشریح تجربیات خود گفت: «مردم در عرض چند سال پس از فهمیدن مثبت بودن تست HIV، می مردند. این بیماری دنیای افراد را کاملاً تیره و تار می‌کرد.»او در سال 1988 به ایدز مبتلا شد.

روشی که سرطان خون و ویروس ایدز را شکست می‌دهد
ادموندز از سال 1997 تحت درمان روش «ضدبازگشت ویروس HIV» قرار داشت. این روش به طور مؤثری ویروس را تا سطوح غیرقابل شناسایی سرکوب می‌کرد، اما این روش DNA ویروس را به‌طور کامل از بین نمی‌برد. خوشبختانه بااینکه او به سرطان خون مبتلا شد، روش درمانی این سرطان باعث شد که در درمان ایدز نیز بهبودهای قابل توجهی پیدا کند.

سلول‌های بنیادی که ادموندز در پیوند خود دریافت کرد، دو نسخه از یک جهش ژنتیکی نادر به نام CCR5 delta-3 داشتند. این جهش باعث می‌شود افراد به ویروس HIV مقاوم شوند. تنها حدود 1-2 درصد از جمعیت جهان این جهش را دارند که خوشبختانه یکی از اهداکنندگان، این جهش ژنتیکی را به بدن ادموند رساند.از آن زمان تاکنون هیچ نشانه ای از AML (نوعی سرطان خون) یا HIV در او دیده نشده است. تنها 5 نفر در دنیا توانسته‌اند با این روش درمان شوند و ادموند یکی از آن‌ها است.
مرجع : دیجیاتو
برچسب ها: ایدز سرطان خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها