به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۴۵۹۳۹۲

چین اتحاد مسالمت‌آمیز با تایوان را کنار گذاشت

چین اتحاد مسالمت‌آمیز با تایوان را کنار گذاشت
گروه بین الملل: چین در سال جاری میلادی بودجه نظامی‌اش را ۷.۲ درصد افزایش می‌دهد و همزمان موضع خود را در مورد تایوان سخت‌تر خواهد کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، بودجه نظامی چین طی یک دهه زمامداری شی جین‌پینگ دو برابر شده و افزایش رقم آن در سال جاری، بالاتر از پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی این کشور است.چین همزمان با انتشار آمارهای نظامی خود، به‌طور رسمی زبان گزنده‌تری را در ارتباط با تایوان در پیش گرفته است و در گزارش کاری نخست‌وزیر لی جیانگ به نشست افتتاحیه کنگره ملی خلق در روز سه‌شنبه، عبارت «اتحاد مسالمت‌آمیز» را کنار گذاشت.
تنش‌ها بر سر تایوان که دارای حکومتی دموکراتیک است در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. چین بر این جزیره و همچنین نقاط دیگری در جنوب شرقی آسیا ادعای مالکیت دارد.
لی مینگ‌جیانگ، تحلیلگر امور دفاعی در مرکز مطالعات بین‌المللی راجاراتنام در سنگاپور، می‌گوید به‌رغم چالش اقتصادی که چین با آن دست به گریبان است، تایوان یک ملاحظه اساسی در هزینه‌های نظامی پکن به شمار می‌رود.
او اظهار داشت: «چین نشان داده است که در دهه پیش رو قصد دارد موقعیت نظامی خود را به سطحی برساند که در صورت درگیر شدن در یک جنگ، برنده آن شود».
از زمانی که شی جین‌پینگ بیش از یک دهه پیش زمامدار و فرمانده نیروهای مسلح چین شد، بودجه نظامی این کشور از ۷۲۰ میلیارد یوآن در سال ۲۰۱۳ به ۱.۶۷ تریلیون یوآن (۲۳۰ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.این میزان افزایش بودجه نظامی ورای رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای این کشور در سال جاری است که در سطح پنج درصد هدف‌گذاری شده.
به گزارش رویترز، بودجه نظامی چین از چشم همسایگان این کشور و ایالات متحده دور نخواهد ماند که نسبت به اهداف استراتژیک چین و گسترش نیروهای مسلح آن نگران هستند.بر اساس داده‌های موسسه مطالعات بین‌المللی استراتژیک مستقر در لندن، بودجه نظامی امسال چین برای سی‌امین سال متوالی است که افزایش می‌یابد.یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن، روز سه‌شنبه خواستار ملاحظه بیشتر پکن شد و در مورد نگرانی‌های جدید بین‌المللی هشدار داد.او اظهار داشت: افزایش متوالی بودجه نظامی چین بدون شفافیت کافی «تاکنون بزرگترین چالش برای اطمینان در مورد صلح و ثبات ژاپن و جامعه بین‌المللی و تقویت نظم جهانی بوده است».
رویترز می‌گوید که وزارت دفاع کره جنوبی حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده است. وزارت دفاع استرالیا هم به این موضوع واکنش فوری نشان نداده است.
جیمز چار، تحلیلگر امور امنیتی در مرکز مطالعات بین‌المللی راجاراتنام، می‌گوید که به‌رغم فراتر رفتن بودجه نظامی چین از رشد اقتصادی پیش‌بینی‌ شده برای این کشور، میزان آن طی یک دهه گذشته در سطح ۱.۳ درصد کل تولید ناخالص داخلی باقی مانده و به خزانه ملی فشار نیاورده است.او افزود: «شکوفایی اقتصادی درازمدت کشور خواه ناخواه این سؤال را پیش می‌آورد که آیا این وضعیت می‌تواند تداوم پیدا کند».مؤسسه مطالعات بین‌المللی استراتژیک در لندن ماه گذشته گزارش داد که بخش زیادی از بودجه نظامی چین احتمالاً به خرید تجیهزات نظامی اختصاص خواهد یافت و همزمان صرف اقدامات برای دستیابی به هدف رئیس‌جمهور شی مبنی بر مدرنیزه کردن کامل ارتش این کشور تا سال ۲۰۳۵ خواهد شد.
چین هم اکنون تسلیحات مختلفی را تولید می‌کند، از کشتی و زیردریایی گرفته تا پهپاد و موشک‌های پیشرفته که قادر به حمل کلاهک‌های متعارف و هسته‌ای هستند.
در گزارش کاری دولت چین به موضوع «اتحاد» با تایوان نیز مورد اشاره قرار گرفته است ولی تأکید شده که این کار باید «قاطعانه» انجام شود و اصطلاح «مسالمت‌آمیز» که در گزارش‌های قبلی استفاده می‌شد، کنار گذاشته شده است.اگرچه این نخستین بار نیست که چین این اصطلاح را کنار می‌گذارد، ولی تغییر لحن پکن به عنوان نشانه‌ای احتمالی از اتخاذ موضع جسورانه‌تر در قبال تایوان در نظر گرفته می‌شود.وزارت دفاع تایوان و شورای امور جزیره به درخواست‌ها برای واکنش به این گزارش پاسخ ندادند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که نیروهای مسلح جزیره تعداد مانورهای موشکی خود را در سال جاری افزایش خواهند داد.
ون- تی سونگ، استاد علوم سیاسی و عضو شورای آتلانتیک، گفت که زبان به کار رفته در مورد تایوان «به شکل ملایمی تند شده است».
او اظهار داشت: «به نظر می‌رسد پکن در حال ایجاد توازن بین نشان دادن سرسختی رو به تزاید خود در قبال تایوان با ایجاد ثبات در روابط با دوستان تایوان است».


 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها